Hej.
Måske er jeg bare mærkelig men veninde har en datter der ofte sover ude ved andre, og når jeg siger ofte mener mindst 5 gange om ugen. Datteren er 4 år. I den seneste tid er de aldrig hjemme og datteren giver ofte udtryk for at hun vil sove et andet sted. Burde jeg være bekymret? Hvis ikke det er datteren selv der giver udtryk for overnatning, så er det moderen (min veninde) der spørger om hun vil sove ude. I hele hendes fire års levetid har hun sjældent opholdt sig hjemme i en længere periode. De er ofte ude på noget. Jeg syntes jeg har læst et sted at en konsekvens ved at barnet ofte sover ude er, at barnet ikke kan kende sin base. Og jeg tror i det her tilfælde at barnet ikke rigtig kender sin bade mere. Hun er sjældent hjemme. En hverdag for datteren er at: stå og komme i børnehave, moderen henter ca. 14.30-15.00, tager hen til familie hvor de skal spise aftensmad, tager hjem for at pakke en taske og til sidst aflevere datteren til der hvor hun nu skal sove. Er det godt for barnet?
Hilsen en bekymret veninde
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål, hvor er det dejligt at du bekymre dig for den venindes datter.
Som du, bliver jeg også bekymret.
Børn har brug for tryghed og faste rutiner.
Hvis pigen hver dag skal forholde sig til nye mennesker og nye "hjem" er der stor risiko for at hun udvikler angst og at hun generelt kan stoppe sin udvikling.
Det bekymre mig også at hun bliver spurgt om hun vil sove ude. Det er ikke et spørgsmål som man skal stille en 4 årige pige. For hun forstå endnu ikke konsekvenserner af hendes valg. Samtidig med hun jo ikke ved hvad der er bedst for hende. Hvilket hendes mor måske heller ikke ved.
Og det er dybt bekymrende.
Jeg bliver også nysgerrig på hvad der gør at de/hun ikke sover hjemme. Og om det både er mor og datter der sover ude eller kun datter.
For man kan sige at hvis datteren har sin mor med, så er det mindre bekymrende.
Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke at mors grunde til ikke at sove hjemme smitter datteren, som kan udvikle nogle uhensigtsmæssigt mønstre.
Så jeg vil anbefale dig at tage en snak med din veninde. Være nysgerrig og spørg om grunden til de ikke sover hjemme.
Samtidig tænker jeg at der måske er et behov for at der kommer nogle professionelle ind over og hjælper din veninde.
Derfor kan du med fordel lave en anonym underretning til kommunen. På den måde bliver der undersøgt om der er et problem og i så fald bliver din veninde tilbudt hjælp.
Hvis der ikke er et problem bliver sagen lukket og du kan med ro i maven vide at der er nogle der har været ind over.
Jeg synes vi alle har pligt til at være opmærksom på børn som muligvis ikke trives.
Jeg håber det giver mening.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk