Tidlig scanning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

618 visninger
6 svar
1 synes godt om
15. juli 2021

Mig2021

Hej

Er der nogen der ved om læger ikke længere må henvise til tidlig scanning? 

Det sagde min tidligere læge i november da jeg var gravid sidst men desværre endte med en MA... 

Jeg er nu gravid for 16. Gang og er jo pisse nervøs. Heldigvis viser de første to blodprøver fin stigning i hCG, men vil gerne have en tidlig scanning for at se om det går okay der inde eller om det ender i endnu en abort

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2021

Morpåudebane

Mig2021 skriver:

Hej

Det sagde min tidligere læge i november da jeg var gravid sidst men desværre endte med en MA... 

Jeg er nu gravid for 16. Gang og er jo pisse nervøs. Heldigvis viser de første to blodprøver fin stigning i hCG, men vil gerne have en tidlig scanning for at se om det går okay der inde eller om det ender i endnu en abort

De henviser vel kun til en scanning hvis der er mistanke om at der er noget galt. ? ellers kan man jo altid selv købe en 

Anmeld Citér

15. juli 2021

2018mor

Mig2021 skriver:

Hej

Jeg blev henvist til tidlig scanning tilbage i marts, da jeg tidligere har haft en graviditet uden for livmoderen. Da der dermed er større risiko for at det sker igen, er jeg berettiget til tidlige scanninger i de graviditeter jeg har haft/får efter den uden for livmoderen. 

Jeg ved ikke hvordan det er med en MA, mit umiddelbare gæt er at de sker senere i graviditeten end uge 5-6 stykker? Og derfor er en tidlig scanning i dét tilfælde ikke særlig brugbar. Men jeg ved det ikke. 

Kan du ikke ringe til din læge og spørge? Og ellers så koster en tidlig scanning omkring 500 kroner, og de er bestemt givet godt ud, hvis man er nervøs

Anmeld Citér

15. juli 2021

__anonym

Profilbillede for __anonym
Mig2021 skriver:

Hej

Vil jeg da mene de godt må. Men måske er det forskelligt fra læge til læge hvad de vil?
I min sidste graviditet fik jeg en henvisning til tryghedsscanning, selvom jeg egentligt bare bedte om blodprøver, fordi jeg havde mistet 2 gange før  Mistede desværre også denne. 

Anmeld Citér

15. juli 2021

Vestjyden

Jeg fik tidlig scanning i denne graviditet, da jeg ikke vidste hvor langt jeg var, eftersom min mens havde været uregelmæssig efter en udskrabning tilbage i september  den første scanning jeg var til vurderede de mig til at være ca 5 uger henne, så det var for tidligt til de kunne bruge det til noget, så fik tid til en ny, og dermed faktisk 2 tidlige scanninger

Anmeld Citér

15. juli 2021

tutti

Jeg har været til to tidlige scanninger henover de sidste par uger gennem min gynækolog - den ene var 4+5 (hvilket var alt for tidligt, men hun skulle på ferie, så det var det seneste, jeg kunne få - vi så en gestationssæk med blommesæk og muligvis lille embryo på 2mm), og i dag er jeg blevet scannet igen 6+6 ved en anden gynækolog og her  var alt markant større - og vi så det fineste hjerteblink Jeg har nok bare været heldig med at komme under min gynækologs vinge i det offentlige - hvis jeg ikke fik disse scanninger, havde jeg nok også købt en scanning i uge 7+  

Anmeld Citér

15. juli 2021

Charl90

Hvis man ikke ved hvor langt man er, så henviser de i hvert fald til tidlig scanning for at få en afklaring. Jeg har også hørt om nogen der er blevet henvist "bare" for tryghed. Det afhænger nok af lægen og hvor utryg patienten udtrykker sig for...

Man har ikke ret til en tidlig scanning på det offentliges vegne i hvert fald.

Jeg vil selv overveje at betale for en tidlig scanning næste gang. Havde en SA i uge 11 for nyligt og mistænker at den kunne være opdaget tidligere med en scanning. Jeg forventer ikke at min læge vil henvise, desværre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.