Fortælle ny arbejdsgiver om graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

988 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. august 2021

Anonym trådstarter

Hej

Sidder pt og tager tilløb til at fortælle min chef om min graviditet. Jeg er pt 10+1, og er nødt til at fortælle det inden nakkefold skanningen om 14 dage…

”Problemet” er bare at jeg lige er startet på jobbet. Og min stilling gør at de virkelig kommer til at mangle mig, når jeg går på barsel…..og muligvis ikke kan finde en afløser mens jeg er væk..

SÅ jeg synes bare det er pisse svært det SKAL siges denne uge, men synes det er så svært at lave det opkald …..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2021

My1234

Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at skulle fortælle. 

Det er selvfølgelig svært at føle at man sætter sin arbejdsplads i en dårlig situation, men ingen af os er uundværlige og alle kan erstattes. Ellers ville samfundet gå i stå. Det er din arbejdsgivers ansvar at finde en løsning, og medmindre han/hun og dine kollegaer er egoistiske og usympatiske mennesker, så er jeg sikker på de bliver glade på dine vegne

Anmeld Citér

3. august 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg kan godt forstå at det er svært. Men det må du sætte til side. Husk på at du er en investering i forhold til arbejdspladsen. På den lange bane vil du gavne dem, men de må lige undvære dig lidt. 
Stort tillykke

Anmeld Citér

3. august 2021

Moonchild1990

Profilbillede for Moonchild1990

En graviditet kommer aldrig belejligt for arbejdspladsen - om du er nyansat eller ej, de vil jo helst at alle medarbejdere mødte ind som vanligt

Men arbejdsgivere er jo mennesker, og bliver oftest glade på deres medarbejderes vegne alligevel. Ellers siger det mere om arbejdspladsen end om dig som medarbejder

Hvorfor skal du i øvrigt sige det inden scanningen? Med mindre der skal tages særlige hensyn til dig her og nu, så sig det, når du er glad og tryg

Anmeld Citér

3. august 2021

Anonym

Jeg har lige været i samme situation bortset fra, at jeg først starter i jobbet om nogle uger. Jeg fortalte det, da jeg var i uge 10, da jeg skulle have en samtale med min leder omkring rollen. Han tog det godt, og sagde at det ikke havde nogen (negativ) betydning for ham ift at ansætte mig (jeg havde ikke underskrevet kontrakten på daværende tidspunkt). 

Jeg skulle virkelig også tage tilløb til at få det sagt, men det var en kæmpe lettelse at få det ud af verden! 

Anmeld Citér

3. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså så længe du ikke har vidst det ved ansættelse, så er der ikke noget at have dårlig samvittighed over tænker jeg, så er det bare at fortælle det (husk efterfølgende at sende en mail, med noget ala tak for samtalen tidligere i dag ang. Min graviditet) - så har du dokumentation på at du har oplyst chefen omkring det.

Anmeld Citér

4. august 2021

Winni1986

Jeg forstår, at det er svært.

Jeg fandt ud af at jeg var gravid 12 dage inde i min nye stilling. Jeg blev meget overrasket over min nye chefs reaktion, som var meget forstående og glad på mine vegne.

Jeg håber, at din chef reagerer på samme måde

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Jeg forstår dig virkelig godt. Det er en svær og træls situation uanset hvordan man vender det.

Jeg stod i samme situation. Fandt ud af at jeg var gravid 14 dage inde i min nye stilling. 
Mine kolleger og chef har taget det rigtig pænt, men det ændrer ikke på at jeg fortsat kan blive ramt af dårlig samvittighed. Det er nemlig heller ikke lykkedes mit arbejde at ansætte en barselsvikar så min graviditet betyder unægteligt at mine kolleger skal løbe lidt stærkere.

Men jeg nåede at være på mit nye arbejde 6 måneder inden jeg gik på barsel og jeg glæder mig rigtig meget til at komme tilbage når tid er til det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.