Spise efter omgangssyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

974 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. september 2021

Anonym trådstarter

Hejsa allesammen.

Jeg har brug for nogle råd i forhold til min datters kost.

Min datter er 2,5 år, og har altid været en småtspisende pige, og er meget slank. 

Vi havde egentlig fået godt styr på maden, og hun spiste mange forskellige ting både hjemme og i vuggestuen, og i OK mængder.

Men i sidste uge blev vi ramt af omgangssyge. Min datter kastede meget op onsdag, pause torsdag og opkast igen fredag (min mand og jeg har været syge i weekenden). Efter denne omgang, er det blevet nærmest umuligt at få mad i hende. Vi snakker om at vuggestuen på en hel dag har fået 2 majs i hende. Hun vil gerne op og sidde ved bordet, men skubber, uden at smage på maden, tallerkenen væk og siger "FÆRDIG". 

Hvad er jeres erfaring? Hvor lang tid tager det inden de spiser normalt igen? Skal vi bare sige, at det er OK, når hun siger, hun er færdig uden at have spist noget som helst? Må man presse en lille smule på, eller er det no go? Det kan selvfølgelig mærkes på hendes humør, at hun ikke får ret meget energi ind, meget pyller og morsyg. Hun drikker OK. 

Vh en bekymret mor. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Kan godt forstå, at du gerne vil have hende til at spise lidt igen på nuværende tidspunkt. Mon ikke hun har syntes det var virkelig ubehageligt at kaste op og er bange for, at det sker igen, hvis hun spiser. 
Det skal nok komme tilbage, men jeg tror, at jeg ville starte med at tilbyde lidt snacks for at få hende til at spise igen. Lidt saltstænger, popcorn eller hvad hun nu godt kan lide. Og glider det ned, så stille lidt frugt frem uden at presse hende, men sige at her er lidt frugt, hvis hun skulle få lyst. Altså lade maden være tilgængelig uden at gøre et stort nummer ud af det. 

Anmeld Citér

21. september 2021

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Kan godt forstå, at du gerne vil have hende til at spise lidt igen på nuværende tidspunkt. Mon ikke hun har syntes det var virkelig ubehageligt at kaste op og er bange for, at det sker igen, hvis hun spiser. 
Det skal nok komme tilbage, men jeg tror, at jeg ville starte med at tilbyde lidt snacks for at få hende til at spise igen. Lidt saltstænger, popcorn eller hvad hun nu godt kan lide. Og glider det ned, så stille lidt frugt frem uden at presse hende, men sige at her er lidt frugt, hvis hun skulle få lyst. Altså lade maden være tilgængelig uden at gøre et stort nummer ud af det. 

Jo tror helt sikkert hun er bange for det skal ske igen, hvilket er forståeligt. Overvejer også om hun måske kan mærke forskel på sult og den ondt i maven hun havde lige inden hun kastede op. Hun kan godt komme rendende og sige sulten, men når hun så får maden serveret, vil hun intet have

Synes vi har prøvet at servere ‘lækre ting’ for hende, som franske kartofler, popcorn, tuc kiks, müslibar, hvid bolle med nutella, is, yndlingsfrugt osv, men det frister ikke rigtig. Spiser måske et par små musebidder.

Anmeld Citér

21. september 2021

Anonym

Vores søn havde det ligesådan efter omgangssyge. Her hjalp det at tilbyde en bolle, et stykke frugt osv, når vi var andre steder end hjemme. F.eks. tog vi ham med ned at handle og så fik han en bolle, eller på legepladsen med uskåret frugt og vand. Det tog nogle dage og så nippede han til maden derhjemme. Til aftensmad holdt vi picnic foran tv’et med bløde hapsere. Der gik en uge og så spiste vi normalt ved bordet igen 

Anmeld Citér

21. september 2021

B&J

Vores søn gjorde det samme hver gang han var syg og var også en lille små spiser.

vi tilbød det han gerne ville have bolle pølsehorn osv lidt af gangen og til Sidst kom vi på rette spor igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.