Genanvendelige bleskifteklude?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.089 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. august 2021

Anonym trådstarter

Hej

Jeg føder snart nr 2, og har fået tanken om evt at skrotte brugen af skumklude og vådservietter (i hvert fald når vi er hjemme) og i stedet finde en genanvendelig løsning.

Er der nogen der har erfaring med det? Jeg tænker en form for vaskeklud som vaskes igen og igen, men jeg har en masse spørgsmål som dukker op:

- hvordan håndterer man klude med lort på? Ved tissebleer bruger jeg kun olivy, men skal lorteklude skylles inden de smides til vask?

- hvilket materiale er bedst? Bomuld, bambus, viskose...

- skal kludene mon opbevares fugtigt eller bare vrides op mor de skal bruges?

- er det nok bare at have en stor wetbag stående som kludene kan komme ned i, eller bliver lugtgenerne for store?

- hvor mange klude skal man købe og hvor ofte skal man vaske? Jeg har også en stor dreng på 2 der stadig bruger ble

Jeg HADER at bruge så mange skumklude, men er også nervøs for om det bliver lidt uoverskueligt med klude der skal vaskes og måske lugter helt vildt... Jeg vil gerne høre hvis DU har brugt eller bruger genanvendelige klude til bleskift og har erfaringer du vil dele

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2021

Anonym

Jeg ville ikke gide udelukkende med genanvendelige klude. Alene af den årsag at jeg ikke vil producere nok til en 60 graders vask. Har brugt det sammen med moderne stofbleer dog. Og ja en wetbag til det beskidte er fint. Al mælke-afføring kan komme i maskine. Når det bliver mere fast skal der selvfølgelig ikke hele lorte i maskinen, der kan man evt tage det vlrste med toiletpapir først. Jeg har bare klippet et gammelt håndklæde op og syet kanterne. Dyppet i vand når de skulle bruges, så var de fint bløde. Til gengæld bør man holde sig fra at bruge olier i kludene, da det over tid kan samle sig i dem/stofbleer og komme til at lugte spøjst + forringe sugeeffekten. Men det kommer nok an på hvor meget man bruger også

Anmeld Citér

26. august 2021

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg kørte en del gamle håndklæder i mindre klippede stykker på ca. 15x15 cm gennem en overlocker, så de ikke flossede i kanterne, og brugte som klude til vores søn, på samme måde som man bruger skumklude eller vådservietter.

Vi synes de tørre ble området meget lettere rent, skulle vi på farten lagde jeg en bunke klude i pusletasken og tog en PUL pose og en lille flaske vand med til at gøre dem våde, når de var brugt tog jeg dem blot med hjem i PUL posen igen og til vask. 

Vi brugte så også stofbleer så de røg alle i samme vaskemaskine på 90 grader. Og så var de klar igen når de var vasket og tørret

Men vi var glade for kludene og vi har faktisk stadig en god bunke fra dengang han var lille, men skal have lavet en ny bunke nu når lillesøster kommer. De holder godt og det fungerede super fint for os. 

Jeg lavede en PUL pose som passede til en åben spand, som så stod ved siden af puslebordet til klude og bleer og når den var fyldt satte jeg en vask over, vi synes det lugtede mindre med en åben spand, end én der var låg på. 

Da vi kørte EC med vores søn, havde han ikke rigtig bleer med poops i, så ved ikke om bleer med poops måske lugter værre i en åben spand

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.