Skifte skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.501 visninger
8 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. august 2021

Anonym trådstarter

Hej, er der nogen der kender proceduren for skoleskift? Kan man overhovedet skifte så tidligt? 

Vi er ikke enige i skolens tilgang. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hej, er der nogen der kender proceduren for skoleskift? Kan man overhovedet skifte så tidligt? 

Du meddeler skolen, at dit barn skal skifte skole. Kontakt først den skole, du ønsker, for at høre, om der er plads. 
Selvfølgelig kan man skifte så tidligt på skoleåret. 
Hvis der er tale om et barn, der først er begyndt i år, ville jeg dog lige slå koldt vand i blodet og gennemtænke, om det er hele skolens tilgang eller blot en enkelt lærers, du er uenig i, og om dialog er udelukket. Skoleskift er en stor omvæltning i et barns liv. 

Anmeld Citér

31. august 2021

lineog4

Anonym skriver:

Du kontakter den skole du gerne vil have dit barn meldt ind i og forhører dig om plads, hvornår kan han/hun starte og så melder du det til den skole dit barn går på nu.

Du skal dog nok lige være undersøgende på om du ikke ender i samme problematik, om det er noget meget særegent for den skole dit barn er på nu, eller om du kan møde det på andre skoler også. Går dit barn i 0. Klasse skal han/hun jo have andre lærere formodentlig om et år og selvom man arbejder for en sådan gør vi, så er der forskelle på lærere og klasser, så alt kan ændre sig bpde på den nuværende og den kommende skole på kort tid. 

Jeg siger ikke, at man skal blive for en hver pris  og nogle gange er et skoleskift det eneste rigtige. Men jeg siger, at man skal overveje  hvad så næste gsng man er uenig. For som mor til 3 børn som alle er i skolealderen kan jeg love dig for, at jeg har været uenig op til flere gange - en gang er der blevet skiftet skole og der var endda nok en postgang for sent, men med de andre to er der ikke blevet skiftet og det har og er den rigtige beslutning.

Anmeld Citér

31. august 2021

drabo

Profilbillede for drabo

som andre skriver så sker der meget fra 0. til 1. klasse i form af lærerskift.

Men må også undersøge om den tilgang i er uenige i - er noget som er vedtaget på tværs af kommunen for så hjælper det jo i hvert fald ikke at skifte til en anden folkeskole indenfor kommunen.

Nu er det jo lidt svært at forholde sig til, når du ikke skriver nærmere - men hvad har skolen ændret henover sommerferien siden i allerede efter 3 uger er så uenige i deres tilgang at i ønsker et skoleskift. Eller havde i ikke undersøgt skolen inden start og bare valgt den lokale skole. 

Tænker dog i nok skal være lidt grundige i undersøgelsen af den nye skole - så i ikke står med endnu et skoleskift efter kort tid.

Anmeld Citér

31. august 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Men har I prøvet at snakke med skolen? Lyder i mine ører lidt voldsomt at flytte et barn efter 3 uger... Hvad hvis den næste skole, er i heller ikke enige med.? 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Hej alle.

I får lige et samlet svar her. Vi har valgt en privat skole og undersøgt den grundigt inden. Har hørt så meget godt om den...

Sagen er den at vores barn er "den nye i klassen". Alle andre kender hinanden da de har gået i børnehave sammen. Vi er lige flyttet hertil.

I og med at det er en privat skole har vi haft store forventninger især fordi vores barn er nyt i klassen.

Vi føler ikke vores barn bliver integreret/hjulpet ind i fællesskabet. Jeg har påtalt det overfor læreren og læreren ville holde øje. Der sker ikke rigtig noget. Vores barn trives bare ikke. 

Det er den primære grund til at vi vil skifte. Der er også et par andre faktorer der spiller ind. De er dog ikke så vigtige. Men alt i alt, så har både min mand og jeg samme mavefornemmelse og det er at skifte skole.

Jeg er godt klar over at vi kan møde lignende problematikker på en alm folkeskole men vi er villige til at tage chancen.

Jeg har ringet til den anden skole og venter på at høre fra skolelederen. Kryds fingre for os

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle.

I får lige et samlet svar her. Vi har valgt en privat skole og undersøgt den grundigt inden. Har hørt så meget godt om den...

Sagen er den at vores barn er "den nye i klassen". Alle andre kender hinanden da de har gået i børnehave sammen. Vi er lige flyttet hertil.

I og med at det er en privat skole har vi haft store forventninger især fordi vores barn er nyt i klassen.

Vi føler ikke vores barn bliver integreret/hjulpet ind i fællesskabet. Jeg har påtalt det overfor læreren og læreren ville holde øje. Der sker ikke rigtig noget. Vores barn trives bare ikke. 

Det er den primære grund til at vi vil skifte. Der er også et par andre faktorer der spiller ind. De er dog ikke så vigtige. Men alt i alt, så har både min mand og jeg samme mavefornemmelse og det er at skifte skole.

Jeg er godt klar over at vi kan møde lignende problematikker på en alm folkeskole men vi er villige til at tage chancen.

Jeg har ringet til den anden skole og venter på at høre fra skolelederen. Kryds fingre for os

Har I konkluderet det på de 3 uger skoleåret har varet indtil nu? I så fald ville jeg sige, giv det liiiige en chance

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym

Som flere andre skriver ville jeg være tilbøjelig til at mene at 3 uger var liige kort nok tid. Når det så er sagt er mavefornemmelsen meget vigtig og hvis den siger skift, (eller råber det) så er det heller ikke smart at ignorere det.

Min den mindste er netop begyndt i 0. klasse, og har i den grad reageret på det, selvom hun går med flere fra sin børnehave, og er inde i fællesskabet.  Det er først igår og i dag at hun har synes det var sjovt at være til time.

I starten har alle børnene så travlt med at "ankomme" i skole, og finde ud af hvad timer og frikvarter overhovedet er.

Det er et voldsomt skift i et barns liv, og det kan godt tage lidt tid at falde til i.

Jeg er selv på en skole, og jeg vil til enhver tid sige at du skal hive fat i læreren igen, og udtrykke din bekymring. Hvis du så ikke har det godt og føler dig hørt og din bekymring taget seriøst, så ville jeg nok også kigge alvorligt på et skift..

Anmeld Citér

2. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

I tillæg til hvad næsten alle andre (inklusiv et par skolelærere, kan jeg se) skriver: Det er vist de færreste børn som “lander” i helt ny skolestart på bare få uger. Og jeg har vanskeligt ved at forestille mig en indskolingslærer, som ikke vil arbejde med eller have blik for relationsdannelse i klassen. Måske de netop, på baggrund af erfaring, lader tingene lande, observerer børnene, afventer indgriben, osv... ?

Mer det muligt at jeres egne forventninger - og derved også de signaler I har videregivet til jeres søn, har været urealistiske? Skal han måske, snarere end endnu er skifte, støttes i at opbygge de relationer som mangler og styrkes i troen på, at det kommer? 

Jeres barn vil også være “den nye” på den næste skole. Her kan det også tage nogle uger, måske måneder, helt at lande. Måske vil det ikke ske af sig selv, måske skal I understøtte det aktivt. Måske skal det have tid.

Held og lykke med det hele. Det er ikke sjovt, når ens børn ikke synes det er sjovt. Men nogle gange kan tiden løse meget og overreaktion kan rykke “aben” videre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.