Eksperthjælp: Fuldemandssnak?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.702 visninger
1 svar
8 synes godt om
5. juli

Gitte Sander

Mig og min mand var for nyligt en tur i byen og havde en fantastisk aften i gode venners selskab. Pludselig kom der et stemningsskifte hos min mand hvor han begyndte at true andre mænd på baren fordi han mente de lagde an på mig hvilket de ikke gjorde. Problemet er at en del af hans tidligere ekskærester har været ham utro og han har derfor svært ved at stole på, at jeg ikke kunne finde på at være det. Dog har jeg understreget at jeg stadig ikke finder mig i alt den mistro han har til mig, når han intet har at have det i.
Sidst på aftenen ender det med at bartenderen sender ham hjem i en taxa, hvor hans sidste ord til mig var “Jeg smadrer dig, hvis du ikke tager med hjem nu!”. Jeg blev selvfølgelig chokeret og ked af det og tog heller ikke med ham hjem. Problemet er at han intet kan huske fra sidst på aftenen, hvor han opførte sig utrolig grimt, men kun den del af aftenen hvor vi havde en dejlig fest. Skal jeg fortælle ham om hvad der er sket eller lad det gå hen. Det er første gang han nogensinde har sagt den slags og han er normalt verdens mest omsorgsfulde og elskværdige person, så ved ikke om jeg skal slå det hen som meget dumt fuldemandssnak eller snakke med ham om det?
Kh

Gittes svar

Hej,

Ja, der er ingen vej uden om at tale med ham om hans adfærd. Det kan jo ikke nytte noget, at han bliver truende, hverken overfor dig eller overfor andre.

Det er som sådan ikke nogen undskyldning, at han har været fuld. Det kan smadre relationer og parrelationer, hvis man opfører sig grænseoverskridende, når man er påvirket af alkohol, hash eller stoffer. Alkoholen har den indvirkning, at den går ind og fjerner impulskontrollen, og det er der bare nogle der ikke kan tåle.

Jeg ser ofte par i min praksis, hvor den ene eller den anden part har talt meget grimt, opført sig groft, er blevet psykisk eller fysisk voldelig, været utro eller har smadret ting osv. som følge af at have drukket. Hvis man får det sådan, når man drikker, så er der kun en løsning, som er at lade være med at drikke, eller drikke hver anden genstand vand. For de fleste er der et punkt efter et vis antal genstande, hvor man ikke længere kan styre hvor meget man drikker. Derfor holder det sjældent at sige fx: 'Så drikker jeg kun tre genstande', fordi når man har drukket de tre genstande er man blevet ligeglad. 

Og det er hverken sjovt for partneren eller for en selv. Jeg ser faktisk også jævnligt klienter, som ønsker at arbejde med følgerne efter deres egne branderter, hvor de mere eller mindre selvdestruktivt har gjort ting, de bitterligt fortryder, som trækker dybe spor i deres liv.

Selve emnet er jo helt reelt, altså at han har tidligere været ude for utroskab og er blevet jaloux og bange for at det sker igen. Men løsningen på det emne er jo at I taler om det, går i parterapi med det, eller at han går i individuel terapi og arbejder med det emne. Løsningen er ikke at drikke og/eller opføre sig på den måde du beskriver overfor dig og overfor andre. Det risikerer han jo at miste dig på, hvilket netop er det, han ikke ønsker.

Du må gerne vise ham dette svar.

Samtidigt vil jeg sige, at der er mange ting i et langvarigt parforhold, som man skal kunne se igennem fingre med og lægge i glemmebogen og lægge bag sig og komme videre. Ting, der kan være blevet sagt og gjort. Vi mener jo ikke altid det vi siger, især ikke, når vi er alkoholpåvirkede. Der kan rent ud sagt blive sagt meget vrøvl, som man ikke skal hænge sig for meget i.

Men der vil jeg så igen sige, at de flestes grænser vil gå ved at blive truet med at blive smadret. Den udtalelse er langt over grænsen. Det er ikke okay og det er ikke en udtalelse, man bare skal overhøre og komme sig over er blevet sagt. Det er en alvorlig ting at true et andet menneske med at smadre dem, fuld eller ej. Så det må og skal I simpelthen kunne tale om og bearbejde, hvis jeres parforhold skal have en fremtid.

Hvorfor? Fordi sådan en trussel underminerer jo hele fundamentet for enhver relation, som er: Tryghed. Man skal føle sig tryg i et parforhold.

Så I har tre problemer. Din mand har et problem med at han ikke kan tåle at drikke så meget alkohol. I har et problem med jalousien og han har et problem med usikre følelser efter tidligere utroskab. Og så har I et problem med at der er faldet en alvorlig trussel imellem jer.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli

Kontrast

Profilbillede for Kontrast

Min ellers søde og romantiske og helt fredelige eksmand var også jaloux og havde det med at blive meget vred i situationer, hvor der var alkohol involveret, hvor han også så spøgelser ved højlys dag (altså i form af mænd, der lagde op til mig og som jeg til gengæld flirtede og prøvede at blive alene med). Her var forhistorien dog den, at det var hans far, der havde været hans mor utro ved adskillige lejligheder. Men for at være lidt kold, synes jeg, at det er ligegyldigt, hvad forhistorien er. Din mands jalousi er hans egen og det er ham, der skal arbejde med at lære at stole på folk (dig) igen. Det kan ikke være rigtigt, at du skal lytte til trusler eller pinlig optræden i byen. Selvfølgelig kan i godt indgå nogle aftaler, der gør det lettere for ham at stole på dig, men i sidste ende må han lade være med at drikke, hvis han ikke kan styre sig i situationer hvor han er fuld. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.