Indkaldelse til glukosebelastning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

558 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. juni 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg har aldrig følt mig mere overvægtig og skamfuld end da jeg gik indkaldelsen til glukosebelastning. 

Andre, der lige fik en mavepuster? Jeg vejer ca 15 kg for meget i forhold til mit eget ønske. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvorfor fik det dig til at føle sådan? Var det måden brevet var udformet på?

Da jeg selv blev indkaldt tænkte jeg ikke andet end at nu var det tid, også var jeg mest spændt på smagen - fordi jeg havde læst en del om hvad andre synes om det.
Men indkaldelsen i sig selv fik mig ikke til at føle mig skamfuld. Det er jo til alle der er over en vis vægt/BMI eller har historie med sukkersyge i familien. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna
Jixy skriver:

Hvorfor fik det dig til at føle sådan? Var det måden brevet var udformet på?

Da jeg selv blev indkaldt tænkte jeg ikke andet end at nu var det tid, også var jeg mest spændt på smagen - fordi jeg havde læst en del om hvad andre synes om det.
Men indkaldelsen i sig selv fik mig ikke til at føle mig skamfuld. Det er jo til alle der er over en vis vægt/BMI eller har historie med sukkersyge i familien. 

Den eneste risikofaktor er mit BMI. Så det får mig nok til at føle mig mere overvægtig end jeg lige troede - og at jeg kan skade min baby ved bare at have ladet stå til

Anmeld Citér

23. juni 2021

Kir

Den eneste risikofaktor er mit BMI. Så det får mig nok til at føle mig mere overvægtig end jeg lige troede - og at jeg kan skade min baby ved bare at have ladet stå til

Du skal ikke have det dårligt. Jeg blev også indkaldt udelukkende pga mit bmi. Jeg tog det ikke så tungt, men jeg ser det sådan at på mange områder agerer sundhedsvæsnet ud fra målbare ting og putter folk i kasser ud fra de ting. Efter min mening er bmi en forældet måde at vurdere om du er sund eller om du er i en risiko gruppe. For bmi siger jo intet om fysiologi og anatomi, men udelukkende noget om forholdet mellem højde og vægt.

Jeg læste om de forskellige undersøgelser ift højt bmi og graviditet, og deres konklusion er, at der muligvis kan være en øget risiko for komplikationer. 

Jeg havde en bmi på 34 da jeg blev gravid, og alt gik superfint. Eneste "komplikationer" var at jeg fik ret ondt i lænden da jeg nåede omkring uge 25, så jeg havde ret svært ved at få rørt mig nok. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy
Savanna skriver:

BMI er på ingen måde en hensigtsmæssig måde at måle (over)vægt på. Men sundhedsvæsnet bruger den sådan.

Ikke slå dig selv i hovedet over det, man kommer bare i “kassen” der skal have glukosebelastning når BMI er over et eller andet, de ser ikke på ens kropsbygning mv.

Du har ikke skadet din baby, hvis du har spist nogenlunde varieret, uanset hvordan og hvorledes

Anmeld Citér

23. juni 2021

Louloulou

Jeg kan godt genkende følelsen. Men husk at det er et tilbud - ikke et krav. Jeg blev også tilbudt det - BMI på 27 - og jeg takkede bare pænt nej tak. Kunne ikke se nogen grund til det og de tjekker jo sukker i urinprøverne til de forskellige undersøgelser, man skal til. 

Anmeld Citér

23. juni 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Savanna skriver:

Jeg har aldrig følt mig mere overvægtig og skamfuld end da jeg gik indkaldelsen til glukosebelastning. 

Andre, der lige fik en mavepuster? Jeg vejer ca 15 kg for meget i forhold til mit eget ønske. 

Jeg mener at alle gravide med BMI over 27. Jeg har været til det i begge graviditeter, og følt mig som sig, enormt overvægtig. Men min veninde, som bestemt ikke er overvægtig af udseende har også været til det. 
Der er self også andre grunde til det, som fx diabetes i familien. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.