Hvad betyder rådsar ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.662 visninger
5 svar
0 synes godt om
14. april 2008

Anja

Vi er jo på udkig efter et godt navn til den lille nye bebs.

Vi går lidt med Konrad i tankerne, hvis det er en dreng. Konrad er tysk og betyder rådsar, men hvad pokker betyder det ???

Jeg har prøvet at slå det op i både nudansk og fremmedordbog (begge er dog lidt forældede), men uden resultat.

Nogen der kan hjælpe ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2008

Loggidut

tror du ikke der skulle stå rådsnar, eller omvendt snarådig?

Anmeld

14. april 2008

Rasmine

Øøøhhh, bob bob.
Har heller aldrig hørt det ord før!

Anmeld

14. april 2008

Nadi

Hej Anja.

Jeg har ikke kunne finde ud af ordets betydning, men ved at det var nevnet på en masse tyske fyrster og kejsere. Så mon ikke det har nogte med det at gøre??

Synes virkelig det er et rigtig fint navn :)

-Nadia

Anmeld

14. april 2008

ivfmarie

Jeg er sikker på at det er "rådsnar":

raad-snar, adj. [II.3,7] (vel dannet efter -snild) som er i stand til hurtigt at tage sin beslutning, finde paa raad; resolut; snarraadig. Mere raadsnar og raadfast, end Kronens Raadgivere. Cit.1846.(MO.). (den yngre slægt) har set Tyskland udfolde sin samlede Magt i raadsnar, til alle Sider sejrrig Handling. Brandes.VI.375. Man vænnedes . . til Fare, blev virksom og raadsnar. TroelsL.XIII.30. || hertil Raadsnarhed. VSO. den Omsigt og Raadsnarhed hvormed han fjernede alle de utallige Hindringer og Vanskeligheder Rejsen frembød. JPJac.I.229. TroelsL.HF.VIII.286.

Det lyder jo fint - og Konrad er et dejligt navn!

Anmeld

14. april 2008

Anja

Tak for budene :)

Ja, jeg synes også at Konrad er et ret godt navn. Min mand er hlet vild med det ! Det er i al fald det bedste bud vi kan blive enige om i øjeblikket. Til MD om knap 1½ mdr håber vi at kunne se kønnet. V vidste det med Elias og det betød at han hed det allerede inde i maven, hvilket vi syntes var smadder hyggeligt.

Hvis det er en pige er vi pt ved Iben, men har også talt om andre og det ligger slet ikke fast.

Vi har jo også lang tid til at finde det rigtige :P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.