Kan man bede om tvillinger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.245 visninger
5 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. september 2021

Anonym trådstarter

Sikkert et skørt spørgsmål - døm mig ikke!

Jeg hører tit, at kvinder får lagt æg op i fertilitetsforløbet, også bliver mange gravide på den måde… Men er det egentlig muligt at bede om at få lagt to æg op, nu hvor man alligevel skal have lagt et op?

Håber, at mit spørgsmål giver mening

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2021

Anonym

Nej det er som udgangspunkt ikke noget man selv bestemmer. Dem som får lagt 2 æg op, er ofte dem som har været igennem mange mislykkede forsøg. 

Jeg har været i fertilitetsbehandling af to omgange. Første gang blev jeg gravid efter første ægoplægning, som blev til mit første barn. Da vi så skulle lave nr.2, kom det slet ikke på tale at de skulle lægge to af æggene på frys op, da jeg blev gravid så nemt første gang. Også 2.gang lykkes det i første forsøg. 

Når man får lagt 2 æg op, er der chance for at begge æg sætter sig fast, og måske endda delere sig begge to.
Når man er i fertilitetsbehandling, forsøger lægerne at skabe en graviditet med kun et barn ad gangen. 

Anmeld Citér

3. september 2021

Altea

Både og - men to æg giver “ikke bare” to børn..

I det offentlige bestemmer man ikke helt selv, da tvillingegraviditet er en risiko de helst vil undgå. Men ens historik spiller ind, alder, samt årsag til barnløshed spiller ind. Jeg har mange gange fået lagt 2 æg i både det offentlige, samt det private - men har fået to børn, én ad gangen. I det private er det dog en smule anderledes - for det er jo egne penge, og mere egne valg. Så man tager selv mange flere beslutninger.

Men hvis man kigger på statistikken, så hedder det noget i retning af, at to æg lagt kontra ét, kun giver 5% chance “ekstra” for tvillinger. 
Selv om jeg har lagt to æg mange gange, har jeg aldrig i livet håbet på tvillinger. Chancen for komplikationer og senfølger er bare for stor i min optik. Og nogle klinikker mener faktisk at to æg op, kan reducere chancen lidt for graviditet, da det kan “forvirre” slimhinden i implantations processen. 
Er man under 35 uden konkrete barnløshedsårsager, finder du ikke mange der ønsker at ligge to æg retur i livmoderen.

Men man kan jo også få ét æg retur, og stadig få enæggede tvillinger - også via ivf

Anmeld Citér

3. september 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

At få lagt to æg op er jo ikke det samme som at få tvillinger? 

Det er de færreste steder der lægger to æg op på kvindens ønske udelukkende. Ofte kan man vælge det hvis man har mange forsøg bag sig, eller hvis alder spiller ind. 

Selv om det måske kan se rosenrødt ud at få tvillinger, er det altså ikke noget at spøge med. Hverken for børnene eller mor. Det er en højrisiko-graviditet, hvor mange bliver født alt for tidligt med mén til følge. 

Derfor er målet altid at opnå et enkelt barn pr graviditet

Anmeld Citér

3. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Nej, det kan man heldigvis ikke “bare”. Flerfoldsgraviditeter er risikable og en stor belastning for både mor og børn. Målet er nærmere at undgå det.

Men det er rigtigt at man kan få lagt flere æg op (hvilket jo ikke er det samme som tvillinger) i de situationer hvor ens situation tilsiger det: Fx mange mislykkede oplægninger, høj alder, dårlig ægkvalitet, osv. Her er målet dog stadig kun at opnå graviditet med er enkelt foster - selvom den så “smutter” og bliver til tvillinger med jævne mellemrum.

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym

Hvis du går ind med forventningen om at det ikke er en mulighed, så skader det vel ikke at du spørger dem alligevel? 
Jeg tænker det værste der kan ske, er at du får et nej  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.