Anonym skriver:
Jeg er gravid 12+0 og har de sidste uger døjet rigtigt meget med spænding i underlivet, jag i skeden og noget der minder om mens smerter. Det kommer både ved aktivitet og hvile.
Sex var ubehageligt omkring uge 6-7, men nu er det kommet tilbage igen.
Får selvfølgelig også de typiske ligament smerter, hvor det gør ondt hvis jeg behøver mig for hurtigt, nyser eller lignende.
Er det første jeg beskriver, plukveer? Og er det farligt så tidligt?
Jeg døjer med lignende symptomer (er dog noget længere end dig - 24+3 i dag), og skulle faktisk netop til at oprette et indlæg og bede om folks erfaringer, da jeg efterhånden er MEGET plaget af det, og jeg ganske enkelt ikke har kunnet finde en holdbar løsning på problemet.
Jeg har gennem den seneste måneds tid oplevet følgende, tiltagende i intensitet og hyppighed:
- Mere eller mindre konstant spændt mave/livmoder, nærmest som at "gå rundt med en kanonkugle i maven". Forværres ved fysisk aktivitet, når jeg spiser, og når der bliver rørt meget ved min mave. Dog ikke en egentlig smerte, snarere et generelt ubehag
- Deciderede plukkeveer, altså hvor livmoderen kortvarigt spænder op og danner vakuum. Særligt slemt og smertefuldt om natten og når jeg skal tisse. Kommer altså også selvom jeg ligger stille
- Konstant øm ved blæren og den nederste del af livmoderen
Ifølge min jordemoder er der tale om en såkaldt "irritabel livmoder", og det eneste, der kan lindre symptomerne lidt, er at ligge stille og få masser af hvile.
Det er dog ekstremt sparsomt, hvad der findes af information om dette "syndrom" - her er hvad jeg har kunnet google mig frem til:
Stenhård livmoder (alltforforaldrar.se)
Irritable Uterus - What Is It And Is There A Treatment? | BellyBelly
Som det allerede er skrevet her i tråden, skal man tage det alvorligt, da de mange spændinger og plukkeveer potentielt kan forkorte livmoderhalsen, blødgøre livmoderen, og dermed i værste tilfælde føre til for tidlig fødsel. Jeg har derfor fået scannet min livmoderhals, som indtil videre er OK, men de er absolut obs på det og har anbefalet at jeg skruer betragteligt ned for fysisk aktivitet, undgår tunge løft osv.
Jeg er i øvrigt tjekket (adskillige gange...) for blærebetændelse og har det ikke.
Ved ikke om det muligvis kan være det samme, du oplever?