Kat og ferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.992 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. juni 2021

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Vi har en kat, som vi har haft i ca 3/4 år. Nu nærmer sommerferien sig, og vi har fået mulighed for at låne et hus i en uge, efterfulgt af feriecenter i en uge - dvs 14 dage væk.

Nu er jeg i tvivl om, hvordan vi skal gøre med katten. Den er meget ude og selvstændig, og har før været alene hjemme i 4 dage, hvor en nabo gav den mad.

Men jeg er bange for, om 14 dage er for længe? Selvfølgelig kommer der nogen og giver den mad i perioden, men Jeg er bange for, at den bliver væk eller bliver ensom og frustreret. Jeg er lidt pylret omkring den �� 
Er der nogle mere erfarne katteejere der vil fortælle, hvad I har gjort på længere ture? Det er ikke en mulighed at tage den med.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2021

asphodel

Vi har for det meste valgt et sommerhus, hvor vi godt måtte have katte med. Men når det nu ikke kan lade sig gøre:

- Vi har nogle super hjælpsomme naboer, som selv har hund, men nabokonen er meget glad for katte. Hun har gladeligt besøgt kattene flere gange om dagen, når vi har været væk og har leget og snakket lidt med dem. Dog ikke mere end en forlænget weekend, for vi vil ikke lægge beslag på naboer, bare fordi vi vælger at holde ferie væk fra vores kæledyr.

- Vi har tidligere haft en professionel kattesitter til at komme forbi for at tage sig af dem. Det er dog den dyre løsning.

- Vi har andre gange haft kattene til at flytte ind hos noget familie, blandt andet da vi var 3 uger i Australien.

- Nu har vi selv fået sommerhus, så i juli tager vi alle i sommerhus, og så har vi tre overnatninger i Jylland, mens mine forældre bor i sommerhuset og passer kattene imens. I kan måske få nogen I kender til at bo gratis i jeres hus, mens I er væk.

Jeg har ikke selv hjerte til at tage i sommerhus og efterlade mine katte alene hjemme i 14 dage, også selvom en nabo kommer forbi engang imellem og giver dem mad. Mine forældre har også haft kat, og deres var udekatte, som kom og gik og passede sig selv. De havde det fint med at et familiemedlem kom forbi én gang dagligt og sørgede for mad og vand. Men deres katte har heller aldrig været "nussekatte" ligesom vores. Så det kommer meget an på dit temperament, kattens temperament og dit forhold til katten.

Anmeld Citér

15. juni 2021

Morpåudebane

Vi sender altid vores kat på pension. Vi har fundet er skønt sted som vi har brugt i snart 5 år. 

Anmeld Citér

15. juni 2021

Anonym trådstarter

Tak for svar… vi overvejer også kattesitter eller pension.

Anmeld Citér

15. juni 2021

Moep

Vi har kørt lidt forskellige løsninger. Som barn kan jeg huske at kattene røg på kattepension, når vi skulle på 14 dages sommerferie. Det fungerede godt. 
Vi har herhjemme kørt 1) katte- og hussitter, som boede hos os i perioden, 2) kattesitter, som kom dagligt, evt. til/fra arbejde, 3) vores rare naboer, hvor katten selv også går hen og hygger hos dem og får selskab, 4) katten er sendt på ophold hos familiemedlem.

Alle løsninger har fungeret godt. 

Anmeld Citér

15. juni 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm

Prøv at tjekke om nogen har mulighed for at have den hos dem i de 2 uger - modsat hvad de fleste siger, så er katte meget sociale, og det er sørme længe med kun sporadisk kontakt.

Jeg ved godt man siger en kat skal være indenfor i 10 dage når den kommer et nyt sted hen, men vores får kun en enkelt overnatning hos mine forældre, og så får den lov til at komme ud - den er aldrig stukket af/forsøgt at komme hjem, den accepterer at nu skal den være der. Første gang strøede min far lidt brugt kattegrus rundt i haven, men det har ikke været nødvendigt siden.

Hvis det slet ikke kan lade sig gøre, ville jeg forsøge at finde et dyreglad barn i nabolaget, som var villig til at passe den (mod betaling) og samtidig lege/snakke lidt med den, fx en time om dagen - måske bare ved at se fjernsyn hjemme ved jer.

Kattepension kender jeg ikke til, men ville kun vælge det hvis man var garanteret at de kælede med katten et vist tidsrum hver dag.

Anmeld Citér

15. juni 2021

Baby17

Vi plejer at få vores naboer til at komme og fodre og kæle med vores katte, og lukke dem ud/ind et par gange om dagen. Hvis vi er væk 1-2 uger plejer vi også at have noget familie som kommer et par dage og er i huset.

Det plejer at fungere ok. Det er selvfølgelig lang tid, men det skal katten nu nok klare.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.