Voldsom pms

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.056 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. september 2021

Anonym trådstarter

Åh gud, nogle måneder er min PMS bare ikke til at holde ud - jeg kan slet ikke være i det. Jeg bliver SÅ ekstremt deprimeret, jeg vil bare forlade min kæreste, jeg ser sort på alt, spiser usundt, er træt - og så videre. Jeg kan snart ikke holde det ud længere. Det kører bare i bølgegange og mit velbefindende er styret af min cyklus.
Det har vel altid været sådan, men slet ikke i denne grad. Tidligere blev jeg højst lidt ekstra irriteret ved PMS og ikke som nu, hvor jeg nærmest ikke vil leve længere.
Jeg føler næsten, at det styrer mit liv nu, for nedturen er så kraftig, at jeg knap nok når at komme ovenpå med motion og sund kost, før den kommer igen. (Og motion + sund kost er ellers det, der hjælper bedst, har jeg fundet ud af - men mangler bare helt drivkraften)
Jeg tager ingen prævention, men skal ikke have flere børn sådan lige foreløbig og jeg vil derfor høre jer andre, der også har slem PMS ad, om det hjalp at tage p-piller eller anden form for hormonel prævention?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Åh gud, nogle måneder er min PMS bare ikke til at holde ud - jeg kan slet ikke være i det. Jeg bliver SÅ ekstremt deprimeret, jeg vil bare forlade min kæreste, jeg ser sort på alt, spiser usundt, er træt - og så videre. Jeg kan snart ikke holde det ud længere. Det kører bare i bølgegange og mit velbefindende er styret af min cyklus.
Det har vel altid været sådan, men slet ikke i denne grad. Tidligere blev jeg højst lidt ekstra irriteret ved PMS og ikke som nu, hvor jeg nærmest ikke vil leve længere.
Jeg føler næsten, at det styrer mit liv nu, for nedturen er så kraftig, at jeg knap nok når at komme ovenpå med motion og sund kost, før den kommer igen. (Og motion + sund kost er ellers det, der hjælper bedst, har jeg fundet ud af - men mangler bare helt drivkraften)
Jeg tager ingen prævention, men skal ikke have flere børn sådan lige foreløbig og jeg vil derfor høre jer andre, der også har slem PMS ad, om det hjalp at tage p-piller eller anden form for hormonel prævention?

Ja! 

Anmeld Citér

14. september 2021

Anonym

Kæmpe kram herfra! Jeg ved lige hvordan det føles!

For mig var det så slemt at jeg havde selvmordstanker en uge op til mens HVER CYKLUS. (Vil lige indskyde at jeg ikke havde nogen intention om at agere på det og ikke reelt har været selvmordstruet) De kom bare og jeg kunne ikke gøre noget ved det. Det var som at falde ned i en dyb depression hver måned. Ekstremt udmattende. Jeg fandt ud af at der findes en værre grad af pms der kaldes pmdd. Prøv at google det. Hormonelle udsving gennem cyklus skulle være triggeren. Og ppiller virker jo ved at forhinde de her udsving. Dog kan en bivirkning til dem også være depression, det er bare ikke altid man får det at vide hos lægen.

Nu ved jeg ikke om du evt lige har fået din cyklus tilbage efter en fødsel? Jeg oplevede det nemlig der. Har altid haft pms, men da cyklus kom tilbage efter fødsel eskalerede det helt vildt. For mit eget vedkommende ønskede jeg ikke at tage risikoen med depression ved ppiller (+en række af de andre bivirkninger). Og jeg vil sige at det har stabiliseret sig over et års tid. Jeg har stadig nogle dage om måneden hvor jeg er rigtig ked af det. Men selvmordstankerne er meget sporadiske, så det er bestemt til at leve med. Jeg har også de almindelige pms dage hvor jeg har lyst til at smide manden ud på røv og albuer, men ved at tale åbent om det har vi lært at deale med det. Og han er nu rigtig god til at prikke til mig og spørge om mit humør er på vej ned igen, når han mærker det. Det er rart at vi på den måde "deler" byrden. Han er lidt ekstra overbærende og jeg må så tale at blive kaldt ud på min pms til gengæld

Anmeld Citér

14. september 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Jeg fik pms selv om jeg brugte p piller. Altså i den pillefri uge. Jeg har i længere tid brugt p piller uden pause, der får jeg ikke pms men synes alligevel godt jeg mærke nogle cyklus udsving indimellem

Pms bliver desværre ofte værre med alderen. Og jeg har det helt på samme måde som dig med at overskuddet bare forsvinder fuldstændigt. Orker ikke træning og har bare lyst til at ligge under dynen og spise chokolade i en uge

Anmeld Citér

14. september 2021

Sommersol2021

Profilbillede for Sommersol2021

Jeg får også depri-turen, men sådan har det aldrig været for mig før! Førhen var jeg måske lidt trykket, men aldrig dybt ulykkelig og sortseende. Jeg havde en ufrivillig abort i uge 10 i februar og efter det har både smerter og det mentale taget til op til mens. 

Jeg forsøger mig nu med akupunktur for at genoprette balance. Aner ikke om det kommer til at virke. Er i 2. Cyklus efter opstartet behandling. 

Anmeld Citér

14. september 2021

Anonym trådstarter

Ja, jeg fødte for 2 år siden og det er bare eskaleret siden dengang - og nu, hvor jeg er stoppet med at amme (ammede længe) er det gået agurk Jeg tror, det er det der PMDD. Det er nemlig ikke bare almindelig tristhed, det er vitterligt: jeg vil ikke leve længere. Jeg ville ønske, at jeg bare kunne tage i sommerhus med en taske fuld af bøger og så komme hjem igen på den anden side!

Jeg har svært ved at leve med det, fordi nedturen er så slem - jeg frygter den ligefrem nu, selvom der er nogle uger til.

Men ja, der er jo en pause på en uge, når man tager p-piller og jeg er bange for, at det dårlige humør bare kommer der i stedet for...

Anmeld Citér

14. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Ja, jeg fødte for 2 år siden og det er bare eskaleret siden dengang - og nu, hvor jeg er stoppet med at amme (ammede længe) er det gået agurk Jeg tror, det er det der PMDD. Det er nemlig ikke bare almindelig tristhed, det er vitterligt: jeg vil ikke leve længere. Jeg ville ønske, at jeg bare kunne tage i sommerhus med en taske fuld af bøger og så komme hjem igen på den anden side!

Jeg har svært ved at leve med det, fordi nedturen er så slem - jeg frygter den ligefrem nu, selvom der er nogle uger til.

Men ja, der er jo en pause på en uge, når man tager p-piller og jeg er bange for, at det dårlige humør bare kommer der i stedet for...

Har du haft din cyklus længe? Og er det længe siden du stoppede med at amme? Ammestop kan nemlig også give nogle rigtig svære følelser, igen pga hormonændringer. Det er ikke usansynligt at det forstærker pmdd.

Du behøver jo ikke holde pause på ppillerne i en uge. Jeg synes jeg har læst en del om det, fra før jeg fik børn, at det var helt ok. Men muligvis kom an på mærket

Hvis du har læst om pmdd ved du måske også at man kan bruge antidepressiva mod det?

Og hvis du er mere til alternativ medicin kan du prøve at læse lidt om homøopati og pms, og vitex agnus castus, som fås både som kapsler og dråber. Og som en anden skriver noget akupunktur for at genoprette energibanerne

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.