Er min mors regler fair? Hvad ville I gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.968 visninger
9 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2021

Anonym trådstarter

Hej mødre/fædre,

Jeg er en datter på 15, og jeg starter på gymnasiet efter sommerferien. Jeg har nogle uoverenstemmelser med min mor, og jeg ville gerne høre jeres mening. Om det er noget, I lader jeres børn gøre/ville lade dem gøre. 

1. Jeg har købt en kjole, som jeg havde tænkt mig at have på til sommerfester her til sommer. Den går ned over knæet, er ikke nedringet, men den sidder stramt til kroppen. Jeg er helt udviklet og har en voksen krop med smal talje, store bryster og lange ben, og det bliver jo naturligvis fremhævet med en stram kjole. Men der var ikke noget, som kunne ses direkte, altså den sidder bare stramt til. Min mor vil ikke lade mig gå i den, for den hører sig åbenbart ikke til i min alder? 

2. Siden jeg går i 9. klasse, kommer der til at være mange fester det næste stykke tid, og min mor vil have, at jeg skal være hjemme kl. 12 Det er jo vildt tidligt. Vi har et lille hus, der gør, at jeg vil vække dem, når jeg kommer hjem, så jeg har spurgt, om jeg ikke må sove hos mine venner og komme hjem om morgenen. Men det vil hun heller ikke lade mig, da der er alkohol involveret. Det skal lige siges, at jeg ikke drikker og altid vil være helt ædru, jeg er meget moden og ansvarlig, og mine venner drikker sig ikke så meget i hegnet, at de ikke er til at komme i kontakt med. Det er kedeligt at tage hjem kl. 12.00 eller endda 11.30, der er festen på sit højdepunkt jo?

3. Min mor går meget op i corona, og hun skal snart aflevere sin PHD, så jeg forstår godt, at hun ikke vil blive syg her den sidste uge. Men derefter må jeg heller ikke gøre noget. Jeg må ikke tage til København med mine venner udelukkende på grund af corona. Det betyder, at mine vennegruppe på 3 piger tager derind uden mig, og jeg må ikke forlade kommunen, vi bor i. Mine forældre skal først færdigvaccineres, hvilket først sker den 17. juli. Indtil da må jeg ingenting. Det er jo halvdelen af min sommerferie, de ødelægger. Jeg bor i en rigtig kedelig kommune, som kun småbørnsfamilier og pensionerede synes er sjov. Alt sjovt at lave ligger udenfor kommunen. Landet lukker op, smittetallene falder drastisk, og mine forældre er begge vaccineret første gang. Så længe jeg passer på, kan det vel ikke være farligt? Ingen af os har kroniske sygdomme eller er overvægtige, og vi spiser super sundt og er i god form, så det ville højst sandsynligt ikke ramme hårdt.

Jeg ville meget gerne høre, hvad I synes? Er min mor for kontrollerende, eller er hendes regler fair? Hvad ville I gøre som mødre/fædre?

Mange knus mig.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2021

Babilooo

Jeg kender 6 teens i min omgangskreds med seriøse psykiske problemer grundet coronahåndteringen - social angst, spiseforstyrrelser . .. you name it. 
Det har helt sikkert været en utrolig hård periode for jer i alderen 13-20.

Der er rigtig mange der er vaccineret nu, smitten er i bund. Jeg synes det er helt vanvittigt når du er en “good girl” der ikke drikker tager stoffer osv at du underlægges de restriktioner. Hvis du stjal og drak kunne jeg forstå det.

At du ikke må forlade kommunen..? Det er da helt håbløst. Det er at svigte din trivsel.

Har du en far du kan drøfte det med.. eller har din mor en veninde du kan være fortrolig med som måske kan tale med hende. Har du en bedstemor der kan involveres..?

Anmeld Citér

16. juni 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Hej mødre/fædre,

Jeg er en datter på 15, og jeg starter på gymnasiet efter sommerferien. Jeg har nogle uoverenstemmelser med min mor, og jeg ville gerne høre jeres mening. Om det er noget, I lader jeres børn gøre/ville lade dem gøre. 

1. Jeg har købt en kjole, som jeg havde tænkt mig at have på til sommerfester her til sommer. Den går ned over knæet, er ikke nedringet, men den sidder stramt til kroppen. Jeg er helt udviklet og har en voksen krop med smal talje, store bryster og lange ben, og det bliver jo naturligvis fremhævet med en stram kjole. Men der var ikke noget, som kunne ses direkte, altså den sidder bare stramt til. Min mor vil ikke lade mig gå i den, for den hører sig åbenbart ikke til i min alder? 

2. Siden jeg går i 9. klasse, kommer der til at være mange fester det næste stykke tid, og min mor vil have, at jeg skal være hjemme kl. 12 Det er jo vildt tidligt. Vi har et lille hus, der gør, at jeg vil vække dem, når jeg kommer hjem, så jeg har spurgt, om jeg ikke må sove hos mine venner og komme hjem om morgenen. Men det vil hun heller ikke lade mig, da der er alkohol involveret. Det skal lige siges, at jeg ikke drikker og altid vil være helt ædru, jeg er meget moden og ansvarlig, og mine venner drikker sig ikke så meget i hegnet, at de ikke er til at komme i kontakt med. Det er kedeligt at tage hjem kl. 12.00 eller endda 11.30, der er festen på sit højdepunkt jo?

3. Min mor går meget op i corona, og hun skal snart aflevere sin PHD, så jeg forstår godt, at hun ikke vil blive syg her den sidste uge. Men derefter må jeg heller ikke gøre noget. Jeg må ikke tage til København med mine venner udelukkende på grund af corona. Det betyder, at mine vennegruppe på 3 piger tager derind uden mig, og jeg må ikke forlade kommunen, vi bor i. Mine forældre skal først færdigvaccineres, hvilket først sker den 17. juli. Indtil da må jeg ingenting. Det er jo halvdelen af min sommerferie, de ødelægger. Jeg bor i en rigtig kedelig kommune, som kun småbørnsfamilier og pensionerede synes er sjov. Alt sjovt at lave ligger udenfor kommunen. Landet lukker op, smittetallene falder drastisk, og mine forældre er begge vaccineret første gang. Så længe jeg passer på, kan det vel ikke være farligt? Ingen af os har kroniske sygdomme eller er overvægtige, og vi spiser super sundt og er i god form, så det ville højst sandsynligt ikke ramme hårdt.

Jeg ville meget gerne høre, hvad I synes? Er min mor for kontrollerende, eller er hendes regler fair? Hvad ville I gøre som mødre/fædre?

Mange knus mig.  

Til dit spørgsmål 1 og 2 er jeg helt på din mors side. Jeg ville gøre som din mor, hvis jeg havde en datter på 15. Sådan var min egen mor også. Og det er udelukkende for at beskytte dig, for din mor elsker dig og kender verden på en anden måde end du gør. 

Til nr3 forstår jeg din frustration og her synes jeg måske også det lyder lidt hysterisk. Men din mor har måske en grund du ikke forstår endnu. 

Mit råd er, at tage en åben og positiv dialog med din mor omkring de ting du gerne vil og de ting du ikke forstår. Uden at råbe og skrige, men en stille og rolig dialog hvor du forklare dine tanker og spørger roligt ind til de regler hun sætter for at forstå dem. Måske hun kan give dig en forklaring der pludselig giver mening og du ikke havde tænkt på. 

Anmeld Citér

16. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Det er svært at vurdere om noget er fair uden at kende dig og din familie, men jeg kan skrive, hvordan jeg forventer at gøre med mine børn. Det kan ændre sig en del, da de kun er 6 og 9.

Nr. 1 kan jeg ikke vurdere uden at se kjolen på. Den kan godt sende forkerte signaler uden at være nedringet/kort, men det er svært at vurdere ud fra en beskrivelse.

Nr. 2. I 9. klasse og med et ansvarligt barn, der ikke drikker, så vil hjemkomst nok hedde kl 1 eller 2 hos os. Det mener jeg, at jeg selv havde som tidspunkt, og det fungerede fint, da jeg heller ikke drak i 9. klasse. At sove ude efter festen ville jeg nok vente med. Hvis din mor holder fast i reglerne om hjemkomst kl 24, så er det heller ikke en mulighed, da det vil kræve, at du har en veninde, der så også skal/vil hjem kl 24.

Nr. 3 der har vi helt andre regler, men der er stor forskel på, hvordan folk har det med corona. Vi har på intet tidspunkt holdt os til egen kommune og har været ude, så snart tingene var åbne, så din mors regler er langt fra, hvordan mine ville være på dette tidspunkt. Nu er vores datter kun 9, men var hun 15 og boede i nærheden af København, måtte hun gerne tage derind med veninderne. Hun tager ud af kommunen nu sammen med veninderne (dog sammen med mindst en voksen da hun og veninderne ikke er ældre) og har gjort det længe

Anmeld Citér

16. juni 2021

Anonym

Nu har jeg også “fornyeligt” været 15år, jeg er 21år nu og også mor. 

Jeg forstår udemærket godt din frustration, men jeg forstår faktisk udemærket også din mor, hun forsøger at passe på dig. Der kan ske grimme ting for især piger, det er af og til i medierne også. 

Dog tænker jeg som mor, ikke at man kan opdrage/sætte regler og så videre for en teenager, man kan som udgangspunkt kun vejlede og guide. Dette gælder hvis man er en fornuftig og ansvarsfuld en af slagsen.

Nu er det ikke særlig længe siden jeg var teenager, og jeg blev opdraget med “frihed under ansvar” og vejledning. Dette fungerede super godt og der var sjældent uenigheder. For mange regler kan føre løgne med sig, når man har med teenagere at gøre. 

Mit råd til dig, er at vise/fortælle din mor det du har skrevet her, og evt lave det kompromis at du kan prøve af, og vise du er fornuftig nok til den frihed du gerne vil have. Det er også okay at fortælle at det gør dig ked af det at du er nødt til at gå glip af fællesskabet til festen/turen. 

Der er så meget man skal lære, når man er på vej til at blive voksen, en af de ting er at italesætte sine bekymringer/følelser/tanker, med bolden på egen banehalvdel. Dette fordi at det modsatte optrapper konflikter istedet for at nedtrappe

Anmeld Citér

16. juni 2021

AnoMor

Nu har jeg godt nok ikk nogen pigebørn. Men kan fortælle hvordan det fungerede som mig. Dog have i mente at verden så anderledes ud for 20 år siden. 

jeg gik i stramtsiddende tøj, jeg drak, jeg festede og ja jeg havde sågar sex med min daværende kæreste. Mine forældre stolede på at jeg passede på mig selv. Og det gjorde jeg. Eneste krav de havde var, at hvis jeg ikke komme hjem og sov, så skulle jeg sende dem en sms og give besked så de ikk var bekymrede. 

du lyder som en meget fornuftig pige. Også på din skrivestil udviser du meget modenhed synes jeg. Så som mor ville jeg ikk være bekymret for at du tog ud i sådan en kjole og først kom hjem dagen efter hvis du bare gav besked om hvor du var henne. 

min søn bliver opdraget med “frihed under svar”. Så længe han udviser fornuft og respekt. Så får han samme opdragelse som jeg selv fik. 

Anmeld Citér

16. juni 2021

Anonym

AnoMor skriver:

Nu har jeg godt nok ikk nogen pigebørn. Men kan fortælle hvordan det fungerede som mig. Dog have i mente at verden så anderledes ud for 20 år siden. 

jeg gik i stramtsiddende tøj, jeg drak, jeg festede og ja jeg havde sågar sex med min daværende kæreste. Mine forældre stolede på at jeg passede på mig selv. Og det gjorde jeg. Eneste krav de havde var, at hvis jeg ikke komme hjem og sov, så skulle jeg sende dem en sms og give besked så de ikk var bekymrede. 

du lyder som en meget fornuftig pige. Også på din skrivestil udviser du meget modenhed synes jeg. Så som mor ville jeg ikk være bekymret for at du tog ud i sådan en kjole og først kom hjem dagen efter hvis du bare gav besked om hvor du var henne. 

min søn bliver opdraget med “frihed under svar”. Så længe han udviser fornuft og respekt. Så får han samme opdragelse som jeg selv fik. 

Helt enig med dig!

Anmeld Citér

16. juni 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Det lyder som om din mor ikke har opdaget at du snart er voksen. Hvis du tog på efterskole, hvilket er helt normalt i din alder, kunne kun ikke håndhæve nogle af de regler.

1. Jeg synes du må gå i det tøj du vil. Men din mor må gerne sige hvad hun synes om det det og hvordan andre kan opfatte det. Hun har noget erfaring at trække på. Måske hun vil sponsorer en ny kjole i begge kan blive enige om. Men hvis du bare elsker den kjole du selv har valgt, så sig forklar det roligt til din mor og tag den på med stolthed.
  2. Ja, det lyder som surt at skulle være hjemme til midnat som askepot. Hvis du normalt er meget ansvarlig og ikke har en historik for problemer ved andre festlige lejligheder, så brug det som forhandlingsudgangspunkt. Spørg ind til hvorfor det er vigtigt for dine forældre at du er hjemme på et bestemt tidspunkt. Hvis du ikke skal noget næste dag er det naivt af dine forældre at tro at ulykker kun sker eftermidnat. Jeg går ud fra at du har overnattet hos veninder før. Lyder til at dine forældre er meget bekymret anlagt når du pludselig ikke må fordi det er efter en fest. Hvis det er en veninde dine forældre kender godt og ellers har tillid til, kan det hjælpe dine argumenter. Kan din venindes forældre måske snakke med dine om hvordan de sætte forventningerne til deres barn, så dine forældre kan blive mere trygge og måske reflektere over niveauet af ansvarlighed og regler for andre i din omgangskreds. Din venindes forældre skal ikke overbevise dine om at gøre som dem, men bare fortælle om deres erfaringer og beslutninger. 
  3. Selvfølgelig vil du gerne til København med dine venner. Snak med din mor om hvordan du vil tage hensyn til at du ikke udsætter dig selv for unødig smitterisiko ved at holde afstand, spritte af, vaske hænder og være ude i stedet for inde mest mulig. Og vis hende at smitten er faldende. Det kunne godt lyde som om din mor har noget angst i forhold til Corona. 

Så vidt mulig forklar dine ønsker roligt, men inderligt. Og tag det op flere gang, så de forstår det er meget vigtigt for dig. Og find allierede dine forældre ellers har tillid til og lytter til. Det er meget nemmere at overtale nogen, hvis man kan vise at man ikke står alene med sin holdning. Jeg håber du får en god og festlig sommer. Og kan bevaren den gode relation til dine forældre. Men det lyder som om du burde have startede en gradvis bearbejdning af dem for noget tid siden. Nogle gang skal børn minde os vokse om hvor store og dygtige I er blevet.

Anmeld Citér

16. juni 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Vi er super strenge forældre og vores dreng er 15 år.

han må gå i det tøj, han ønsker og min datter på 7 år må også gå i det tøj hun ønsker og bruge make-up (ikke i skolen) og som regel er det i leg. Hun måtte nok også gerne gå i stram kjole som 15 årig. Jeg synes, det er vigtigt at man som barn / ung finder sin egen identitet.

min søn skal være hjemme kl. 01.00 i weekenden. Tænker det fastholdes i ferien, dog måske lidt senere. Han må sove hos sine venner ad libitum og de må sove hos os, som han ønsker. Han tager tit med sine venner til København - dog ikke om aftenen - det ville jeg nok være lidt betænkelig ved, selv om jeg selv gjorde det i den alder. Han ville nok få lov.

mht Corona så har min søn gennem hele lock Down set sine venner ad libitum. Jeg ønsker ikke at sætte mit barn i Corona fangenskab, med de konsekvenser det kan få for ham. Vi ønsker selvfølgelig ikke Covid herhjemme, men vi ønsker endnu mindre at leve i frygt og med børn i fangenskab.

dine forældre lyder til at være rigtigt bange for Covid og det er aldrig rart når frygt styrer ens liv  måske de bliver helt trygge når de er fuldt vaccineret og du der kan få mere frihed. 

Anmeld Citér

16. juni 2021

lineog4

Det er jo rigtigt svært at vurdere, hvad er fair og hvad er ikke fair når man ikke selv er en del af det store billede. Jeg er sikker på, at din mor ikke gør det af ond mening, men derimod for at passe på dig, på jer og på hinanden. 

For to år siden var min datter 15 år og hun skulle afslutte 9. klasse - det var møg svært pludselig at være mor til min lille pige, der mente at hun var blevet stor. Jeg skulle vokse som mor, lige som hun skulle vokse som en stor og fornuftig pige, og det var ikke altid at jeg voksede lige så hurtigt som hende :-) 

Jeg fik et godt råd om at tage hende med på råd, og jeg vil egentlig gøre det samme med dig: 

Hvad synes du er rimeligt i forhold til tidspunkt for at komme hjem, kvantum af alkohol, og ture her og der når du er 15 år, er netop dig og netop i denne tid? 

Når jeg stillede de spørgsmål til min datter, så fik jeg fornuftige svar og kunne derfor lade hende bestemme selv. Havde hun fx sagt det var rimeligt at komme hjem klokken 3 og at det var rimeligt at drikke en flaske vodka, så havde jeg ikke kunne lade hende bestemme.

Så mit råd til din mor, hvis hun kigger lidt med, det er at lytte til, hvad du synes er rimeligt og så se om I kan mødes et sted, hvor I begge to oplever jer hørt og forstået.

Jeg håber du får en skøn sommer med den kæmpe glæde over at afslutte 9. klasse også selvom det har været et turbulent år for jer store elever. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.