Baby er lille

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.300 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juli 2021

Anonym trådstarter

Vi har været til trivselscanning i det private i dag for vores trygheds skyld. Jeg er i 24+1 og jordemoderen sagde at baby er svarende til 22+6. 
Hun sagde det ikke var alarmerende med rådede os alligevel til at kontakte vores egen jordemoder i morgen. 

Er der nogen der har erfaringer med for lille baby? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2021

Moep

Min førstefødte var 37% for lille ved fuld termin og fødsel. 
Synes du skal give din jordemoder et kald, og evt. få det bekræftet ved scanning på hospitalet. Hvis det er tilfældet, så skal der nok holdes lidt ekstra øje med barnet. 
Min søn er forresten fuldt ud rask og helt som et gennemsnitligt barn. Vores start på amning og hans start på livet var hårdt arbejde, men han var vildt stærk for sin lille størrelse. Så det var en positiv oplevelse, trods indlæggelse. Det blev forresten først opdaget da jeg var 35+4. Jeg var til ekstra scanninger og målinger indtil 37+0, hvor jeg så fødte ham. 

Anmeld Citér

1. juli 2021

2017morigen

Selvfølgelig skal du få det tjekket yderligt men det behøves ikke at være noget.

Min yngste var en ca 16% procent for lille i omkring 25 det blev ved med at dale til lige under 22% procent i uge 32. Flowet var hele tiden fint. Jeg gik på barsel i uge 32 og i uge 36 var baby lige pludselig kun 8% for lille. Blev født 5 dage over termin med vægt på 3600g.

Jeg havde simpelt hen stresset lidt for meget på arbejde

Anmeld Citér

1. juli 2021

Emiliaa92

Som de andre siger, så nævn det for din jordemoder. Men nu er du ikke så langt henne, så baby kan sagtens nå at følge kurven Den har trodsalt 4 måneders tid at vokse i, og det er især til sidst at vægtens skyder i vejret

Anmeld Citér

2. juli 2021

asphodel

Lægerne mente at vores baby var lille, så derfor gik vi til ekstra scanninger. Men baby fulgte sin egen kurve hele tiden, og da hun kom ud vejede hun cirka 3000 g og var helt perfekt. Lidt mager, men så fedede vi hende bare op.

Anmeld Citér

2. juli 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min ældste blev målt til 12% for lille ved midtvejsscanningen.

Hun kom dog efter det i løbet af graviditeten og vejede 4 kg ved fødslen.

Men nævn det endelig for din jordemoder og få ro i sindet.

Anmeld Citér

2. juli 2021

Anonym

Anonym skriver:

Vi har været til trivselscanning i det private i dag for vores trygheds skyld. Jeg er i 24+1 og jordemoderen sagde at baby er svarende til 22+6. 
Hun sagde det ikke var alarmerende med rådede os alligevel til at kontakte vores egen jordemoder i morgen. 

Er der nogen der har erfaringer med for lille baby? 

For mig lyder det ikke alarmerende, men det er selvfølgelig et godt råd at kontakte jordemoder, så I kan få ro og få et tjek på hospitalet, hvis det skønnes nødvendigt. Det er så ubehageligt at være bekymret for baby trivsel i maven

Med min den store blev vi sendt direkte til scanning fra jordemoder i uge 29, da baby blev skønnet 25-30% for lille (ifht gennemsnittet). Scanninger resten af graviditeten bekræftede dette men jeg gik til termin og han vejede lige knap 2700 gram ved fødslen. Alt var så fint ved ham, han var (og er) bare lidt til den lille side vægtmæssigt - meget gennemsnitlig i længden. På scanningerne kunne vi se, at han begyndte at tage bedre på, da jeg stoppede med at arbejde. 

Med nummer to blev vi også fulgt med scanninger, men da jeg havde erfaret fra den store, at babys vægtøgning blev bedre, når jeg havde ro på hjemme, stoppede jeg med at arbejde 8 uger før termin i stedet for 4 uger før. Jeg ved selvfølgelig ikke med sikkerhed, at det var det, der gjorde forskellen, men nr to gik fra 29 pct for lille i uge 30 til 15 pct ved fødslen

Jeg håber alt er, som det skal være ved dig, men hvis baby er til den lille side så husk på, at det altså ikke nødvendigvis har nogen betydning. Nogle babyer er større og andre er mindre, så længe der er fint flow til baby og moderkage, skal det hele nok gå

Anmeld Citér

2. juli 2021

Anonym

Vores pige blev ved en vækstskanning (jeg har diabetes) i uge 27 skønnet til at være 30% for lille. Vi blev fulgt med ekstra skanninger hver uge i forhold til flow, fostervandsmængde og størrelse og der blev kørt CTG hver gang. Alle flowskanninger var fine. Dog faldt fostervandsmængden og hun fulgte desværre ikke hendes egen vækst kurve.

Hun er født ved aks i uge 30+4 pga svær svangerskabsforgiftning og fald i hjerterytme hos hende. Hun endte med at være 48% for lille og vejede 917g og var 36 cm lang

I dag er hun stadig en bette én på 22 måneder, vejer ca 8,5 og bruger str 80 i tøj (det strammer ikke ). 

Pøj pøj og alt krydset herfra

Anmeld Citér

2. august 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres positive fortællinger. 
Det har været en meget turbulent juli måned for os og jeg har slet ikke haft overskud til at svare jer. Undskyld for det.

Jeg snakkede med jordemoderen, som sendte os videre til vægtkontrol. Vi kom ind til en knap så erfaren læge, som målte lårbensknoglen svarende til 1,5 måned for lille i forhold til resten af kroppen. Han målte kun en enkelt gang. Jeg spurgte ham flere gange om han ikke og hvad der betød. Det ville han finde ud af. Så fik vi en tilbagemelding om vi ville have en moderkagebiopsi. Vi var ikke helt trygge ved scanningen, så jeg spurgte om jeg måtte tale med en anden læge og om ikke vi måtte få en scanning mere. Der gik noget tid med det. Vi kom ind til en anden læge, som målte lårbensknoglen helt tilsvarende, og som slet ikke kunne se nogen grund til moderkagebiopsi nu. Vi var til endnu en kontrolscanning i dag, og alt så fint ud. 

Lillebror eller lillesøster følger sin egen kurve og er bare lidt lille.

Anmeld Citér

2. august 2021

AnoMor

Min søn var også for lille ved scanning (husker ikk hvilken da vi blev scannet en gang om måneden pga misdannelse). Han vejede 3170 ved fødslen 40+2 og var 49 cm lang. Så en lille prut der stadig er lille af sin alder. Men sund og rask

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.