Deles I om morgenerne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

981 visninger
11 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. juli

Anonym trådstarter

Hej. Vil høre om I deles om at tage jeres barn/børn om morgenen? Vores barn, næsten 3 år, har altid sovet meget uroligt og er en early bird. Jeg tager alle nætter og det har jeg altid gjort fordi jeg har lettest ved at falde i søvn igen. Jeg står op alle hverdagsmorgener og weekender med barnet, som vågner mellem 5.30-6.00, fordi jeg har lettest ved at stå tidligt op.

Går til gengæld også i seng kl 21.30 og sover ved 22 tiden fordi jeg er så smadret. Det synes far er så kedeligt og synes vi burde have tid sammen der. 

vi aftalte i sin tid at vi skulle deles om weekend- og feriemorgener så han står op med barnet en af dagene i weekend og hver anden dag i ferie. Men det sker aldrig. Han siger han har brug for lidt tid til sig selv om aftenen og kommer ofte i seng 23-00, og kan derfor ikke tage barnet der vågner mellem 5.30 - 6.30. 

De få gange han har taget ham om morgenen har jeg ikke kunne sove og bare ligget og hygget mig og taget et bad. Eller blundet. Jeg har svært ved at sove om dagen. 

Det er super drænene at have hver morgen altid oven på nogle afbrudte nætter i ny og næ. Jeg er bare så fyldt op af at tage disse morgener. og ved godt hvis jeg var alenemor, så havde jeg ikke nogen at dele med og måtte altid tage det. Men så føler jeg bare, at hvis jeg var alenemor så ville jeg ikke gå og være så sur/skuffet over min kæreste fordi jeg ikke havde nogle uforløste forventninger og ville derfor se på det på en anden måde. 

mit spørgsmål er, om I synes jeg er totalt unfair fordi jeg forventer vi deles om morgener? Jeg forventer ikke at han tager nætterne, det er heldigvis ikke så slemt. Men morgenerne er jeg bare virkelig træt af nogle gange.  

har nok også bare brug for at høre hvordan i gør det hos jer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli

Morpåudebane

Profilbillede for Morpåudebane

Herhjemme skiftes vi, så vi begge kan sove længe i weekenden 

Anmeld Citér

31. juli

Charl90

Profilbillede for Charl90

Jeg har tidligere taget alle morgener i hverdagen og putning om aften. Weekenden skiftedes vi til at stå op. Min dreng vågnet dog ikke tidligt, så vi stor mest op sammen allesammen.

Min søn er næsten 3år.

De sidste par måneder er vi gået over til at skifte til at putte om aften. Det var mig der sagde at fra nu af skulle vi skiftes. I starten gjorde min mand der kun på min opfordring. Nu er der kommer en naturlig rytme. Han forsøger stadig at give mig oprydningsopgaver når det er ham der putter - når jeg putter ser han TV mænd...

Jeg har taget morgenrutinen fordi det var det som fik hverdagen til at gå op mens min søn gik i dagpleje. Nu starter han i børnehave og SFO laver vi et nyt system hvor vi deles.

Hele opgaven skal ikke ligge på dig. I må finde en fælles rutine som fungerer for jer begge. Det behøver ikke være 50/50, men det skal heller ikke være 100/0. Tal med ham om at lave et system for hvornår hvem gør hvad. Når man har faste dage, så kan man lettere planlægge sin aften og søvn efter det... Måske det kunne give dig overskud til nogle gange at gå senere i seng så I får noget aftentid sammen det er jo også vigtigt at have

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Anonym skriver:

Hej. Vil høre om I deles om at tage jeres barn/børn om morgenen? Vores barn, næsten 3 år, har altid sovet meget uroligt og er en early bird. Jeg tager alle nætter og det har jeg altid gjort fordi jeg har lettest ved at falde i søvn igen. Jeg står op alle hverdagsmorgener og weekender med barnet, som vågner mellem 5.30-6.00, fordi jeg har lettest ved at stå tidligt op.

Går til gengæld også i seng kl 21.30 og sover ved 22 tiden fordi jeg er så smadret. Det synes far er så kedeligt og synes vi burde have tid sammen der. 

vi aftalte i sin tid at vi skulle deles om weekend- og feriemorgener så han står op med barnet en af dagene i weekend og hver anden dag i ferie. Men det sker aldrig. Han siger han har brug for lidt tid til sig selv om aftenen og kommer ofte i seng 23-00, og kan derfor ikke tage barnet der vågner mellem 5.30 - 6.30. 

De få gange han har taget ham om morgenen har jeg ikke kunne sove og bare ligget og hygget mig og taget et bad. Eller blundet. Jeg har svært ved at sove om dagen. 

Det er super drænene at have hver morgen altid oven på nogle afbrudte nætter i ny og næ. Jeg er bare så fyldt op af at tage disse morgener. og ved godt hvis jeg var alenemor, så havde jeg ikke nogen at dele med og måtte altid tage det. Men så føler jeg bare, at hvis jeg var alenemor så ville jeg ikke gå og være så sur/skuffet over min kæreste fordi jeg ikke havde nogle uforløste forventninger og ville derfor se på det på en anden måde. 

mit spørgsmål er, om I synes jeg er totalt unfair fordi jeg forventer vi deles om morgener? Jeg forventer ikke at han tager nætterne, det er heldigvis ikke så slemt. Men morgenerne er jeg bare virkelig træt af nogle gange.  

Hos os er det mig der altid er på om nætterne og morgenerne, da min mand simpelthen ikke vågner. Hvis jeg ikke gider at stå op om morgenen og har brug for at blive liggende vækker jeg min mand og så står han op. I hverdagen er jeg alene da min mand går før ungerne vækkes kl. 5.45 og kl. 6. 
min mand brokker sig aldrig om morgenen, dog synes han at det er ærgerligt at jeg er så træt om aftenen (jeg har været oppe om natten de sidste 7 år), men vi går i seng på samme tidspunkt. Vi ville ikke kunne ændre vores arbejdsfordeling, da jeg vågner bare der falder en knappenål på jorden. 

Anmeld Citér

31. juli

HapsHapsHaps

Profilbillede for HapsHapsHaps

Jeg synes på ingen måde du er unfair, og jeg kan virkelig godt forstå at du ønsker dig at din kæreste kommer mere på banen om morgenen! Min mand har altid været sindssygt god til det, og vi deles mere eller mindre ligeligt. I hverdagen er det mest mig da jeg afleverer i vuggestue og min mand møder tidligt; alligevel hjælper han på hverdagsmorgener med fx bleskift eller lave en kop kaffe til mig inden han smutter. I weekenden tager vi en morgen hver. Min mand har faktisk også de fleste nætter (heldigvis sover vores søn fint), men han klarer sig bedre end jeg gør med afbrudt søvn.

Jeg bliver tit provokeret over de indlæg hvor man som hos dig kan læse at manden "har brug for lidt tid til sig selv..." Ja godmorgen du, hvad fanden tror du en mor kunne tænke sig?!? Ej, men det er ikke ok. Jeg har ingen konkrete råd om hvordan I kommer videre, andet end at jeg synes du skal holde fast i overfor ham at du vil have at I deles mere om det. Og at du også trænger til lidt tid til dig selv eller bare at sove lidt længere.

Jeg håber du lykkes med at få ham til at se det rimelige i en mere ligelig fordeling; det er vigtigt for dig mentale helbred at du føler dig bakket op og bliver aflastet lidt!

Anmeld Citér

31. juli

fehår

Profilbillede for fehår

I weekenderne og ferier tager min mand morgenerne 90% af tiden. Jeg sover generelt dårligt, og derfor synes min mand, at jeg skal have ekstra hvile. Jeg siger da ikke nej tak. 

På hverdage er det selvfølgelig helt anderledes, fordi både manden og jeg skal tidligt op og på arbejde.

Men det fungerer kun hos os, fordi det fungerer - min mand tilbyder, og jeg tager en masse andre praktiske/tidskrævende opgaver, fordi jeg netop får lov til at sove længere i weekenden. Hvis det ikke fungerede mere for min mand, ville vi selvfølgelig finde en anden løsning.

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Anonym skriver:

Du skal sætte foden ned og sige, at du har brug for af I deles. Han synes du er kedelig fordi du sover 21.30. Ja - men så må han sku komme ind i kampen of medvirke til dit overskud bliver større. 
Det er heller ikke en selvfølge at man ikke kan tage et barn om morgenen kl 5.30/6 når man er gået i seng kl 23..?? What

Jeg kan nævne at jeg har et barn med diabetes. Og mange forældre med diabetes er oppe 1-3 gange hver nat pga alarmer mht blodsukker - her er man nødt til at hjælpes for ellers går man rundt som zombie. Det er altså ikke nødvendigt at skulle derud for st man kan hjælpes ad.

Min søn vågnede kl 4.30 hver dag (ferier/weekender/hverdage) da han var 3år i 5 måneder. Man er nødt til at hjælpes ad

Anmeld Citér

31. juli

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det korte svar er: Ja, vi deles. Om alle opgaver, alle dage. Vi er to om at have børn, det er ikke mere den enes ansvar end den andens. Ingen af os bryder os om at stå tidligt op - og vi elsker begge tid til os selv om aftenen (hvem gør ikke?), men det er jo ligesom ikke et valg man har som forælder.

Anmeld Citér

31. juli

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Nej.

Der var et tidspunkt, hvor jeg forsøgte om vi ikke skulle indfører det, men det ville manden ikke (hvilket var klart da han bare lå 1 time mere både lørdag og søndag). (Det var da vi kun have små bebser)

Nu har vi tre børn og den/de første kommer ind i sengen og ser tv mens vi begge blundere videre. Når alle er oppe (eller klokken en sjælen gang er blevet mere end 8 ) står vi alle op og igang med dagen 

Anmeld Citér

31. juli

Anonym

Hos os har det været min mand der har taget nætter og morgener. 
Selvfølgelig var jeg på mens de blev ammet, men ellers ikke. Jeg har meget svært ved at falde i søvn igen og jeg hører simpelthen ikke der bliver kaldt på mig. Det er ikke af ond vilje, men kan bare ikke. Min man derimod kan sove på alle tider af døgnet. Og har han fx været oppe kl. 6 en weekendmorgen har han ofte taget sig en time på øjet i løbet af dagen. Så har vi stadig tid og overskud i løbet af aftenen når børnene sover. 

Vi har som sådan ikke talt igennem hvem der gjorde hvad eller forventningsafstemt. Vi kender nok bare hinanden godt nok til at vide hvad der fungerer for os hver især. 

Jeg synes I skal tale det igennem - og måske aftale hvem der tager tjansen. Og så virkelig gøre klart, hvad dit søvnunderskud gør ved dig og jer som par. For jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, hvis du ikke kan sove i dagtimerne. Og jeg kan også godt forstå at din mand gerne vil have tid med dig om aftenen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.