Hej mødre/fædre,
Jeg er en datter på 15, og jeg starter på gymnasiet efter sommerferien. Jeg har nogle uoverenstemmelser med min mor, og jeg ville gerne høre jeres mening. Om det er noget, I lader jeres børn gøre/ville lade dem gøre.
1. Jeg har købt en kjole, som jeg havde tænkt mig at have på til sommerfester her til sommer. Den går ned over knæet, er ikke nedringet, men den sidder stramt til kroppen. Jeg er helt udviklet og har en voksen krop med smal talje, store bryster og lange ben, og det bliver jo naturligvis fremhævet med en stram kjole. Men der var ikke noget, som kunne ses direkte, altså den sidder bare stramt til. Min mor vil ikke lade mig gå i den, for den hører sig åbenbart ikke til i min alder?
2. Siden jeg går i 9. klasse, kommer der til at være mange fester det næste stykke tid, og min mor vil have, at jeg skal være hjemme kl. 12
Det er jo vildt tidligt. Vi har et lille hus, der gør, at jeg vil vække dem, når jeg kommer hjem, så jeg har spurgt, om jeg ikke må sove hos mine venner og komme hjem om morgenen. Men det vil hun heller ikke lade mig, da der er alkohol involveret. Det skal lige siges, at jeg ikke drikker og altid vil være helt ædru, jeg er meget moden og ansvarlig, og mine venner drikker sig ikke så meget i hegnet, at de ikke er til at komme i kontakt med. Det er kedeligt at tage hjem kl. 12.00 eller endda 11.30, der er festen på sit højdepunkt jo?
3. Min mor går meget op i corona, og hun skal snart aflevere sin PHD, så jeg forstår godt, at hun ikke vil blive syg her den sidste uge. Men derefter må jeg heller ikke gøre noget. Jeg må ikke tage til København med mine venner udelukkende på grund af corona. Det betyder, at mine vennegruppe på 3 piger tager derind uden mig, og jeg må ikke forlade kommunen, vi bor i. Mine forældre skal først færdigvaccineres, hvilket først sker den 17. juli. Indtil da må jeg ingenting. Det er jo halvdelen af min sommerferie, de ødelægger. Jeg bor i en rigtig kedelig kommune, som kun småbørnsfamilier og pensionerede synes er sjov. Alt sjovt at lave ligger udenfor kommunen. Landet lukker op, smittetallene falder drastisk, og mine forældre er begge vaccineret første gang. Så længe jeg passer på, kan det vel ikke være farligt? Ingen af os har kroniske sygdomme eller er overvægtige, og vi spiser super sundt og er i god form, så det ville højst sandsynligt ikke ramme hårdt.
Jeg ville meget gerne høre, hvad I synes? Er min mor for kontrollerende, eller er hendes regler fair? Hvad ville I gøre som mødre/fædre?
Mange knus mig.