Ked af rektal temperaturmåling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.750 visninger
12 svar
6 synes godt om
26. september 2021

Anonym trådstarter

Min datter på 2,5 år er så ked af at må målt temperatur rektalt. Førhen har vi ikke haft nogen problemer. 
Nu græder hun, spænder meget op i benene så vi nærmest ikke kan komme til uden tvang. 
Det er ikke tit hun får målt temperatur (herhjemme i hvert fald), og har prøvet én gang tidligere med samme reaktion.

Vil egentlig bare gerne høre om det er en normal reaktion for alderen? Det gør virkelig ondt på mig, at skulle se hende så ulykkelig, og skulle tvinge hende til det  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2021

Frizzy

Køb et pande temometer eventuelt.

Hvad kommer I på? ... det gør jo ondt hvis man ikke har creme på. Vi bruger altid vaseline og den glider bare ind. 

Kan ikke genkende det fra mine børn.

Anmeld Citér

26. september 2021

Anonym trådstarter

Frizzy skriver:

Køb et pande temometer eventuelt.

Hvad kommer I på? ... det gør jo ondt hvis man ikke har creme på. Vi bruger altid vaseline og den glider bare ind. 

Kan ikke genkende det fra mine børn.

Der er selvfølgelig vaseline på.

Anmeld Citér

26. september 2021

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981

Har desværre ingen gåde råd eller forslag, for vores pige er dæleme heller ikke glad for rektal metoden 

Med til historien skal så lægges, at hun under ugers indlæggelse som præmatur har fået målt temperatur flere gange dagligt for at tjekke, at hun holdt varmen selv. Alt er foregået så skånsomt som muligt…og med rigeligt vaseline.

Kan ikke finde ud af, hvilken metode vi ellers skal bruge for den korrekte temperatur i tilfælde af feber…så vi er stadig på rektal metoden  

Heldigvis har der ikke været meget i brug siden udskrivelsen for godt 2 år siden…men det sker da og desværre med samme reaktion som TS

Anmeld Citér

26. september 2021

Anonym trådstarter

Nordsjælland1980 skriver:

Har desværre ingen gåde råd eller forslag, for vores pige er dæleme heller ikke glad for rektal metoden 

Med til historien skal så lægges, at hun under ugers indlæggelse som præmatur har fået målt temperatur flere gange dagligt for at tjekke, at hun holdt varmen selv. Alt er foregået så skånsomt som muligt…og med rigeligt vaseline.

Kan ikke finde ud af, hvilken metode vi ellers skal bruge for den korrekte temperatur i tilfælde af feber…så vi er stadig på rektal metoden  

Heldigvis har der ikke været meget i brug siden udskrivelsen for godt 2 år siden…men det sker da og desværre med samme reaktion som TS

Jeg kan heller ikke rigtig forlige mig med andre metoder, men det er dælme også hårdt at se hende så ulykkelig. Hun fik ofte målt temperatur lige inden corona (hvor hun ikke gjorde modstand), for månederne inden var hun startet i vuggestue og var konstant syg, men så har der været en lang periode under corona, hvor hun næsten aldrig var syg pga afstand til andre og øget rengøringsindsats i vuggestuen. 

Så det er sådan fra en yderlighed til en anden. Hun er godt nok blevet mere bevidst de sidste 1,5 år, og er heller ikke vild med, hvis hun en sjælden gang er nødt til at blive skiftet og vasket mens hun ligger på puslebordet (hun går uden ble herhjemme),eller hvis hun skal have creme på dernede.

Anmeld Citér

26. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Helt normalt, ingen af mine 3 børn synes at det er fedt og også de færreste i vuggestuen (job).

Min datter (26 måneder), siger nej og begynder at pyller, men det går egentlig helt fint når hun så får en bog at kigge i imens og vi snakker om hvad der er i den

Vi har dog sjældent behov for at måle, da vi bare mærker om de er varme og så er vi egentlig ligeglad med om de har 38, 39 eller 40 for den sags skyld, så det er næsten kun i forbindelse med vagtlæge som ofte spørger at vi tager den

Anmeld Citér

26. september 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Tror det er meget normalt,når de bliver mere bevidste om kroppen.. Vores datter er på samme måde, når hun skal have taget temperatur.. Vi prøver bare at distrahere hende...

Kan også huske, at hun i en periode var dybt ulykkelig, når hun skulle have skiftet ble...Vi måtte overhovedet ikke røre dernede.. Så blev pludselig nervøs for, om hun var blevet udsat for noget seksuelt i dagplejen, men så en dag skiftede det, og så var der igen ingen problemer

Anmeld Citér

26. september 2021

SofiaMik

Jeg har flere nu store børn og jeg har kun taget temperaturen rektalt få gange 

Jeg måler i begge ører og det fungerer fint. Man tager højeste tempetatur og tager hensyn til at temperaturen i øret ca er en halv grad mindre.

Når de har mere end 38, så ved man det som oftest, inden man måler. Barnet er varmt, sløvt og slapt og man kan måle rektalt uden megen modstand.

Så mit forslag er: brug øretermometer til rutinetjek og først det andet, når det er mere alvorligt.

Anmeld Citér

26. september 2021

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Tror det er meget normalt,når de bliver mere bevidste om kroppen.. Vores datter er på samme måde, når hun skal have taget temperatur.. Vi prøver bare at distrahere hende...

Kan også huske, at hun i en periode var dybt ulykkelig, når hun skulle have skiftet ble...Vi måtte overhovedet ikke røre dernede.. Så blev pludselig nervøs for, om hun var blevet udsat for noget seksuelt i dagplejen, men så en dag skiftede det, og så var der igen ingen problemer

Ja det er lige præcis de tanker vi også har, og det er jo virkelig en forfærdelig følelse at gå rundt med. Derfor vil jeg gerne høre andres erfaring, for måske det bare er os, der overfortolker. 

Vi er heldigvis stort set kommet ud over puslesituationerne, da hun nu går på toilettet herhjemme, så nu er det kun hvis hun har et uheld hun må op på puslebordet.

Anmeld Citér

26. september 2021

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Helt normalt, ingen af mine 3 børn synes at det er fedt og også de færreste i vuggestuen (job).

Min datter (26 måneder), siger nej og begynder at pyller, men det går egentlig helt fint når hun så får en bog at kigge i imens og vi snakker om hvad der er i den

Vi har dog sjældent behov for at måle, da vi bare mærker om de er varme og så er vi egentlig ligeglad med om de har 38, 39 eller 40 for den sags skyld, så det er næsten kun i forbindelse med vagtlæge som ofte spørger at vi tager den

Tak for din erfaring. Rart at høre fra en der har mange børn mellem hænderne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.