Hej med jer.
Jeg er gravid med mit tredje barn, og jeg går snart på barsel.
Jeg har det ikke nemt med at være gravid og på barsel, sidste gang gik jeg til psykolog under min barsel, fordi jeg udviklede en form for generaliseret angst. Første gang havde jeg også mange dårlige dage, men det var alligevel noget andet - jeg gik til alle mulige ting og havde god gavn af mødregruppen.
Det hjalp mig at gå til psykolog og ikke mindst at vende tilbage til mit arbejde, og efterfølgende har jeg fået det godt igen. Især de sidste halvandet års tid har jeg ikke mærket meget til angsten.
Men nu kan jeg mærke, at det rører på sig igen, og jeg ved, at det bliver svært for mig at gå hjemme. Jeg har altid været typen, der bliver lidt trist og tænker lidt rigeligt, når jeg er meget alene, som man jo tit er, når man er på barsel.
Der er jo nok at gøre i et hus med to børn, og tiden til babysvømning, mødregruppe og alt det der er bare begrænset - det ved jeg fra min 2. barsel, og tænker ikke at det bliver spor bedre med to børn i forvejen.
Jeg er bekymret for at få det rigtig skidt igen. Jeg tror, at det jeg efterlyser er nogle gode råd til, hvordan jeg får fyldt min hverdag på barsel med noget, som kan give mig glæde og indhold - som er realistisk med tre børn.
Det er nok især på det sociale plan - jeg kan godt læse en bog, strikke en trøje, lytte til en podcast. Men er der nogle, der har gode ideer til, hvordan ens sociale konto kan blive fyldt op - udover de klassiske steder som mødregruppe, babysalmesang osv?
Eller nogle gode råd til, hvordan jeg kan fylde noget meningsfuldt ind i min hverdag? Jeg går nemt i frø over husholdning, børnepasning osv, når det er det eneste der fylder.
Eller nogle andre gode råd til min situation?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Ps: Pga min barsels-historik (og ligestillingstanker selvfølgelig) har min mand og jeg aftalt, at han skal have barsel fra baby er ca 6 mdr og godt kan undvære at blive ammet i dagtimerne. Men 8 mdr. (2 mdr før termin) er stadig længe, synes jeg. Der er langt op, hvis jeg når lige så langt ned som ved nr to.