Grænser mellem køn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.558 visninger
9 svar
21 synes godt om
27. august 2021

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Hej alle sammen 

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i tænker omkring grænser mellem køn for børn der er 6-7 år gamle? 
Er det ok at der er fælles bad efter gymnastik i skolen? 
Må børn i den alder have kærester de kysser med? 
Må jeres piger have mavetop på? Er ser forskel på hvad i vil tillade en dreng på 6 år og en pige på 6 år. 

Jeg kender mine egen svar og er meget sikker på hvad mine grænser er, men jeg er nysgerrig på hvad i andre tænker? Og hvordan i er kommet frem til hvad jeres grænser er.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2021

Altea

Nej - nej - nej - og…nej ��

I min optik stopper fællesbadning, når man har nået skolealderen. Når vores har nået 5 år, har vi heller ikke længere taget dem med i andet køns omklædning, fx i svømmehallen.

Jeg har aldrig forstået dét med at man synes det er sjovt eller hyggeligt de “ har kærester” - det ligger vi intet i herhjemme, og de får at vide den samtale tager vi igen om 10 år �� Én ting er ord, men kysse med nogen ville jeg stoppe..

Om min datter fiser rundt i haven i “mavetop” ( findes ikke i skabet), det ville jeg være ligeglad med. Men hun kom ikke ud af døren til noget i én. Min opgave er at bestemme så længe jeg kan , og lære hende hvad forskel der er på ude og hjemme. Men det er selvfølgelig efter vores norm.

Anmeld Citér

28. august 2021

Kir

Hej alle sammen 

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i tænker omkring grænser mellem køn for børn der er 6-7 år gamle? 
Må jeres piger have mavetop på? Er ser forskel på hvad i vil tillade en dreng på 6 år og en pige på 6 år. 

Jeg kender mine egen svar og er meget sikker på hvad mine grænser er, men jeg er nysgerrig på hvad i andre tænker? Og hvordan i er kommet frem til hvad jeres grænser er.

Altså jeg synes fælles badning er en dårlig ide. Ikke fordi de ikke må se hinanden nøgne kønnene imellem, men fordi jeg selv har haft dårlig erfaring med det. Vi havde fællesbadning til og med 2.klasse, og det var rigtig akavet for pigerne fordi nogle af drengene stod og gloede og grinte. Der var ingen lærere, så de havde frit spil.

Mht kærester så tænker jeg det er ret uskyldigt i den alder. Og kys kan jeg ikke se de farlige ved. Jeg synes nogen gange nogle forældre gør meget ud af at snakke om "har du en kæreste, hihi" og dyrke det lidt meget, det synes jeg er lidt underligt. Men hvis min søn kom som 6 årig og sagde han havde en kæreste ville det ikke røre mig.

Mht mave bluser så kan jeg ikke se problemet. Jeg gik selv med bar overkrop til jeg var 8 (og mobning satte en stopper for det), det er jo ikke fordi drenge og pige overkroppe ser forskellige ud i den alder. I det hele taget er jeg med på den der "det bare en mave". Tror jeg ville sætte grænsen hvis det om vinteren fordi det ville være for koldt at gå med bar mave. 

Anmeld Citér

28. august 2021

Missyou

Jeg har selv to drenge på 5 og 7 år.. jeg kan se jeg er rimelig loose ift andre. Jeg ved de er kønsopdelt i omklædningsrummene til idræt i skolen, men det ville absolut ikke røre mig hvis de ikke var. Min 5-årige er stadig med i damernes omklædningsrum hvis vi skal i badeland et fremmed sted for det kan han ikke helt selv endnu. 
ift kærester og kys synes jeg det er helt okay og då sødt. Især min ældste har siden han var 3 gået meget op i kærester, og han kysser med dem. Uskyldigt og sødt i mine øjne. 
mavebluser synes jeg måske er malplaceret hos børn i den alder, og jeg ville ikke selv købe en til min pige, for jeg synes det er noget der hører til hos de større piger

Anmeld Citér

28. august 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Er det ok at der er fælles bad efter gymnastik i skolen? Ja, selvfølgelig - en børnekrop er bare en børnekrop, og når/hvis børnene selv begynder at udtrykke generthed, tager vi den derfra. 

Må børn i den alder have kærester de kysser med? Jeg ved ikke hvad du mener med at kysse - mine ungerne har (ligesom mange andre) brugt ordet “kæreste” og gode venner siden 3-års alderen. Men det er jo ikke kærester som vi voksne forstår det og vi dyrker det ikke, det er jo bare leg. Men kys og anden decideret “kæresteadfærd” ville jeg finde malplaceret og hjælpe barnet med at justere. 

Må jeres piger have mavetop på? Ligesom med al anden beklædning, kommer det an på situationen og stedet. På fin restaurant? Nej. På Stranden? Ja. Det handler mere om at jeg ikke synes børn skal have voksen-tøj på. Min 6-årige får heller ikke en bikini. Men havde jeg en 14-årig, måtte hun tage alle de mavebluser på hun ville. Det gjorde jeg selv - og jeg synes i øvrigt at mange unge ser super fine ud i det!

Er ser forskel på hvad i vil tillade en dreng på 6 år og en pige på 6 år. Af hjertet nej - faktisk er jer lidt i tvivl om hvad du mener med spørgsmålet - vi er jo ikke i 1950’erne og behøver jo ikke selv bidrage mere til kønsuligheden end højst nødvendigt.

Anmeld Citér

28. august 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Min dreng går i 0. og de klæder om sammen til idræt. Til svømning kommer han også med mig ind og klæder om hvis det er mig der følger ham. I vores svømmehal er grænsen for det til og med 7 år og det synes jeg er en passende alder. Da vi havde svømning i skolen var der kun ét omklædningsrum, så vi badede sammen. Det var vel i 3. klasse, og dengang var det for meget, og det blev også lavet om så vi gik ind hver for sig. 

Jeg kan ikke rigtig forestille mig at små skolebørn synes det er sjovt at kysse på hinanden. Da jeg var den alder, syntes man da at kys var 'aaad' Men det er da ret uskyldigt hvis det skulle blive aktuelt. 

Jeg ville ikke tænke over at børn i den alder, drenge eller piger, gik topløse, så en mavebluse tænker jeg ikke over. Jeg gik selv med mavebluse hele min teenagetid

Anmeld Citér

28. august 2021

lineog4

Jeg ville ikke sige noget til fælles omklædning, men selvsagt forvente, at der var professionelle voksne som sørgede for, at det ikke blev en dårlig oplevelse som en beskriver her i tråden.

Kærester, hmm når man er 6 år tænker jeg kærester bare er et ord, nogle har ældre søskende og vil gerne være som dem, andre er kalder det kærester fordi det er bedste ven osv. Mine har vist haft kærester i den alder, men det var jo bare nogle de havde med hjemme til leg, og om det var en kæreste de legede med eller en ven er vel hip som hap. De har aldrig kysset (af hvad jeg ved af), og ville nok lige løfte et øjenbryn, for hvorfor skal de dog have så travlt med at blive voksne.

Korte bluser, jeg vil slå fast med det samme, at jeg ikke anser en bar mave for noget seksuelt  og jeg r en af dem som ikke forstod forbuddet mod crop tops. Men når det er skrevet forstår jeg ikke, hvorfor piger på 6 - 7 skal iføres teenager tøj. I den alder handler det for mig at se om komfort og muligheden for at kunne lege, så jeg havde nok ikke i regnfulde Danmark valgt en kort tynd bluse, for den gør da ikke noget godt for komforten, derimod kan den være skøn på campingpladsen i Italien. Men jeg forstår heller ikke bikinitoppe når der ikke er bryster, eller klipklappere når man skal lege i frikvarterne eller gummistøvler i solskinsvejr. 

Anmeld Citér

28. august 2021

lineog4

havudsigt skriver:

Hej alle sammen 

Hov og så glemte jeg det sidste. Nej for mig er der ikke forskel på  hvad jeg havde givet mine drenge og min pige lov til. 

Det kan være noget forskel i forhold til modenhed, og hvad jeg tænker de kan klare selv, men det handler ikke om køn på nogen som helst måde. 

Vil min søn gå i crop top får han også lov til det

Anmeld Citér

28. august 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Fælles bad/omklædning = nej tak. Hvorfor? Fordi min 6årige datter lige er nået til at være blufærdig overfor storebror når hun skal være helt nøgen, når hun skal i bad eller skifte underbukser . Så at være nøgen foran hele klassen ville være enormt over hendes grænse idag. 

Kærester. = Tja... Jeg anser ikke kærester i den alder som "voksen kærester". Kys? Tja.. jeg tror egentlig jeg ville synes det var sødt og uskyldigt. Jeg går ikke udfra at 6-7årige ville snave hinanden i gulvet med tunger og det hele  

Mavebluse = ja.. når vejret er til det, som så meget andet påklædning. Synes der er stor forskel på tøj, om det ligner en teenage bluse eller en småbørns bluse. Jeg købte et sæt i sommers til min datter bestående af en nederdel og en top som er lidt cropped, mega fint og enormt børnet sommersæt. 

Er der forskel på hvad min 6årige datter "må" nu ift da min søn var samme alder? Næ.. 

Anmeld Citér

28. august 2021

Sprit25

havudsigt skriver:

Hej alle sammen 

Fællesbad nej. Min datter er også opmærksom på nøgen og om hun vil være det foran lillebror/far/osv. 

Kæreste: ork ja  det må de gerne. God snak om drenge kærester, pige kærester osv 

Mavebluse: kun hvis hun selv gav udtryk for det

Forskelsbehandling: niks, nope, nada. Heller ikke når de bliver teenager

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.