I tillæg til hvad næsten alle andre (inklusiv et par skolelærere, kan jeg se) skriver: Det er vist de færreste børn som “lander” i helt ny skolestart på bare få uger. Og jeg har vanskeligt ved at forestille mig en indskolingslærer, som ikke vil arbejde med eller have blik for relationsdannelse i klassen. Måske de netop, på baggrund af erfaring, lader tingene lande, observerer børnene, afventer indgriben, osv... ?
Mer det muligt at jeres egne forventninger - og derved også de signaler I har videregivet til jeres søn, har været urealistiske? Skal han måske, snarere end endnu er skifte, støttes i at opbygge de relationer som mangler og styrkes i troen på, at det kommer?
Jeres barn vil også være “den nye” på den næste skole. Her kan det også tage nogle uger, måske måneder, helt at lande. Måske vil det ikke ske af sig selv, måske skal I understøtte det aktivt. Måske skal det have tid.
Held og lykke med det hele. Det er ikke sjovt, når ens børn ikke synes det er sjovt. Men nogle gange kan tiden løse meget og overreaktion kan rykke “aben” videre.
Anmeld
Citér