Gravid faktor V Leiden.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.104 visninger
9 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. august 2021

HanneIO

Hej!

Jeg er gravid i uge 5 og har faktor V Leiden.

Jeg har tidligere haft 2 spontane aborter, begge i uge 7, og derfor er jeg meget orolig den her gang.

Jeg vil gerne starte med blodførtunnende medicin så snart muligt (fx Innohep), men min læge vil ikke give recept da hun ikke kan så meget om det. Jeg har også først fået tid til gynekolog om 3 uger.

Kan nogen anbefale en privat gynekolog i nærheden af København jeg kan gå til, eller har i tips på andet jeg kan gøre?

Tak!

H.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2021

babyxmange

Gynækolog tri i Hvidovre, de plejer at have tid inden for få dage

Anmeld Citér

17. august 2021

grinny

Hvis du har faktor V leiden er det ikke lægen men et AK-center/trombose afdeling på et sygehus du skal snakke med

Anmeld Citér

17. august 2021

Anonym

grinny skriver:

Hvis du har faktor V leiden er det ikke lægen men et AK-center/trombose afdeling på et sygehus du skal snakke med

Ja du skal ind og følges på riget med ekstra samtaler med læge og de giver dig sprøjterne... tror kun jeg bsr i uge 8 da jeg startede på dem. 

Så din læge skal "bare" lave en henvisning til trombosecenteret på riget.

Jeg fik sprøjter hele vejen igennem graviditeten og 6 uger efter, og de valgte også at sætte min fødsel i gang da vi havde rundet termin netop for ikke at skulle få blodfortyndende forlænge og så de kunne sikre sig jeg ikke var på medicin under fødslen.  

Dette var med mit 2.barn. I forbindelse med fødslen af min første fik jeg en blodprop i benet, hvilket de naturligvis gerne ville undgå igen.

Anmeld Citér

17. august 2021

numsefisk

Profilbillede for numsefisk

Som en anden skriver, er det sygehuset. 

Jeg blev fulgt på riget og fik det hele udleveret der. 
Så alt efter hvilket sygehus du høre til, skal læge henvise dig også køre det derfra. 

Men mener også først at det var fra uge 8 eller 12. 

http://miniministeren.blogspot.com/

Anmeld Citér

18. august 2021

2017morigen

Som de andre siger så er det sygehus som skal varetage din behandling. Bed din egen læge om at sende en henvisning dertil eller i det mindste sparre med obstetrikkerne på sygehuset.

Og de kan virkelig rykke når de har lyst. Jeg nægtede at få tage de alm bl.p da min vandrejournal blev oprettet jeg har ureglmæssige mens og jeg ville være sikker på at jeg var langt nok henne. Så efter mens dato var jeg knapt 12 uger henne da den blev taget. Så sygehuset modtog først mine papirer der. De ringede dagen efter med en tid til scanning dagen efter og en lægesamtale en dag senere.

I mit tilfælde var det uproblematisk da jeg aldrig har haft blodpropper og kun har en enkelt SA i bagagen, som har andre årsager end Leiden v. Plus jeg har en succesfuld gravidtet fra før vi viste at jeg var heterozygot for Leiden v. Så jeg fik aldrig blodfortyndende men det var på tale da baby nærmer sig 22% for lille men rettede sig da jeg gik på barsel. Det var stressrelateret.

Anmeld Citér

18. august 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Du må banke i bordet. Du skal have en henvisning fra din læge til sygehuset.

Anmeld Citér

24. august 2021

HanneIO

Tak alle for svar! Jeg spørger min læge om strå en henvisning til tromboncentret på riget

Til jer der har fået blodfortyndende medicin, er i homo eller heterozygot og har i en historik af blodpropper? Min Gynekolog syntes ikke det var brug for medicin då jeg “bare” var heterozygot (men haft flere SA!).

Anmeld Citér

24. august 2021

grinny

HanneIO skriver:

Tak alle for svar! Jeg spørger min læge om strå en henvisning til tromboncentret på riget

Til jer der har fået blodfortyndende medicin, er i homo eller heterozygot og har i en historik af blodpropper? Min Gynekolog syntes ikke det var brug for medicin då jeg “bare” var heterozygot (men haft flere SA!).

Heterozygot og fik en blodprop i min første graviditet (vidste ikke jeg fejlede noget) derfor blodfortyndende de to andre graviditeter 

Anmeld Citér

25. august 2021

Bellabum

grinny skriver:

Heterozygot og fik en blodprop i min første graviditet (vidste ikke jeg fejlede noget) derfor blodfortyndende de to andre graviditeter 

Samme som mig.

Heterogent, men grundet historie med blodprop i benet 14 dage efter 1. Fødsel som de mener skyldes graviditeten var de meget OBS på mig. I den forbindelse de fandt ud af jeg har faktor-5-leiden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.