Skoldkopper

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.649 visninger
9 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. september 2021

Anonym trådstarter

Jeg har lige et par spørgsmål omkring skoldkopper.. 

Min ældste fik skoldkopper da hun var 3 år. Der smittede hun sin søster, der dengang var 6 måneder. Hende på 3 var hårdt ramt med MANGE skoldkopper. Den lille havde også rigtig mange på hele kroppen, men havde det fint. 
Min ældste dreng blev (formentlig) smittet i vuggestuen, hvor vi var til et arrangement 1 december. Den 25 december, altså en smule mere end tre uger efter kom der skoldkopper. Da han var 1 år og 10 måneder. Han fik kun 5!!! Skoldkopper 

Min yngste er 3 år og 2 måneder nu. For 16 dage siden blev han udsat for smitte. En venindes dreng fik det, og da vi havde været sammen hver dag ugerne op til, så lod vi dem lege mm med det håb at min dreng ville blive smittet. Drengen der smittede (måske) har en søster på 1 år, og igår kom skoldkopperne hos hende. 

Så her er et par spørgsmål. 

Når børn får skoldkopper når de er under 1 år, kan de så få dem igen?

Når børn får skoldkopper, men ganske ganske få, som min store dreng, kan der så komme skoldkopper igen?

Ses det ind imellem at skoldkopper IKKE smitter? Trods det er meget smitsomt. 

Hold venligst den gode tone og hold jer til det opslaget handler om, vi er alle forskellige og gør tingene forskelligt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2021

Frizzy

Svar fra læge til patient der stiller samme spm:

Skoldkopper skyldes en virus og er en af de mest smitsomme børnesygdomme. Første gang man har udbrud af sygdommen kaldes det skoldkopper og bryder symptomerne ud senere i livet kaldes det helvedesild. Helvedesild er derfor en reaktivering af det virus som man én gang har fået i kroppen som ligger i dvale. Teoretisk er det mulig at blive smittet to gange, men det er ekstremt sjældent. En anden forklaring på at man bliver ”smittet to gange” er at en af de to gange havde man ikke skoldkopper, men en anden sygdom.

Smitten sker via dråber, dvs. hoste og nys smitter. Men også indholdet fra de klassiske blærer man får på huden kan smitte. 2-3 dage før man ser udslættet smitter man og det er først når der er sår på alle blærer at man ikke længere smitter. Tiden fra smittet til udbrud af symptomer er ca. 1-3 uger.

Jo yngre man er jo mildere symptomer. Klassik er det kløende udslæt som sidder på kroppen og i ansigtet. Der kan være feber. Det er meget forskelligt hvor mange blærer man udvikler – nogle har kun få, mens andre har over hundrede. Behandlingen er at symptomlindre, dvs. man bruger kløestillende cremer.

Man kan vaccinere mod skoldkopper, men det er ikke en del af det danske børnevaccinationsprogram. Ca. 95% af alle voksne i Danmark har haft sygdommen. Bliver man gravid og ikke har haft sygdommen skal man give sin læge besked. Man vil da i nogle tilfælde vælge at vacciner

Anmeld Citér

4. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Ja, man kan blive smittet flere gange. Omend det er sjældent. Min ældste har haft skoldkopper både ved 1 år og igen ved 4 år. Medium-hårdt ramt første gang. Mega hårdt ramt anden gang.

Og ja, det kan sagtens ske at man ikke smittes med noget, selvom en sygdom er smitsom. 

Anmeld Citér

4. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Ja man kan blive smittet flere gange, både hvis man har haft et mildt forløb og været under 1 år da man havde det.

Når det er sagt, synes jeg det er noget vås at det er meget smitsomt, vi gik og ventede på at vores drenge fik det, de havde det op til flere gange i deres vuggestue og børnehave før de endelig fik det.

Der hvor jeg arbejder har vi også tit en som har det, men som ikke smitter andre.

Vi har lige haft hvor det kun var to som nåede at få det, på trods af at Inge af de andre havde haft det og mange forældre ville gerne have de skulle lege med dem som havde det, men det smitter jo mest inden det går i udbrud, så det er jo svært at få dem til at smitte med vilje 

Anmeld Citér

4. september 2021

Anonym

Jeg havde skoldkopper som spæd og som 2-årig, begge gange kun få knopper og ikke syg. Da jeg var 14 fik min lillebror skoldkopper, og smittede min lillesøster. Få dage efter fik jeg det meget skidt, og hele kroppen begyndte at klø, få timer efter var jeg sat til i kløende knopper, som de næste par dage kom OVERALT (i halsen, i det hvide i øjnene, under fødderne - OVERALT) + tårnhøj feber. Lægen var forundret, da han selv havde journalført de tidligere tilfælde, men hans forklaring var altså, at jeg de forrige gange ikke havde haft "nok" til at danne antistoffer - så Det kan altså sagtens lade sig gøre.

Anmeld Citér

4. september 2021

Anonym

Ja man kan blive smittet flere gange, både hvis man har haft et mildt forløb og været under 1 år da man havde det.

Når det er sagt, synes jeg det er noget vås at det er meget smitsomt, vi gik og ventede på at vores drenge fik det, de havde det op til flere gange i deres vuggestue og børnehave før de endelig fik det.

Der hvor jeg arbejder har vi også tit en som har det, men som ikke smitter andre.

Vi har lige haft hvor det kun var to som nåede at få det, på trods af at Inge af de andre havde haft det og mange forældre ville gerne have de skulle lege med dem som havde det, men det smitter jo mest inden det går i udbrud, så det er jo svært at få dem til at smitte med vilje 

Med et glimt i øjet, får jeg forsigtigt behov for at skrive, at det at en given virus er smitsom ikke rigtig er noget man meningsfuldt kan “synes” noget om - det er et empirisk/faktuelt spørgsmål, ikke et normativt/holdningsmæssigt.

Altså lidt på samme måde, som at det ikke rigtig giver mening at “synes” noget om tyngdekraft.

At man anekdotisk kan fremvise eksempler på manglende smitte betyder ikke, at en smitsom sygdom ikke er smitsom. Det betyder blot at man undgik smitte i det/de givne tilfælde.

Anmeld Citér

4. september 2021

Fortvivlet

Anonym skriver:

Med et glimt i øjet, får jeg forsigtigt behov for at skrive, at det at en given virus er smitsom ikke rigtig er noget man meningsfuldt kan “synes” noget om - det er et empirisk/faktuelt spørgsmål, ikke et normativt/holdningsmæssigt.

Altså lidt på samme måde, som at det ikke rigtig giver mening at “synes” noget om tyngdekraft.

At man anekdotisk kan fremvise eksempler på manglende smitte betyder ikke, at en smitsom sygdom ikke er smitsom. Det betyder blot at man undgik smitte i det/de givne tilfælde.

I mange tilfælde og vi er altså på stadie, hvor de sutter på det samme legetøj. 

Ja det siges at skoldkopper er smitsom, men det er altså ikke det vi ser i praksis.

Anmeld Citér

4. september 2021

Amanda-

Profilbillede for Amanda-

Jeg har lige fået taget en blodprøve på min 10-årige datter for at tjekke om hun havde haft skoldkopper, hvis ikke ville jeg have fået hende vaccineret. Det viser sig at hun har haft det og har fint med antistoffer, selvom hun aldrig nogensinde har haft symptomer på det. Så nogen gange kan det godt smitte selvom man ikke “opdager” det

Anmeld Citér

4. september 2021

Fortvivlet

Amanda- skriver:

Jeg har lige fået taget en blodprøve på min 10-årige datter for at tjekke om hun havde haft skoldkopper, hvis ikke ville jeg have fået hende vaccineret. Det viser sig at hun har haft det og har fint med antistoffer, selvom hun aldrig nogensinde har haft symptomer på det. Så nogen gange kan det godt smitte selvom man ikke “opdager” det

Nu er jeg bare nyskerrig.

Kan man så se i blodprøven at hun er blevet imun? - Mener hvis det har været et så lille tilfælde at I ikke har lagt mærke til det, kan man så være sikker på at hun ikke får der igen ?

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym trådstarter

Til info er skoldkopperne kommet idag. Der kommer flere og flere. Så en rød knop tidligere i formiddag da vi var ude. Den sad lige bag øret. Da vi kommer hjem og jeg får tøjet af ham, der er en del på ryggen og nu her er de begyndt at komme i ble området og fødder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.