Hvor får man hjælp til en pige der har det svært?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

736 visninger
3 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. juni 2021

Anonym trådstarter

Vores datter har det meget svært i øjeblikket, og det er ved at være så slemt, at jeg føler, at vi har brug for hjælp. Vores datter har altid været en glad pige med mange venner, men corona har ændret på dette. Hun fik en kortvarig opblomstring, da de tilbage i marts fik en nogenlunde normal hverdag igen uden så mange begrænsninger. Nu har hun det dog værre end nogensinde. 

Hun er enormt social og vil gerne lege med alle og have legeaftaler hver dag, men det er ligesom om, at pigerne i hendes klasse har fået behov for at klynge sig til nogen, så klassens 8 piger er blevet opdelt i 3 grupper af 3 piger, 2 piger, 2 piger og så desværre 1 der er lidt udenfor. Det er en opdeling pigerne selv har fået lavet og lærerne er ind over for at ændre på det, men lige nu er det sådan, at pigerne ikke leger uden for egen gruppe. Forsøger man, bliver man upopulær ved egen gruppe og bliver afvist af en af pigerne i den anden gruppe, som er bange for at miste sin veninde. Det har knækket min datter, som indtil for få måneder siden legede med alle de andre piger. 

Det giver rigtig mange konflikter herhjemme, hvor hun reagerer ud og er voldsom og kan råbe og skrige og smække med døre. Hun snakker grimt til os og siger, at hun er ligeglad med os alle, men vi kan se tristheden i hendes øjne. Det giver også problemer i skolen, hvor pigerne er mere optaget af at have styr på veninderne end at deltage i timerne.

Er det PPR der skal kontaktes for at få hjælp eller kan man selv finde noget? Jeg aner ikke, hvor vi skal starte og overskuddet er efterhånden heller ikke ret stort. Vi er rigtig glade for skolen og de arbejder med det her, men det rykker ikke rigtig og vores datter bliver mere trist, så måske er det et skoleskifte, der skal til, men man kan jo ikke sikre, at der ikke er samme problem på den nye skole

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2021

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tænker helt klart i skal have fat i klasselærer igen.

Vi har stået lidt i samme situation, hvor vores piges skole blev lagt sammen med en anden skole i januar sidste år, lige inden alt lukkede ned i marts.

Alle hendes gamle veninder blev delt ud på 3 andre klasser, hvor den anden skole, havde valgt, at sætter tætte venner i klasse sammen.

Det betød at hun i flere mdr, under nedlukningen og opstarten igen, ikke rigtig havde nogen at lege med, fordi skolen opdelt dem i deres egne klasser, og de måtte ikke lege på kryds af klasser.

Vi valgte i sidste ende, at invitere de piger hun gerne ville med, herhjem til lege aftaler.

Det har betydet at hun endelig langt om længe er ved at ha fået nogen nye veninder, samtidig med at hun stadig ser de gamle.

Vi tog fat i klasselæreren, (vi var ik de eneste der oplevede problemet) som i en periode, lavede lege grupper omme skolen, hvor de blev delt ind i små grupper i 1 uge af gangen, og ugen efter lavede hun nye grupper. På den måde, slap ungerne for dramaet ved, at sku vælge hvem, der sku lege med hvem, i en periode. Og ka sige at de nu alle leger på kryds og tværs af hinanden.

Self ja der stadig være lidt fnider, men de er blevet gode til at be om hjælp.

De går nu i 2 klasse. Vh Stine 

Anmeld Citér

15. juni 2021

Anonym

En indstilling til PPR er primært, hvis man mistænker, at jeres datter har nogle vanskeligheder, som hun skal have hjælp til. Fx ADHD. Jeg synes ikke det lyder til, at det er relevant for jeres datter.

Som jeg forstår problemstillingen, har jeres datter det svært pga udefrakommende omstændigheder - hun er ked af det, fordi det lige nu er svært socialt. Men indtil for nylig har hun haft det godt socialt i skolen og generelt været i trivsel.

Det er rigtig godt, at I føler, lærerne tager sig af problemerne. Det tager tid at ændre sådan noget ubehagelig gruppedynamik, men det lyder til, at I har tillid til at de gør hvad de kan. Gør endelig lærerne opmærksomme på, at jeres pige har det rigtig svært i det - hvis I ikke allerede har gjort det.

Er det noget, I forældre ellers er inddraget i? Måske kan I spørge lærerne om et forældremøde, hvor forældrene bliver enige om, hvordan man kan gøre lidt op med de fastlåste roller? Fx ved at invitere i nogle nye legegrupper, få gode oplevelser sammen med nogle andre end dem man lige er i "gruppe" med?  I skal sikkert til forældremøde kort efter sommerferien, så kan du jo tage det op der - eller tale med lærerne om det forhånd.

Jeg tror ikke, jeg synes skoleskifte lige nu - det er trods alt kun et par måneder det har stået på, så vidt jeg kan forstå. Det er meget normalt, at børn gennem deres udvikling har perioder, hvor de søger tryghed ved fx at være i en bestemt klike og tage afstand til andre. A la: Jeg ved hvem jeg er, fordi jeg er forskellig fra dem og dem, men sammen med dem og dem. 
Det er desværre ret ubehageligt, men svært at undgå helt igennem et barns opvækst. Vi vil alle opleve perioder, hvor vores barn trives, og perioder hvor de trives mindre, og et skoleskift er et ret drastisk valg lige nu, efter min mening.

Jeg ville i stedet kaste mine kræfter i at holde fast i at man kan lege med alle - og alliere mig med andre forældre i det, og så se tiden an og se, om ikke lærernes og I forældres indsats gør en positiv forskel. Nu er det også snart sommerferie, og en pause fra hinanden kan også rykke lidt.

Jeg håber du kan bruge mit indlæg.
Jeg er for øvrigt selv lærer.

Anmeld Citér

15. juni 2021

Kir

Jeg tænker også det er ret relevant at forældrene til alle pigerne mødes og prøver at finde en plan - i samarbejde med lærerne. Tænker at det bliver svært at løse hvis det kun er i skoletiden og kun er lærerne der gør en indsats. Jeg ville snakke med klasselæreren og foreslå det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.