Frygter smitte med toxoplasmose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.891 visninger
6 svar
3 synes godt om
4. september 2021

Sammisumm

Hej

Jeg er gravid i uge 20 og var ude at spise med min dreng på 10 år i går. Jeg fik en burger, og efter at have spist lidt af den opdager jeg, at der under bøffen, nærmest presset ned i bollen er helt råt Hakket kød og blod.. Jeg tager fat i tjeneren som også syntes det ser ret mærkelig ud, og hun henvender sig til kokken, som blot mener at det må være "saften" fra bøffen (selvom den var grillet og lidt branket) men en anden tjener kommer til og det mener hun altså ikke kan passe...

Jeg er naturligvis mega bange for at mit ufødte barn nu kan risikere at være blevet smittet med toxoplasmose...

Jeg kontakter egen læge mandag, og håber på at de vil lave en blodprøve...

Er der nogen af jer der har prøvet at blive smittet eller fået lavet en test for det i graviditeten..? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2021

My1234

I min sidste graviditet fik jeg taget en blodprøve, fordi vores kat var en smule sløj.

Min læge forklarede, at det ikke som sådan er noget man skal gå rundt og frygte, så længe man har god hygiejne. Parasitten skal være til stede, og dyret eller hvor dyret har færdes, skal altså være smittet med den.

Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret og gerne vil have taget en blodprøve. Jeg håber lægen vil tage blodprøven, så du kan få ro i maven

Anmeld Citér

4. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Tag du det helt roligt. Jeg kan ikke forestille mig, at læger vil bruge ressourcer på at tjekke blodprøver på alle de gravide som spiser rødt kød i løbet af de 40 uger - det er jo “bare” en anbefaling og risikoen ekstremt minimal. Træk vejret, alt er godt

Anmeld Citér

4. september 2021

Sammisumm

StortOgSmåt skriver:

Tag du det helt roligt. Jeg kan ikke forestille mig, at læger vil bruge ressourcer på at tjekke blodprøver på alle de gravide som spiser rødt kød i løbet af de 40 uger - det er jo “bare” en anbefaling og risikoen ekstremt minimal. Træk vejret, alt er godt

Okay, det har du måske ret i. Troede bare der var stor forskel på at spise rødt kød, og så i mit tilfælde direkte råt kød, som det i burgeren desværre var. 

Anmeld Citér

4. september 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Som jeg læser det, er der sjældent toxoplasmose i oksekød, så tænker du kan tage det helt roligt.

Så skal du jo også være bekymret hver gang du spiser rå grøntsager, hvis en kat smittet med toxoplasmose, har skidt i nærheden.

Anmeld Citér

4. september 2021

2017morigen

Jeg ville prøve at være rolig. Jeg fik min læge til at tage bl.p for toxoplasmo med min ældste. Det var en helt ung læge og formodentlig under uddannelse til almen mediciner. 

Til alle store overraskelse så havde jeg ikke haft det selvom jeg har haft en rigtig landbo barndom hvor jeg har spist både hunden og kattens mad fra deres madskål. Har leget på marken med kør, heste, gæs og høns. Dog ikke i grissestien men har klappet både soen og grislingerne. Kort sagt jeg har stort set gjort hvad man kunne for at blive smittet. 

Anmeld Citér

6. september 2021

Sammisumm

Lige en update: Min læge vil heldigvis meget gerne have at jeg får taget en blodprøve for at udelukke en evt. Smitte pga. Det rå kød. Dog først i næste uge, da det ikke viser sig med det samme, hvis jeg skulle være så uheldig at være blive smittet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.