Både og - men to æg giver “ikke bare” to børn..
I det offentlige bestemmer man ikke helt selv, da tvillingegraviditet er en risiko de helst vil undgå. Men ens historik spiller ind, alder, samt årsag til barnløshed spiller ind. Jeg har mange gange fået lagt 2 æg i både det offentlige, samt det private - men har fået to børn, én ad gangen. I det private er det dog en smule anderledes - for det er jo egne penge, og mere egne valg. Så man tager selv mange flere beslutninger.
Men hvis man kigger på statistikken, så hedder det noget i retning af, at to æg lagt kontra ét, kun giver 5% chance “ekstra” for tvillinger.
Selv om jeg har lagt to æg mange gange, har jeg aldrig i livet håbet på tvillinger. Chancen for komplikationer og senfølger er bare for stor i min optik. Og nogle klinikker mener faktisk at to æg op, kan reducere chancen lidt for graviditet, da det kan “forvirre” slimhinden i implantations processen.
Er man under 35 uden konkrete barnløshedsårsager, finder du ikke mange der ønsker at ligge to æg retur i livmoderen.
Men man kan jo også få ét æg retur, og stadig få enæggede tvillinger - også via ivf
Anmeld
Citér