Hjælp til termin - hvor langt er jeg henne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

799 visninger
8 svar
2 synes godt om
31. august 2021

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg står i den lykkelige situation, at jeg har testet positiv på min graviditetstest. Jeg er dog i tvivl om, hvor langt jeg er henne - måske har I nogle erfaringer, der kan hjælpe mig lidt på vej. 

Mit eget bud er, at jeg er et sted mellem 5+0 og 5+5. Det er jo kun 5 dage til forskel, men her i den spæde start føler jeg at hver dag tæller og er vigtig  

Min historik er, at jeg har en meget varierende cyklus - dog aldrig længere end 26 dage. Jeg har været af p-pillerne i 5 måneder. D. 25.07. får jeg en meget svag blødning, som stopper lidt igen, men kommer og går. D. 27. kommer en “rigtig” blødning, indtil den også bliver svag og kommer og går frem til d. 2. august. D. 22. august tester jeg positiv pga. ømme bryster og en følelse af at noget er anderledes. Jeg har altså hverken tracket min ægløsning eller taget tidlige teste (jeg ville heller ikke vide hvornår jeg kunne begynde på dem). 

Mit spørgsmål er: Ville I regne med dagen for den første svage blødning (d. 25) eller først d. 27? Og hvad gør man, hvis man ikke ved, hvor lang ens cyklus normalt er? Jeg har i hvert fald svært ved at regne ud, hvor langt jeg mon er henne. Håber I kan hjælpe mig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2021

Tami

Profilbillede for Tami

Lægen kan henvise dig til en tidlig scanning for at få klarlagt hvor langt du er henne

Anmeld Citér

31. august 2021

BM2021

Det er svært at "gætte" når du ikke ved hvornår din ægløsning har fundet sted - der er du altid 2+0. Men som ovenstående skriver, så kontakt lægen!

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

BM2021 skriver:

Det er svært at "gætte" når du ikke ved hvornår din ægløsning har fundet sted - der er du altid 2+0. Men som ovenstående skriver, så kontakt lægen!

Det var præcist mit bud - men da jeg kontaktede mit lægehus sagde sekretæren blot, at jeg skulle ringe igen når jeg kendte til sidste menstruations første dag  Ikke særligt hjælpsomt. Måske må jeg bare selv punge ud for en tidlig scanning via det private. 

Anmeld Citér

31. august 2021

Morpåudebane

Eftersom det drejer sig om 5 dage fra eller til tvivler jeg stærkt på at lægen vil henvise til en scanning. Indtil NF kan terminsfastsættelse svinge 2-5 dage da fosteret er så lille. 
blev selv scannet 3 gange inden NF og fik 3 forskellige terminsdatoer �� 

hvis det var mig, ville jeg bare tage dagen lige i midten og gå udfra det. Og så får du den endelige dato til NF  

Anmeld Citér

31. august 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Hvad end din mens første dag er den 25 eller 27, kommer nok ud på ét i sidste ende  Men jeg forstår godt, at hver eneste dag føles som en milepæl her i starten.

Hvis vi tager udgangspunkt i, at din mens første dag var den 25.7, og du har en cyklus på 26 dage. Så er du 5+4 i dag, og har termin den 29. April 22. 

Ring til lægen og få en tid til om 3-4 uger til blodprøver og vandrejournal. 

Hvis du gerne vil være lidt mere sikker på terminen, så kan du jo selv bestille en privat scanning. Jeg ville vente til efter 7+0, så du er sikker på at se hjerteblink. 

stort tillykke!!

Anmeld Citér

31. august 2021

Charl90

Enig med "morpåudebane". Det er ikke så vigtigt når det kun er 5 dage jeg ville bare regne med fra 5+3 (midten af dine forventninger ud fra menstration). Så er du ikke helt gal på den. Den endelige fastsættes alligevel flyttet til NF.

Og så er der jo stadig ikke en så stor chance for at barnet kommer på terminsdagen

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Morpåudebane skriver:

Eftersom det drejer sig om 5 dage fra eller til tvivler jeg stærkt på at lægen vil henvise til en scanning. Indtil NF kan terminsfastsættelse svinge 2-5 dage da fosteret er så lille. 
blev selv scannet 3 gange inden NF og fik 3 forskellige terminsdatoer �� 

hvis det var mig, ville jeg bare tage dagen lige i midten og gå udfra det. Og så får du den endelige dato til NF  

Du har nok ret. Det kan jo variere så meget frem og tilbage. Det er nok bare fordi jeg så gerne vil være så langt henne som muligt - de tre første måneder er jo SÅ nervepirrende! Det synes jeg i hvert fald  Men fem dage har jo ikke betydning for om fosteret er levedygtigt, det ved jeg godt..

Anmeld Citér

31. august 2021

Morpåudebane

Anonym skriver:

Du har nok ret. Det kan jo variere så meget frem og tilbage. Det er nok bare fordi jeg så gerne vil være så langt henne som muligt - de tre første måneder er jo SÅ nervepirrende! Det synes jeg i hvert fald  Men fem dage har jo ikke betydning for om fosteret er levedygtigt, det ved jeg godt..

Forstår dig FULDT UD! hver dag er nærmest en milepæl i første Trimester ! �� husker det alt for tydeligt i min første graviditet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.