Bekymret for barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.888 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. august 2021

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Jeg er gravid med mit tredje barn, og jeg går snart på barsel. 
Jeg har det ikke nemt med at være gravid og på barsel, sidste gang gik jeg til psykolog under min barsel, fordi jeg udviklede en form for generaliseret angst. Første gang havde jeg også mange dårlige dage, men det var alligevel noget andet - jeg gik til alle mulige ting og havde god gavn af mødregruppen.

Det hjalp mig at gå til psykolog og ikke mindst at vende tilbage til mit arbejde, og efterfølgende har jeg fået det godt igen. Især de sidste halvandet års tid har jeg ikke mærket meget til angsten.

Men nu kan jeg mærke, at det rører på sig igen, og jeg ved, at det bliver svært for mig at gå hjemme. Jeg har altid været typen, der bliver lidt trist og tænker lidt rigeligt, når jeg er meget alene, som man jo tit er, når man er på barsel. 
Der er jo nok at gøre i et hus med to børn, og tiden til babysvømning, mødregruppe og alt det der er bare begrænset - det ved jeg fra min 2. barsel, og tænker ikke at det bliver spor bedre med to børn i forvejen.

Jeg er bekymret for at få det rigtig skidt igen. Jeg tror, at det jeg efterlyser er nogle gode råd til, hvordan jeg får fyldt min hverdag på barsel med noget, som kan give mig glæde og indhold - som er realistisk med tre børn.

Det er nok især på det sociale plan - jeg kan godt læse en bog, strikke en trøje, lytte til en podcast. Men er der nogle, der har gode ideer til, hvordan ens sociale konto kan blive fyldt op - udover de klassiske steder som mødregruppe, babysalmesang osv? 

Eller nogle gode råd til, hvordan jeg kan fylde noget meningsfuldt ind i min hverdag? Jeg går nemt i frø over husholdning, børnepasning osv, når det er det eneste der fylder.

Eller nogle andre gode råd til min situation?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Ps: Pga min barsels-historik (og ligestillingstanker selvfølgelig) har min mand og jeg aftalt, at han skal have barsel fra baby er ca 6 mdr og godt kan undvære at blive ammet i dagtimerne. Men 8 mdr. (2 mdr før termin) er stadig længe, synes jeg. Der er langt op, hvis jeg når lige så langt ned som ved nr to.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Anonym skriver:

Hej med jer.

Jeg har det ikke nemt med at være gravid og på barsel, sidste gang gik jeg til psykolog under min barsel, fordi jeg udviklede en form for generaliseret angst. Første gang havde jeg også mange dårlige dage, men det var alligevel noget andet - jeg gik til alle mulige ting og havde god gavn af mødregruppen.

Det hjalp mig at gå til psykolog og ikke mindst at vende tilbage til mit arbejde, og efterfølgende har jeg fået det godt igen. Især de sidste halvandet års tid har jeg ikke mærket meget til angsten.

Men nu kan jeg mærke, at det rører på sig igen, og jeg ved, at det bliver svært for mig at gå hjemme. Jeg har altid været typen, der bliver lidt trist og tænker lidt rigeligt, når jeg er meget alene, som man jo tit er, når man er på barsel. 
Der er jo nok at gøre i et hus med to børn, og tiden til babysvømning, mødregruppe og alt det der er bare begrænset - det ved jeg fra min 2. barsel, og tænker ikke at det bliver spor bedre med to børn i forvejen.

Jeg er bekymret for at få det rigtig skidt igen. Jeg tror, at det jeg efterlyser er nogle gode råd til, hvordan jeg får fyldt min hverdag på barsel med noget, som kan give mig glæde og indhold - som er realistisk med tre børn.

Det er nok især på det sociale plan - jeg kan godt læse en bog, strikke en trøje, lytte til en podcast. Men er der nogle, der har gode ideer til, hvordan ens sociale konto kan blive fyldt op - udover de klassiske steder som mødregruppe, babysalmesang osv? 

Eller nogle gode råd til, hvordan jeg kan fylde noget meningsfuldt ind i min hverdag? Jeg går nemt i frø over husholdning, børnepasning osv, når det er det eneste der fylder.

Ps: Pga min barsels-historik (og ligestillingstanker selvfølgelig) har min mand og jeg aftalt, at han skal have barsel fra baby er ca 6 mdr og godt kan undvære at blive ammet i dagtimerne. Men 8 mdr. (2 mdr før termin) er stadig længe, synes jeg. Der er langt op, hvis jeg når lige så langt ned som ved nr to.

Jeg og min søn på 4 mdr. går ture med venner og bekendte, der ikke har børn med. Så snakker man om alt mellem himmel og jord og kun lidt om graviditet og baby. Det synes jeg er dejligt og giver samtidigt motion. Vi har altid en thermokande kaffe med og så lidt lækkert fra bageren. 

Anmeld Citér

28. august 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer.

Måske du kan have noget for dig selv, du kan gå til? 
Jeg startede til gospel under min barsel(3. barn) og nød virkelig godt af at komme lidt ud og være mig. Jeg ammede og puttede inden jeg smuttede, havde malket lidt ud, i tilfælde af at baby vågnede. 
Mine hverdage gik hurtigt synes jeg.

Fast rutine med at aflevere og hente de to store. Babysalmesang, babyrytmik og mødregruppe, gik jeg til. Udover det mødtes jeg med et par veninder og ellers almindelig husholdning og klar til børnene kom hjem igen om eftermiddagen, ofte med legekammerater.

3-4 dage ud af 5(arbejdsuge) havde jeg noget  ud af huset/i huset. Men jeg nød det virkelig og synes klart at min 3. barsel har været den bedste jeg har haft.

Jeg kender ikke til angst m.m. så jeg ved ikke om der fx er større behov for hvile, ro osv?  

Anmeld Citér

28. august 2021

Anonym trådstarter

Tak for svar begge to.

Nej, for mig er det i hvert fald ikke ro, jeg har brug for, men input i stedet for bare at gå rundt med mig selv… det er nok meget forskelligt, hvad man lige har mest brug for.

Min mødregruppe i 2.barsel kom heller aldrig rigtig til at fungere af forskellige årsager. G du har ret, jeg skal måske prøve at finde en fritidsaktivitet om aftenen. Har gået meget til kor, det kan være jeg skal genoptage det. ��

Jeg synes faktisk det lige giver lidt mere lyst til barsel, at du har lavet så mange ting i din tredje barsel og det godt har kunnet fungere. Så tak for det

Anmeld Citér

29. august 2021

Hellosunshine

Hej �� 

Jeg havde det svært psykisk under begge mine barsler. Også angst. Og dét der var guld værd for mig var træning. Der findes efterhånden en del mor-træning rundt omkring, hvor man har baby med, og det gik jeg til 2 gange om ugen.

Vi prøvede at have vores den store hjemme i forlængede ferier mv, men det forværrede faktisk tingene hvis ikke hun havde en fast rytme så vi gav kortere dage men en fast rytme og det gav tid til at komme ud af døren til mødregruppe, besøg, træning mv. Det kræver planlægning men kan godt lade sig gøre at komme meget ud �� Håber du får en god tredje barsel. 

Anmeld Citér

29. august 2021

Anonym

Under min barsel med min datter nr 2 brugte jeg min datters vågne timer med hende og når hun sov til middag, så var jeg også nødt til at sove, fordi jeg var så udkørt. Så jeg kan ikke rigtigt sætte mig ind i at du efterlyser beskæftigelse som ikke har noget med dit barn at gøre, det er jo det barsel er til for. Du ved jo reelt ikke endnu hvor krævende et barn du får, så måske giver det hele sig selv når du har født.

For at besvare dit spørgsmål, så prøv at undersøg hvad der findes i dit område. I vores lokale kirke var der babysalmesang (jeg går ellers aldrig i kirke, men det var virkelig hyggeligt og stimulerede babys sanser), du kan prøve at stable en mødregruppe på benene hvis shp ikke gør det hvor du bor, har du venner/bekendte der går hjemme som du kan alliere dig med til gåture/hyggebesøg?, babysvømning er også rigtig hyggeligt, der findes også træning hvor baby kan komme med - du kunne fx starte med efterfødselstræning.  Det var lige hvad jeg kan komme på på nuværende tidspunkt  

Ellers så synes jeg det lyder som en god idé at din mand tager barsel når baby kan undvære dig i dagtimerne. 

Anmeld Citér

29. august 2021

Anonym trådstarter

Hellosunshine skriver:

Hej �� 

Jeg havde det svært psykisk under begge mine barsler. Også angst. Og dét der var guld værd for mig var træning. Der findes efterhånden en del mor-træning rundt omkring, hvor man har baby med, og det gik jeg til 2 gange om ugen.

Vi prøvede at have vores den store hjemme i forlængede ferier mv, men det forværrede faktisk tingene hvis ikke hun havde en fast rytme så vi gav kortere dage men en fast rytme og det gav tid til at komme ud af døren til mødregruppe, besøg, træning mv. Det kræver planlægning men kan godt lade sig gøre at komme meget ud �� Håber du får en god tredje barsel. 

Tak for dit svar, dejligt at nogen kender problematikken. Nej, selvfølgelig megatræls for dig også - men rart at man ikke er alene. Synes godt det kan være lidt svært at alle går og siger: ‘Neeej, hvor bliver det dejligt, tænk at have en hel barsel at se frem til osv’ og man faktisk selv tænker, at man egentlig ikke glæder sig, men mere er lidt bekymret for, hvordan det kommer til at gå.

Men det er en god ide at gå til træning et par gange om ugen, og så planlægge dagene så man kan nå at komme ud til noget de fleste dage.

Anmeld Citér

29. august 2021

123321

Profilbillede for 123321

Tænker faktisk en ide kunne være at du kunne finde en, som har lyst til at ses i dagstimerne, som også er på barsel og lave ting med. 
Jeg havde i min barsel en, som vi var bare sammen og var vi hos mig lavede jeg praktiske ting, og hun tog nogle ting med, og vi passede børnene. Det fungerede helt vildt godt. Vi gik også i gang med træningsprogram stille og roligt. Om eftermiddagen efter frokost splittede vi op og hente børn med videre. Når jeg ikke var sammen med min veninde var jeg var meget sammen med min mor, som så er pensioneret. 

Anmeld Citér

29. august 2021

Anonym trådstarter

123321 skriver:

Tænker faktisk en ide kunne være at du kunne finde en, som har lyst til at ses i dagstimerne, som også er på barsel og lave ting med. 
Jeg havde i min barsel en, som vi var bare sammen og var vi hos mig lavede jeg praktiske ting, og hun tog nogle ting med, og vi passede børnene. Det fungerede helt vildt godt. Vi gik også i gang med træningsprogram stille og roligt. Om eftermiddagen efter frokost splittede vi op og hente børn med videre. Når jeg ikke var sammen med min veninde var jeg var meget sammen med min mor, som så er pensioneret. 

Tak for dit svar. Det er en god ide at se om jeg kan finde en, jeg bare kan ‘hænge ud med’ i dagstimerne. Kender ikke så mange på barsel, men måske er der alligevel nogen ��

Anmeld Citér

30. august 2021

Tulletullen

Jeg vil bare sige, at jeg godt kan genkende mig selv i dine ord. Så du er ikke alene ❤️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.