Eksperthjælp: Sådan kan du hjælpe ham med at finde ro

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.838 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juli 2021

Trine Andreasen

Hej Trine
Vi er vildrede og faktisk rigtig kede af hele situationen.

Vores søn er 5 år og 4 måneder og har ALTID haft kridt i røven. Vuggestuen sagde i sin tid at en dagplejemor var blevet sindssyg og at han var det perfekte vuggestuebarn fordi han elskede at der skete en masse. Da han kom i bhv så de en glad og aktiv dreng, der havde stærke sociale kompetencer og som var meget velfungerende.

I flyttede for snart 1 år siden og han tog skiftet rigtig fint. Vi tog en meget langsom indkøring og han er glad når han afleveres og hentes. Har igen fået rigtig gode relationer blandt børnene og blive også hee rost for at han kan være i legen længe længe længe.

Jeg er ved at blive sindssyg for tiden, hans tempo er ikke at gå det er at løbe, også inde. Han er igang hele tiden, han er i alt og sådan har det faktisk altid været. Det er som om han ikke kan slappe af.. før havde vi kun ham og så kunne vi jo skiftes lidt, nu har vi en lillesøster og jeg er så træt af at han er oppe i gear konstant.

Hvordan får vi så aktivt et barn til at slappe mere af? Vi har prøvet; mange aktiviteter, få aktiviteter, ingen aktiviteter!

Trines svar

Kære du 

Tak for din mail og undskylde det sene svar. Jeg har lige haft lidt ferie.

Det lyder som en skøn dreng du har og hvor er det dejligt at han er så god til at indgå I sociale relationer. 

Jeg oplever ofte børn med krudt i røven og ofte møder jeg både pædagogisk personaler og forældre der tror at løsningen er flere aktiviteter.

Men når et barn har svært ved at finde ro hjælper det desværre ikke at " krudtet dem af".

Det giver dem ofte mere energi og dermed få de endnu svære ved at finde ro.

Men det hjælper desværre heller ikke at lade vær med at give dem aktiviteter da, det ikke at lave noget, er så svært for dem at de generere mere energi og derved få de heller ikke ro på.

Løsningen er at lære din søn at finde ro.

Og det gør du ved at finde aktiviteter der sænker hans arousal eller hans vågenhedscentre. Mange børn har endnu ikke lært at regulere deres arousal og det gør at de enten altid er helt oppe og køre eller er sløve og passive.

Mange børn med sanseintegrations vanskeligheder kan også have meget svært ved at regulere deres arousal så derfor kan du med fordel få ham tjekket hos en god børne ergoterapeut.

Ellers så start med at skabe en så forudsigelig og struktureret hverdag for din søn som muligt, gerne med piktogrammer der viser ham hvad der skal ske og i hvilken rækkefølge.

Det skaber forudsigelighed og det at vide hvad der skal ske giver rigtig mange børn mere ro.

Du kan også lave aktiviteter der sænker hans arousal.

Her er det godt at lave aktiviteter og lege hvor du inddrager hans sanser.

Det kan for eksempel være;

• massage
  • fast berøring eller tryk -  ikke for overfladisk
  • rolige og monotone bevægelser
  • musik med en rolig fast rytme
  • grave i sandkasse eller have, havearbejde
  • tæppe til at rulle om kroppen
  • berolige dufte ( det kan være i badet eller duftlys på værelset)
  • gårtur, skovtur, gåtur på stranden gerne hvor der er masser af natur
  • lege med ler, dej, sand, fingermaling

Jeg håber det vil hjælpe din søn med at finde mere ro og ellers er du velkommen til at kontakte mig på kontakt@naturligopdragelse.dk så vi eventuelt kan tage en snak om hvordan vi yderligere kan hjælpe ham.

Mange hilsner 

Trine

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.