Forventninger til sommerferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.306 visninger
11 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juli 2021

Anonym trådstarter

Lad mig høre…hvad er jeres forventninger til jeres sommerferie med børn?? 

Jeg er et planlægger menneske og kan bedst når tingene er planlagt. Lige fra madpakker til tidspunkter for hvornår vi skal køre osv. Min kæreste…..det er en anden sag….han er mere spontan og tager tingene som de kommer og føler efter dag for dag hvad han har lyst til. 

Jeg syntes det er ok med en “hviledag” hjemme efter en tur dagen efter, men så skal vi også ud og lave noget næste dag. Min kæreste…han kan sagtens være hjemme og slappe af i omkring 2-3 dage. Jeg bliver rastløs, og føler at jeg mister noget af ferien. Jeg vil helst at vi laver så meget som muligt… 

Jeg er et stort legebarn. Jeg elsker svømmehaller, legeland og sommerland osv. Min kæreste….not so much. Han skal helst have ro og kan ikke klare larm af skrigende børn for lang tid af gangen osv. Så det er sjældent, at jeg kan få ham lokket med til diverse som er nævnt over for. Jeg elsker jo at se vores børn hygge sig, boltre sig og have det sjovt. Så får jeg det godt. 

Jeg har måske for høje forventninger til sommerferien, hvor han mener at bare børnene er glade så er det lige meget om vi har været i sommerland eller om vi har fanget krabber. Bare vi er sammen og hygger os og får slappet af. Jeg kan godt følge ham, men jeg vil så gerne give børnene oplevelser. Lige pludselig er de voksne og så gider det ikke med mor og far mere og så er det bare slut med oplevelser og med at vise dem “verden”. At hygge med dem osv. Jeg vil ikke at de syntes sommerferien er kedelig og at de bliver misundelige når de hører hvad de andre har lavet fra deres klasser. 

Jeg vil ud og se noget, opleve noget, have det sjovt, være et stort legebarn og hygge mig.

Jeg føler at vi er meget forskellige og mener at vi må gå på kompromis med hinanden.

Det har desværre udløst et skænderi herhjemme  Føler at ferien er slut selvom vi næsten kun er halvvejs.

Hvordan lærer jeg at slappe af i ferien??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Citat:
Jeg har måske for høje forventninger til sommerferien, hvor han mener at bare børnene er glade så er det lige meget om vi har været i sommerland eller om vi har fanget krabber. Bare vi er sammen og hygger os og får slappet af.

Det tror jeg din kæreste har fuldstændig ret i. Dermed ikke sagt at man bare skal blive hjemme og lave tøffe-ting hele ferien. Jeg tror det er fint med noget variation, men jeg synes ikke oplevelser i den målestok, det lyder til du er mest til, behøver fylde særlig meget.

Vores egen ferie på 3 uger er gået med en uge i sommerhus og to uger hjemme. Ugen i sommerhus var vi ude og opleve noget hver dag for der var mulighederne bare nogle andre end vi er vant til her hjemme. Det betyder at de to uger hjemme har budt på måske 2 dage med deciderede oplevelser og resten har været meget mere afslapning - også dage uden noget som helst. Det er vi forældre heldigvis enige om fungerer godt. Der er ingen af os som har lyst til at skulle noget hver dag.

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at se de små oplevelser som lige så vigtige for børnene og prøve at nyde dem. Fange krabber, en gåtur i skoven, rundt i kvarteret og fange pokemoner og spise en is. Whatever. Det behøver ikke være legeland og svømmehaller det hele.

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym

Det lyder som hjemme hos os. Vi laver en ting (store som små ting) om formiddagen de fleste dage og derefter ser vi hvad vi har lyst til. Når min kæreste ikke gider de lange dage i sommerland, svømmehal osv. så tager jeg afsted med børnene alene eller sammen med en anden voksen hvis det kræves. Så får vi alle nydt ferien og vi skal ikke trækkes med min kærestes dybe suk og negative humør når vi er afsted. Ofte har han jo så også mere overskud når vi kommer hjem. Det kan godt være at der er en forventning om at familien skal være samlet alle dage i ferien, men for os fungerer det her bedre og nogle gange har han også lyst til at tage med fordi han ikke er “tvunget” afsted. Vi har ikke dårlig samvittighed over at dele os op i hvert fald. Det er også lidt meget at være sammen 24/7 i tre uger

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Citat:
Jeg har måske for høje forventninger til sommerferien, hvor han mener at bare børnene er glade så er det lige meget om vi har været i sommerland eller om vi har fanget krabber. Bare vi er sammen og hygger os og får slappet af.

Det tror jeg din kæreste har fuldstændig ret i. Dermed ikke sagt at man bare skal blive hjemme og lave tøffe-ting hele ferien. Jeg tror det er fint med noget variation, men jeg synes ikke oplevelser i den målestok, det lyder til du er mest til, behøver fylde særlig meget.

Vores egen ferie på 3 uger er gået med en uge i sommerhus og to uger hjemme. Ugen i sommerhus var vi ude og opleve noget hver dag for der var mulighederne bare nogle andre end vi er vant til her hjemme. Det betyder at de to uger hjemme har budt på måske 2 dage med deciderede oplevelser og resten har været meget mere afslapning - også dage uden noget som helst. Det er vi forældre heldigvis enige om fungerer godt. Der er ingen af os som har lyst til at skulle noget hver dag.

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at se de små oplevelser som lige så vigtige for børnene og prøve at nyde dem. Fange krabber, en gåtur i skoven, rundt i kvarteret og fange pokemoner og spise en is. Whatever. Det behøver ikke være legeland og svømmehaller det hele.

Tak for dit svar.

Jeg skal nok bare hanke op i mig selv og slappe af samt nyde nu’et. Og nyde at vi bare kan være sammen alle 4 uden klokken på nakken osv. Men jeg syntes godt nok, at det er svært

Anmeld Citér

27. juli 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det lyder som hjemme hos os. Vi laver en ting (store som små ting) om formiddagen de fleste dage og derefter ser vi hvad vi har lyst til. Når min kæreste ikke gider de lange dage i sommerland, svømmehal osv. så tager jeg afsted med børnene alene eller sammen med en anden voksen hvis det kræves. Så får vi alle nydt ferien og vi skal ikke trækkes med min kærestes dybe suk og negative humør når vi er afsted. Ofte har han jo så også mere overskud når vi kommer hjem. Det kan godt være at der er en forventning om at familien skal være samlet alle dage i ferien, men for os fungerer det her bedre og nogle gange har han også lyst til at tage med fordi han ikke er “tvunget” afsted. Vi har ikke dårlig samvittighed over at dele os op i hvert fald. Det er også lidt meget at være sammen 24/7 i tre uger

Jeg har det netop på den måde, at jeg syntes man skal være sammen alle 4 i ferien for at få kvalitetstid og nyde hinanden. Jeg vil føle det er forkert hvis jeg tog i svømmehallen selv med begge børn uden ham…

Anmeld Citér

4. august 2021

McK

Profilbillede for McK

Hvorfor er det slut med at hygge med dine børn bare fordi de bliver større?

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Da børnene var helt små, sejlede vi i sommerferien. Det var MEGA hyggeligt og børnene elskede det. Vi havde næsten altid halvdelen af havnenes børn ved os, fordi vi var de eneste forældre der gad at ligge på maven på broerne og fange krabber med ungerne. Børnene taler stadig om det i dag. De fik masser af venner på legepladsen og de havde tit venner med i båden. Altså der var faktisk IKKE nogle ture, udover hygge ved vandet, bade på strandende, lidt vandring i den by vi nu lagde til ved og ellers bare afslapning. Vi forældre elskede den form for ferie og syntes det gav os og børnene så meget ro og ingen af dem efterspurgte sommerland, badeland, legeland osv. 

Efter vi solgte båden og fik flere børn, valgte vi campinglivet i stedet for. Her har vi ture ca. hver anden dag. Men en tur kan være til stranden, ud at spise, ud at få en is, gå en tur i en by osv.

Én gang i sommerferien er vi i Sommerland, ellers er vi ikke i andre forlystelser. Vores ældste er 13 og ingen af vores børn har følt sig misundelige på andre klassekammerater som har været i Lalandia, alle landets forlystelsesparker og svømmehaller. 

Min tanke er nok at det mere at dit behov end børnenes og jeres familie. Hvis mor og far er glade og nyder ferien og hviler i sig selv, hygger børnene sig også. 
Hvad med at planlægge jeres sommerferier med fx en uge på en campingplads, sommerhus og lignende og aftale at I laver noget hver 2. eller 3. dag? 

Anmeld Citér

4. august 2021

Frizzy

Jeg tror - som andre skriver af der er tale om dit eget behov og ikke familiens behov generelt. 
Jeg kan selv godt lide af der er fart over feltet ... men de dage hvor vi faktisk tager det roligt med lang morgenmad og krabbefiskeri eller badebassin i haven er nogle gange langt hyggeligere. .. og er med til at jeg selv kommer ned i gear.
Min mand bliver stresset af mig når jeg  aftenen før siger “ hvad skal vi lave i morgen”. Så han bliver også stresset selv de dage vi er hjemme .. fordi han kan se se at jeg er rastløs.  Og mange børn bliver stressede af at blive slemt rundt. På et tidspunkt sagde en af vores børn “åh nej ... ikke en tur igen”.

Se om dine børn har lyst til en tur og så lav en tur med dem,  hvis du vil. Så kan far koble sig på i svømmehallen osv når overskuddet er der. Jeg har lige været en dag på teknisk museum iden min mand og han hyggede i haven for sig selv. Det blev en meget bedre aften. Børn husker stemninger mere end det at se ting. Jeg var som barn en måned i Sydfrankrig og set jeg husker er den dårlige stemning mellem mine forældre. Tro mig sine børn ville heller have at I hygger sammen derhjemme end at far slæbes med og I skændes. 

Anmeld Citér

4. august 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har det netop på den måde, at jeg syntes man skal være sammen alle 4 i ferien for at få kvalitetstid og nyde hinanden. Jeg vil føle det er forkert hvis jeg tog i svømmehallen selv med begge børn uden ham…

Jeg ville gå på kompromis med ovenstående og lave nogle flere ting alene (med eller uden børn) eller acceptere at I laver mindre i ferien. Jeg synes også det er voldsomt at forvente at man skal være sammen 24/7 hele ferien 

Anmeld Citér

4. august 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Men hvis det ender med et skænderi og mor og far  der ikke er glade... hvori er så “kvalitetstiden”. Det er (taler af erfaring) ikke befordrende for en oplevelsestur at have en part med,  der slæbes med. 

Vi har årskort til forskellige steder (zoo, sommerland Sjælland, Frilandsmuseet, blå planet). Det kan anbefales i stedet for at købe dagsbilletter. Med årskort kan man langt bedre tage 1-3 timer hen et sted og bare snuse rundt og hjemme igen. Med dagsbilletter skal dagen “udnyttes”. Det kan give et pres om at være et sted mange timer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.