Barnedåb når familien skuffede sidst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.770 visninger
11 svar
8 synes godt om
20. juli 2021

Anonym trådstarter

Hej alle,

Vi fik søn for 3.5 år siden, og nu er jeg gravid med vores datter med termin om under to måneder. Derfor er vi begyndt at tænke på barnedåb.

Med vores søn lavede vi al maden selv, knoklede og pyntede for at skabe en dejlig fest. Vi var omkring 30 og blev fælt skuffede over gæsterne. To af gæsterne, nære familiemedlemmer, gik midt i hovedretten fordi de skulle ind at se fodbold. Ikke en eller vm, tænk mere sådan noget FCK mod Randers liga halløj.

Da desserten var ved at være spist, rendte jeg lige hjem i vores rækkehus for at hente et eller andet. Jeg var væk fem min, og da jeg kom tilbage, var alle gæsterne i gang med at sige farvel og tak for i dag. (det skal siges der ikke var forret) 

Jeg var så chokeret! Der var ikke nogen konflikter eller noget. Det var en dejlig varm sommerdag med plads til leg for børnene på legepladsen, eftermiddagskaffe og drikke, sociale samvær, og alle gæsterne opførte sig som om de skred første chance de fik. Det var ikke uklart om der også var planlagt hygge efter dessert, og vi havde på ingen måde lagt op til festen var slut. Altså vi taler at dåben var fra 11-12, og så skred gæsterne 14.30 igen. 

Vi var så skuffede og følte os enormt latterliggjorte over at have knoklet sådan oh brugt så mange penge på at holde en dejlig, uformel sommerfest/dåb, og så forduftede alle upassende tidligt.

Så nu har vi nærmest slet ikke lyst til at holde dåb, men selvfølgelig skal lillesøster have en dåbsfest. Så hvordan ville i gribe det an for ikke at stå med samme oplevelse endnu en gang?

Det skal også lige nævnes at vi oplevede tilsvarende svigt, da vi blev gift på rådhus for 2 år siden. Da havde vi ikke råd til stor fest, så vi sendte invitationer ud til familie og nære om at vi holdt åben hus i et tre timers tidsrum, sådan receptionsagtigt, hvor vi gerne ville dele vores kærlighed med dem vi holder af. Inviterede på drinks og lækkerier.

Der kom stort set ingen, min mands søsters undskyldning var, at hun ikke lige havde de 30 kroner til bussen og ikke kunne få et lift..

Ej men jeg er bare så over vores familier lige nu.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2021

Sprit25

Er det kun når, I holder noget? Eller går de også tidligt til andre fester? 

Jeg ved sgu ikke helt, hvad du kan gøre. Har I fortalt, I var skuffet?

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Er det kun når, I holder noget? Eller går de også tidligt til andre fester? 

Jeg ved sgu ikke helt, hvad du kan gøre. Har I fortalt, I var skuffet?

Det er ikke normen, at de går tidligt, så jeg forstår det ikke. Vi har ikke noget udestående med nogen af vores familie eller venner. Vi har fortalt de nærmeste, hvad vi føler, men de kan ikke helt følge det.. Det er jo bare ikke sjovt at holde fest for nogen, der helst er fri.. 

Anmeld Citér

21. juli 2021

Charl90

Hold da op - jeg forstår virkelig godt I er skuffede Sikke meget arbejde og så bare en fesen oplevelse.

Jeg har lige været til barnedåb hos et familiemedlem og festen startede kl 13 og vi gik som de sidste kl 18.30. Dåben var en anden dag. Gæsterne gik løbende i løbet af de sidste par timer inden festen sluttede helt ved aftensmadstid.

Hvis det var mig ville jeg forsigtigt sige skuffelsen højt til nogen i familien. Nogen som kan sprede budskabet lidt rundt. Jeg ville starte med min mor og sige at vi var i tvivl om vi ville holde barnedåb denne gang. Hvad tænker hun om det? Sidste gang lagde I et stort arbejde i det og det virkede ikke som om der var nogen som gad være der...

Hvis nogen fx lige har været til en barnedåb så kan det også være en indgangsvinkel til at spørge ind til hvordan den forløb og tale om at man selv er i tvivl om man gider holde en igen og hvorfor...

Vi holdt ikke selv en barnedåb/navngivningsfest. Vi havde lige holdt surprisebryllup da jeg var højgravid for vores nærmeste 15 familiemedlemmer. Det var rigtig hyggeligt og overskueligt med god mad udefra. Det kan også anbefales at holde noget for de nærmeste i stedet

Jeg håber I finder en god måde at fejre din kommende datter på

Anmeld Citér

21. juli 2021

Sprit25

Anonym skriver:

Det er ikke normen, at de går tidligt, så jeg forstår det ikke. Vi har ikke noget udestående med nogen af vores familie eller venner. Vi har fortalt de nærmeste, hvad vi føler, men de kan ikke helt følge det.. Det er jo bare ikke sjovt at holde fest for nogen, der helst er fri.. 

Så havde jeg ladet være. Inviterer dem, der blev og gerne vil komme 

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym trådstarter

Charl90 skriver:

Hold da op - jeg forstår virkelig godt I er skuffede Sikke meget arbejde og så bare en fesen oplevelse.

Jeg har lige været til barnedåb hos et familiemedlem og festen startede kl 13 og vi gik som de sidste kl 18.30. Dåben var en anden dag. Gæsterne gik løbende i løbet af de sidste par timer inden festen sluttede helt ved aftensmadstid.

Hvis det var mig ville jeg forsigtigt sige skuffelsen højt til nogen i familien. Nogen som kan sprede budskabet lidt rundt. Jeg ville starte med min mor og sige at vi var i tvivl om vi ville holde barnedåb denne gang. Hvad tænker hun om det? Sidste gang lagde I et stort arbejde i det og det virkede ikke som om der var nogen som gad være der...

Hvis nogen fx lige har været til en barnedåb så kan det også være en indgangsvinkel til at spørge ind til hvordan den forløb og tale om at man selv er i tvivl om man gider holde en igen og hvorfor...

Vi holdt ikke selv en barnedåb/navngivningsfest. Vi havde lige holdt surprisebryllup da jeg var højgravid for vores nærmeste 15 familiemedlemmer. Det var rigtig hyggeligt og overskueligt med god mad udefra. Det kan også anbefales at holde noget for de nærmeste i stedet

Jeg håber I finder en god måde at fejre din kommende datter på

Tusind tak for anerkendelsen det betyder enormt meget! Det var også en god idé at gøre det sådan. Jeg tror også det der udfordrer er, at de Aller Allernærmeste er vores forældre. Skal vi invitere andre vi er tætte med, fx min bror, så udfolder det sig hurtigt.

Min mand har tre søskende, to af dem har en anden far. Den tredje har tre børn. Hvis vi skal invitere mine bedsteforældre skal vi selvfølgelig også hans, så er det allerede 5 ekstra, fordi mine er skilt.. Det er sgu ikke nemt

Men en snak med min mor i første omgang er en god ide

Anmeld Citér

21. juli 2021

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Så havde jeg ladet være. Inviterer dem, der blev og gerne vil komme 

Altså de eneste der blev hængende hele eftermiddagen og brugte tid med os var min mands kammerat og kammeratens kone, de tilbød endda også at hjælpe med rengøringen, de var virkelig det eneste lyspunkt

Anmeld Citér

21. juli 2021

Charl90

Okay jeg kan se du allerede har sagt det til nogen. De er da helt væk hvis de ikke kan forstå det Som vært når man jo slet ikke at nyde festen hvis den kun varer 2,5 time. Den tid er jo hurtigt brugt for værten på at spise, pakke gaver op, amning og noget praktik. Så når man næsten ikke at bare være til stede.

Hvis I beslutter at holde det igen kan I vælge at planlægge festen så I styrer tidsplanen lidt mere.

Måske kunne man bruge én time på velkomstdrinks og snacks, inden maden kommer. Vi fik smørrebrød udefra (til den jeg deltog i), hvilket var nemt og lækkert. Så spise én times tid og derefter en pause på én times tid inden dessert. Efter dessert, så kan der stille og roligt pakkes gaver ud. Så kan I måske styre at det ikke bliver forhastet.

Måske også planlægge noget som selskabet kan gøre ind imellem maden. Fx fællesbillede  eller en fælles gåtur.

Det tænkte jeg en del over til mit bryllup, da jeg var bekymret for at dagen ville blive for lang. Frokost kl 12, vielse i haven kl 14 og grillmad til aften. Det gik uden problemer.

Hvis det var mig gad jeg ikke arrangere det helt store igen.

Anmeld Citér

21. juli 2021

asphodel

Jeg er enig med Sprit - invitér dem, som I føler gerne vil være med og have en god dag, og hvis det kun er venner, så er det bare sådan. Hvis nogle familiemedlemmer brokker sig, så sig det som det er eller sig "Nåh, vi troede ikke I havde lyst, vil I komme til eftermiddagskaffe og -kage den XX for at fejre Blob?" og så gør det en helt anden dag. Så jeres barns dåb bliver en GOD dag.

Anmeld Citér

21. juli 2021

Sprit25

Anonym skriver:

Altså de eneste der blev hængende hele eftermiddagen og brugte tid med os var min mands kammerat og kammeratens kone, de tilbød endda også at hjælpe med rengøringen, de var virkelig det eneste lyspunkt

Så er det dem, bedsteforældrene og oldeforældrene. Slut

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.