Barselsregler ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.030 visninger
3 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg er studerende og får su. Min mand er lønmodtager.

Jeg forstår simpelthen ikke helt su reglerne ved barsel.

Kan jeg på nogen måder få dobbelt su i 12 måneder eller er det kun i 6 måneder? 

Miks klip, hvor man kan få dobbelt klip i 12 måneder, kan man kun bruge som studie aktiv? Altså man er ikke på barsel?

Er der en venlig sjæl som måske har godt styr på reglerne.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er studerende og får su. Min mand er lønmodtager.

Jeg forstår simpelthen ikke helt su reglerne ved barsel.

Kan jeg på nogen måder få dobbelt su i 12 måneder eller er det kun i 6 måneder? 

Miks klip, hvor man kan få dobbelt klip i 12 måneder, kan man kun bruge som studie aktiv? Altså man er ikke på barsel?

Er der en venlig sjæl som måske har godt styr på reglerne.. 

Du er berettiget til 12 barselsklip. Dem kan du få udbetalt som enkeltklip ved 12 mdr. barsel, dobbeltklip ved 6 mdr. barsel eller miksklip (dobbelt) i 12 mdr. ved ingen barsel.

Anmeld Citér

19. august 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Jeg tror, at du skal prøve at se det sådan, at du som kvinde der føder et barn, får 12 ekstra su klip. Dem kan du bruge som du vil. Du kan fx holde et års barsel, hvor du ikke får normal su, men dine fødselsklip i stedet. Du kan også fx holde 8 månders barsel, hvor du ikke får normal su, men bruger dine ekstra klip. Så starter du på studiet igen. De næste fire måneder vælger du at få både din normale su og dine fødselsklip udbetalt.

Du kan læse mere om det på nettet ellers kan su kontoret hjælpe.

I øvrigt er det heldigt for din mand, for han kan tage al den barsel, som normalt er delt mellem forældrene, dvs cirka 9 måneder. Han kan også gemme den i op til omkring 7 år efter aftale med arbejdsgiver. Husk at være opmærksom på det. Der er nogle gange private arbejdsgivere kan tro, at en mand ikke kan tage så meget barsel, men det kan han altså godt og de skal betale ind til den private barselsfonden, som også refunderer nogle af deres udgifter ved barsel.

Anmeld Citér

19. august 2021

Anonym

Jeg synes egentlig, at det giver meget god mening. Du får “normal løn” under barsel, altså SU. Du får “ekstra” klip, så du ikke løber tør for SU under din uddannelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.