Mad efter tandudtrækning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.998 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg fik fjernet en visdomstand i forgårs i overmunden (fik bare hevet den ud) og er godt nok i tvivl om, hvornår jeg må begynde at spise almindelig mad i den side, hvor den blev fjernet..

Kan bare finde en masse forskellige svar på nettet, og chatten hos min tandlæge er meget vævende, så nu håber jeg på et bedre svar fra jer.. 

Hvor længe skal jeg spise blød kost? Har I eks. På blød kost? Og hvornår må jeg spise helt almindelig kost over i den side - altså hvornår er hullet helt helet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2021

B&J

Jeg spiste alm mad også lige med det samme bare over i den anden side og det skete intet ved også have jeg isvand og Sun lolly til hævningen 

Anmeld Citér

26. august 2021

Kir

Altså jeg mener jeg fik at vide at det første døgn måtte jeg kun få flydende, kold kost - så der spiste jeg is, kold suppe og yoghurt (hold kæft jeg var sulten )

Herefter var det stadig blød kost, men varm. Tror måske det var så længe jeg havde smerter og var hævet... Med den ene tand gik der 5 dage før jeg kunne spise normal mad, mens med den anden der gik vist 2 dage. Men det er 5 år siden, så det kan være anderledes nu.

Anmeld Citér

26. august 2021

Kir

Sår er som regel 10 dage om at hele

Anmeld Citér

26. august 2021

Anonym trådstarter

Kir skriver:

Altså jeg mener jeg fik at vide at det første døgn måtte jeg kun få flydende, kold kost - så der spiste jeg is, kold suppe og yoghurt (hold kæft jeg var sulten )

Herefter var det stadig blød kost, men varm. Tror måske det var så længe jeg havde smerter og var hævet... Med den ene tand gik der 5 dage før jeg kunne spise normal mad, mens med den anden der gik vist 2 dage. Men det er 5 år siden, så det kan være anderledes nu.

Ja man er mega sulten! Man kan jo for pokker ikke leve op kold flydende kost .. 

Har i dag spist pasta med kødsovs, men bare tygget over i den anden side.. Så det fortsætter jeg med et par dage endnu.. 

Men tak for svaret.. Er rart at vide, hvor lang tid tingene er til at hele sådan nogenlunde 

Anmeld Citér

26. august 2021

Kir

Anonym skriver:

Ja man er mega sulten! Man kan jo for pokker ikke leve op kold flydende kost .. 

Har i dag spist pasta med kødsovs, men bare tygget over i den anden side.. Så det fortsætter jeg med et par dage endnu.. 

Men tak for svaret.. Er rart at vide, hvor lang tid tingene er til at hele sådan nogenlunde 

Nej præcis

Jeg synes også man kan mærke nogenlunde hvor meget man kan efterhånden som det heler. Men bare vær opmærksom på at der ikke kommer små madstykker der sætter sig i "hullet"

Anmeld Citér

26. august 2021

Anonym

Jeg er tandlæge og jeg plejer at vejlede mine patienter til den første dag blød kold mad, fx yoghurt, is, koldskål. De næste dage fortsat blød mad, men det må gerne være lunt. Så altså ting man kan spise uden at tygge meget i det. Fx risengrød, suppe, pasta. 

Anmeld Citér

26. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg er tandlæge og jeg plejer at vejlede mine patienter til den første dag blød kold mad, fx yoghurt, is, koldskål. De næste dage fortsat blød mad, men det må gerne være lunt. Så altså ting man kan spise uden at tygge meget i det. Fx risengrød, suppe, pasta. 

Mange tak for svar - det er super rart at få svar fra en fagperson .. 

Når du siger, at det efterfølgende er blød men lun mad, er det så stadig at man "tygger" med modsatte side, eller mener du at man godt kan "tygge" med den side, hvor tanden er hevet ud? 

Og hvornår kan man spise helt almindelig mad med den side, hvor tanden er hevet ud?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.