Jobsamtale og eksisterende arbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.150 visninger
7 svar
15 synes godt om
17. juni 2021

Anonym trådstarter

Hej allesammen,

Jeg håber, at I har et godt råd. Min mand skal til jobsamtale, men er indkaldt på en dag, hvor han skal på arbejde i hans eksisterende job. Så vidt jeg ved, har han vist ret til fri under samtale, men han ønsker ikke, at hans nuværende arbejde skal få kendskab til det forhold, at han søger nyt. Det nye arbejde har mange overlap med det nuværende, forstået på den måde, at han er på vej længere op i systemet og skal til samtale hos nogle mennesker, der er også er overordnede ift hans nuværende arbejde. Altså forestil jer der er hans arbejde med en leder, og der er også andre steder med ledere, og over de ledere, er der så nogle andre ledere der er ledere for alle stederne. Noget i den stil.

Han vil helst ikke skabe dårlig stemning på nuværende arbejde i fald han ikke får jobbet og ønsker derfor at skjule det. Min mand er ekstremt vellidt på sit job, og alle kollegaerne siger at hans ankomst har gjort ekstremt meget godt ved arbejdsmiljøet. Desuden har han fået bevilget en del efteruddannelse og kurser, og en del af ham har det skidt over, at hans job har betalt det, og nu søger han videre. Det var ikke planlagt, han faldt over stillingen som er lige det han har drømt om på længere sigt.

Så hvordan tager han samtalen uden at sige det til jobbet? Han kan ikke bare tage en feriedag, for det er et job, hvor der skal kaldes en afløser ind, hvis han ikke kommer, så det kræver han får lov til fri, hvad han ikke ville få.

Hvis man er til at lyve, kan han ikke lyve barn syg, for mange af hans kollegaer har børn i samme institution, og jeg kan ikke holde vores barn hjemme. Så er sidste udvej vel at tage en sygedag, men det er bare en historie han nemt kan blive fanget i, så jeg ved sgu ikke.

Hvad ville i gøre? Vi kan ikke finde ud af det herhjemme. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Først ville jeg prøve og hører om ikke jobsamtalen kan flyttes. Hvis det ikke er muligt, må han jo ranke ryggen og fortælle at han skal til jobsamtale og har brug for fri. Han behøver jo ikke at fortælle hvor. Hvis han ikke får jobbet, kan det stadig føre til en god snak med hans nuværende leder om hvad det er han savner i det job han er i nu og hvordan det muligvis kan ændres. 

Anmeld Citér

17. juni 2021

Babilooo

Jeg ville sige jeg har behov for en akut lægetid/ tandlægetid. 

Anmeld Citér

17. juni 2021

Babilooo

Først ville jeg prøve og hører om ikke jobsamtalen kan flyttes. Hvis det ikke er muligt, må han jo ranke ryggen og fortælle at han skal til jobsamtale og har brug for fri. Han behøver jo ikke at fortælle hvor. Hvis han ikke får jobbet, kan det stadig føre til en god snak med hans nuværende leder om hvad det er han savner i det job han er i nu og hvordan det muligvis kan ændres

Det har nuværende arbejdssted da ikke ret til at vide.

Anmeld Citér

17. juni 2021

Mullemee

Anonym skriver:

Hej allesammen,

Jeg håber, at I har et godt råd. Min mand skal til jobsamtale, men er indkaldt på en dag, hvor han skal på arbejde i hans eksisterende job. Så vidt jeg ved, har han vist ret til fri under samtale, men han ønsker ikke, at hans nuværende arbejde skal få kendskab til det forhold, at han søger nyt. Det nye arbejde har mange overlap med det nuværende, forstået på den måde, at han er på vej længere op i systemet og skal til samtale hos nogle mennesker, der er også er overordnede ift hans nuværende arbejde. Altså forestil jer der er hans arbejde med en leder, og der er også andre steder med ledere, og over de ledere, er der så nogle andre ledere der er ledere for alle stederne. Noget i den stil.

Han vil helst ikke skabe dårlig stemning på nuværende arbejde i fald han ikke får jobbet og ønsker derfor at skjule det. Min mand er ekstremt vellidt på sit job, og alle kollegaerne siger at hans ankomst har gjort ekstremt meget godt ved arbejdsmiljøet. Desuden har han fået bevilget en del efteruddannelse og kurser, og en del af ham har det skidt over, at hans job har betalt det, og nu søger han videre. Det var ikke planlagt, han faldt over stillingen som er lige det han har drømt om på længere sigt.

Så hvordan tager han samtalen uden at sige det til jobbet? Han kan ikke bare tage en feriedag, for det er et job, hvor der skal kaldes en afløser ind, hvis han ikke kommer, så det kræver han får lov til fri, hvad han ikke ville få.

Hvis man er til at lyve, kan han ikke lyve barn syg, for mange af hans kollegaer har børn i samme institution, og jeg kan ikke holde vores barn hjemme. Så er sidste udvej vel at tage en sygedag, men det er bare en historie han nemt kan blive fanget i, så jeg ved sgu ikke.

Hvad ville i gøre? Vi kan ikke finde ud af det herhjemme. 

Jeg ville tage en sygedag - maveonde. Jeg ville aldrig fortælle på mit nuværende job, at jeg søgte nyt. 

Anmeld Citér

17. juni 2021

Musemåtte

17. juni 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg ville aldrig fortælle jeg skulle til jobsamtale. Det er man heller ikke forpligtiget til at gøre. 

jeg ville tage en sygedag, sige jeg skulle til tandlægen eller lægen 

Anmeld Citér

18. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Som en anden skriver, så tror jeg også den bedste løsning ville være at få flyttet samtalen. 

Jeg vil bestemt ikke mene, at det er en god idé at lyve sig syg, når du skriver, at der er en del overlap med mennesker og arbejde på det nuværende arbejde og der hvor han skal til samtale, så vil risikoen for at blive fanget i løgnen være for stor, og så har han pludselig ret store problemer på det nuværende arbejde og det kommende arbejdssted vil nok heller ikke vælge en kandidat, der bliver taget i at lyve sig syg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.