Fortælle, hun skal være storesøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.020 visninger
7 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. juli 2021

Mini-my

Vi er i tvivl om, hvornår vi skal fortælle nyheden til vores 2 årige. 

Har læst det vil være godt at vente længst muligt.. Men. 

Jeg er 5+5, og vi skal til en tidlig scanning i uge 7, hvor vi tager vores 2 årige med, da vi ikke har pasning til hende.

Og når familien skal have nyheden at vide, har vi købt en T-shirt med teksten 'storesøster', som vores datter skal have på.

Synes det virker lidt mærkeligt, hvis vi så egentlig ikke fortæller hende noget, når hun skal være en del af de her ting ��‍♀️

Hvornår har I fortalt, de skal være storesøster/bror?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2021

Anonym

Jeg har en meget kvik 2 årig som snart skal være storebror - han fatter altså ikke en bjælde af det hele Jeg kan ikke huske hvornår vi sagde det til ham, men han er slet ikke interesseret. Vi snakker meget om baby, viser ham tøj, lader ham være med til at kigge på scanningsbilleder, sidder i sofaen og kigger på maven osv. Men det er ikke sunket ind endnu, han ved simpelthen ikke hvad det går ud på. 

Børn er selvfølgelig forskellige, og din er måske helt anderledes, men jeg ville ikke skænke det mange tanker. Når I har fortalt det til resten af familien så vil det jo være naturligt også at tale med hende om det

Anmeld Citér

23. juli 2021

Charl90

Vi nævnte det lidt for vores 2 (snart 3) årige. Ikke nok til at han rigtigt troede på det. Jeg aborterede så i uge 11 og var derfor glad for at vi ikke havde inddraget ham meget i det.

Jeg ville klart vente til efter NF. Det er bedst ikke at have børn med til scanninger og at have en pårørende med. Så man kan vise følelser og tale frit om det, hvis det ikke bliver en god scanning...

Kan I ikke fx ombooke tid så I tager til scanning mens hun er i institution/dagpleje? Det ville jeg gøre hvis ikke bedsteforældre kan passe.

Held og lykke

Anmeld Citér

23. juli 2021

Anonym

Bare sig det, hun forstår det alligevel ikke��

Vi fortalte det efter uge 12 , men jeg har også en på 4 og en på 5 år. Hende på 2 år (kvik og fremmelig) aner intet om hvad der venter.

Anmeld Citér

23. juli 2021

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Vores 2 årlige forstår det ikke. Altså hun svarer at mor har baby i maven, når vi spørger. 
Men hun svarer altså det samme når vi snakker om kænguruer  

Anmeld Citér

23. juli 2021

Bettybom

Her lyst min 2 årig op (3 til sept), da vi fortalte, at der var en baby i mors mave. Vi fortalte det samme morgen, som vi ville fortælle det til mormor og morfar, for hun sku ha en t-shirt på. 
Det var vist i uge 8. 

Efterfølgende har hun fortalt det vidt og bredt i vuggestuen, at hun sku være storesøster. 

Hun ved at baby kommer til jul og at den først skal vokse sig stor og stærk for at komme ud. 
Hun kysser ofte baby (min mave). Og ved godt, at vi ikke ved om det er en dreng eller pige endnu. 

Hun fik en ny kusine i start april og vi fortalte det i maj til hende. 

Anmeld Citér

23. juli 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg vil bare lige indskyde, at jeg vil fraråde at tage til en tidlig scanning, og medbringe et barn.

man kan risikere at få nogle rigtig triste nyheder, hvor man så bliver enormt ked af det, og så skal man samtidig håndtere et lille barn. Det er bare en rigtig dårlig cocktail.

Af samme årsag må man f.eks ikke have børn med til NF og MD. 

Når det så er sagt, ja, hvornår skal man så fortælle barnet, at der er en søskende på vej?
Når man føler sig sikker nok på, at det vil lykkedes. I min optik efter gode nyheder til NF. 

Anmeld Citér

24. juli 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Vores var omkring 2,5 og fik ikke noget af vide før efter MD-scanning. Og vi gjorde virkelig ikke et nummer ud af det - de forstår det jo ikke i den alder og hvorfor køre dem “trætte” af baby for længe i forvejen.

Og ja, så vil jeg forsigtigt istemme at det kan være en virkelig skidt idé at have små børn med til scanninger, som jo ikke nødvendigvis desværre ender med gode beskeder. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.