Lortemor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.479 visninger
8 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. juni 2021

Anonym trådstarter

Puha det står stramt til her hjemme lige nu og i morges knækkede filmen for mig. Vores store barn på 3 er virkelig på krigsstien for tiden. Hun tester ALLE grænser og ALT skal være en kamp. Samtidig med at den lille på 6 måneder har vækket mig en gang i timen i nat (jeg tror der er en tand på vej) og samtidig stod op kl 5! Overskuddet er på 0! 

Den store nægtede at få børstet tænder (efter hun også havde nægtet at få tøj på, få solcreme på, spise morgenmad osv osv) jeg endte med at holde hende fast for at få børstet hendes tænder og samtidig begyndte jeg bare at stor tude! Jeg er så træt og bliver så ked at at jeg bliver presset helt derud hvor jeg ikke har overskud til at vælge den pædagogisk vej, men bliver ned til at blive vred og sur. Det gjorde det selvfølgelig ikke bedre at jeg blev så vred og ked af det. Den store blev ked at det og den lille, som bare havde været tilskuer til den her kaotiske morgen, blev urolig og skreg. 
jeg føler mig som en rigtig lortemor! Heldigvis har min mand tid til at tage sig lidt af ungerne i dag, så jeg kan få en pause og lade lidt op. 

Jeg havde bare lige brug for at læsse af og måske er jeg ikke alene? Måske nogen af jer også ind i mellem bliver så udkørte at det ikke er nemt at være en god mor altid? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Puha det står stramt til her hjemme lige nu og i morges knækkede filmen for mig. Vores store barn på 3 er virkelig på krigsstien for tiden. Hun tester ALLE grænser og ALT skal være en kamp. Samtidig med at den lille på 6 måneder har vækket mig en gang i timen i nat (jeg tror der er en tand på vej) og samtidig stod op kl 5! Overskuddet er på 0! 

Den store nægtede at få børstet tænder (efter hun også havde nægtet at få tøj på, få solcreme på, spise morgenmad osv osv) jeg endte med at holde hende fast for at få børstet hendes tænder og samtidig begyndte jeg bare at stor tude! Jeg er så træt og bliver så ked at at jeg bliver presset helt derud hvor jeg ikke har overskud til at vælge den pædagogisk vej, men bliver ned til at blive vred og sur. Det gjorde det selvfølgelig ikke bedre at jeg blev så vred og ked af det. Den store blev ked at det og den lille, som bare havde været tilskuer til den her kaotiske morgen, blev urolig og skreg. 
jeg føler mig som en rigtig lortemor! Heldigvis har min mand tid til at tage sig lidt af ungerne i dag, så jeg kan få en pause og lade lidt op. 

Jeg havde bare lige brug for at læsse af og måske er jeg ikke alene? Måske nogen af jer også ind i mellem bliver så udkørte at det ikke er nemt at være en god mor altid? 

Først

og så, prøv at vælg dine kampe, sådan en dag hvor overskuddet er 0.
Sker der noget ved hun ikke har spist morgenmad? (Kunne man aflevere så hun spiste morgenmad i bh eller også kunne hun vente til formiddagsmaden?)

Måske en pædagog kunne hjælpe med solcremen? Eller måske det ville være nok, hvis I venter med at smøre til I sidder i garderoben. 

Lav fælles aftaler med hende. Hvordan/hvad kunne hun tænke sig at spise (til) morgenmad? Kan du smører dine arme med solcreme, mens jeg smører dine kinder?
Jeg kan godt forstå, hvis din pige har svært ved at rumme krav på krav på krav. Men man kan sagtens vende de krav man har, til at barnet føler medbestemmelse

Alle forældre forsøger altid at gøre det bedste for deres barn, i den bedste mening og ud fra det overskud man nu har. 

Du har gjort dit bedste i den situation du stod i. Måske det ikke har den mest pædagogiske måde, det er det nok en anden gang 

Anmeld Citér

24. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kære lortemor

Vi er allesammen lorteforældre nu og da - og vores unger er nu og da nogle lorteunger, sagt med glimt i øjet  Sådanne dage/morgener findes - og vi forsøger at skabe så få af dem som muligt. Og gøre det bedre eller nemmere for os selv i morgen.

Som en anden skriver - spring over hvor alle gærde er lavest og giv jer selv lang snor, når disse faser rammer. Det er ikke udtryk for at det er sådan her, det vil vedblive at være. Køb mad udefra, lad oprydningen sejle, tilkald en fra netværket til at gå en tur på legeplads, og læg jer med dyner i en bunke på sofaen med en tegnefilm og popcorn, når intet andet fungerer  This too shall pass...

Anmeld Citér

24. juni 2021

Moep

Stort kram til dig. 
Nu har jeg “kun” været mor i knap to år, men en ting jeg har lært er at det nogle gange er en spiral man ender ud i at stærke følelser, som egentlig opildner i stedet for at løse - og så står man der, med tårer i øjnene og følelsen af at være lortemor. Vi gør det alle, og specielt når man er ramt på søvnen.

Hvad jeg personligt gør, er at sænke kravene til hvad der skal opnås, så man kan fejre de helt små succeser.

I går kom jeg til at vrisse af lillebror på 5 uger. Ja, ikke et stolt øjeblik, men mor var TRÆT. I morges skulle vejret trækkes ekstra dybt ned, da storebror fik en nedsmeltning over ikke at måtte lege med kattemad.  Han blev sendt afsted i vugger med yoghurt på kinden og uden solcreme, for det var lige sådan en morgen.. 

Anmeld Citér

24. juni 2021

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak

Du er slet ikke en lortemor, men en mor som er træt. 

Det er naturligt at have dage hvor alt bare ikke fungere, derfor er det en lettelse, som de andre siger at undlade de "ligegyldige" ting til der er overskue til dem. 

Nogle gange virker det med omvendt psykologi, eller ved at sige "jeg fornemmer at du ikke har brug for min hjælp idag, dvs. at du kan selv, er det noget du vil vise mig.." 

Når du er rolig og afslappet kommer du også bedre igennem de trælse dage.

Jeg plejer at blive kold i R.... når alt bare er lort og mit barn er stædig. Så siger jeg til mig selv, det må blive en anden dag..

DU ER EN FANTASTISK MOR!!  

Anmeld Citér

24. juni 2021

Anonym

Sådan nogle dage har vi desværre også en del af i tiden, da den yngste på 3 virkelig tester grænser og tålmodighed. En ting, jeg har fundet ud af, der virker, når hun bliver rigtig strid, er, at vi “leger” os igennem de forskellige ting.

Når hun skal have børstet tænder, er jeg tandlægen, når hun skal have tøj på, er hun kommet i tøjbutikken, når håret skal sættes, er hun hos frisøren. Det kræver ikke ret meget mere, end at jeg siger “goddag, hvad kan jeg hjælpe Dem med?” og taler med lidt mere formel stemme. Det har taget toppen af de værste konflikter herhjemme, og måske du kan finde overskuddet frem til at prøve det samme.

Stort kram til dig! Du er ikke alene, og det skal nok blive bedre

Anmeld Citér

24. juni 2021

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Kram fra en anden ‘lortemor’

Sådan nogle morgner, eftermiddag, aftner har vi også herhjemme!

Kæft, hvor kan jeg brænde sammen og være den værste version af mig selv nogle gange! Især når jeg er træt! Jeg har så dårlig samvittighed bagefter, siger undskyld og prøver at gøre det bedre næste gang. 
Andet er der ikke at gøre 

Anmeld Citér

24. juni 2021

Skouboe

Min yngste er mere end en gang kommet i børnehave iført nattøj, med tøjet i en pose og morgenmad i en bøtte (og en enkelt gang iført sandaler midt om vinteren), det har pædagogerne taget i stiv arm hver gang, sendt mig ud af døren og fået ordnet ungen.

Den ene gang havde hun stadig nattøj på, da jeg hentede, men det dør hun altså ikke af. Hun havde fået en cardigan på, så hun havde ikke frosset.

Når man kører på pumperne må man indimellem tage en genvej

Anmeld Citér

25. juni 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar. Dejligt at jeg ikke er alene med at det hele bare sejler en gang i mellem! 
I dag er heldigvis en ny dag, med en smule mere nattesøvn og en stor pige der var i rigtig godt humør og fik børstet tænder og kom i tøjet uden at brokke sig.

De dage hvor alt bare er kaos, er forfærdelige, men jeg skal nok øve mig på at sænke forventningerne og sige til mig selv at jeg gør det bedre i morgen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.