Staver dårligt. Ordblind?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

996 visninger
6 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juni 2021

Anonym trådstarter

Hej alle.

Det er sådan, at jeg er dårlige til stave og til tider at sætte sætninger sammen. Tror det er struktur i dem nogle gange kan drille.

Jeg læser udmærket og kan godt lide det. Ingen problemer her. 

Dog jeg oplever jeg bliver hæmmet med det, at jeg staver dårligt. Og vil gerne ha sådan noget hjælpemidler til det.

Og har i nogle år tænkt om jeg er ordblind. Men ved ikke helt hvordan jeg tager fat i det hele. Nogle der kan hjælpe?

Jeg har en uddannelse. Og ønsker lidt noget andet. (ledelse. Men stavefejl og leder er vist ikke li et god ting) 

Da jeg læst til pædagog fik jeg gode karakter. Var altid i gruppe med nogle og det endt altid med de skrive og snakket til det vi skulle skrive. Jeg ved jeg er mega dygtig og ønsker merer. Men altså det hæmmer mig vildt meget. Ved ikke hvad jeg skal gør. 

Jeg får det tit atvide. At jeg vil være en dygtig og god leder. 

Jeg er ikke dansk. Har boet her i snart 20 år og kom til dk da jeg var 10 år. Husker ikke noget hvordan man staver eller andet fra da jeg lært at skrive. 

Man kan ikke hører på mig, at jeg ikke er dansk. Mit udtale er helt som det skal være. 

Det er kun når jeg skal skrive. Især opgaver kan man tydeligt se/læse det. 

Skal jeg se om jeg kan finde en dansklærer (måske på Facebook) der vil undervise mig igen. Synes dog det er pinligt. 

Jeg hr et arbejde som jeg er glad for. Men vil gerne merer nu. 

Hvad skal jeg gør. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2021

fehår

En del steder tilbyder gratis ordblindetests til voksne. Hvis du bor i nærheden af København, kan jeg varmt anbefale KVUC.

https://kvuc.dk/uddannelser/obu/test/

Anmeld Citér

7. juni 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej alle.

Det er sådan, at jeg er dårlige til stave og til tider at sætte sætninger sammen. Tror det er struktur i dem nogle gange kan drille.

Jeg læser udmærket og kan godt lide det. Ingen problemer her. 

Dog jeg oplever jeg bliver hæmmet med det, at jeg staver dårligt. Og vil gerne ha sådan noget hjælpemidler til det.

Og har i nogle år tænkt om jeg er ordblind. Men ved ikke helt hvordan jeg tager fat i det hele. Nogle der kan hjælpe?

Jeg har en uddannelse. Og ønsker lidt noget andet. (ledelse. Men stavefejl og leder er vist ikke li et god ting) 

Da jeg læst til pædagog fik jeg gode karakter. Var altid i gruppe med nogle og det endt altid med de skrive og snakket til det vi skulle skrive. Jeg ved jeg er mega dygtig og ønsker merer. Men altså det hæmmer mig vildt meget. Ved ikke hvad jeg skal gør. 

Jeg får det tit atvide. At jeg vil være en dygtig og god leder. 

Jeg er ikke dansk. Har boet her i snart 20 år og kom til dk da jeg var 10 år. Husker ikke noget hvordan man staver eller andet fra da jeg lært at skrive. 

Man kan ikke hører på mig, at jeg ikke er dansk. Mit udtale er helt som det skal være. 

Det er kun når jeg skal skrive. Især opgaver kan man tydeligt se/læse det. 

Skal jeg se om jeg kan finde en dansklærer (måske på Facebook) der vil undervise mig igen. Synes dog det er pinligt. 

Jeg hr et arbejde som jeg er glad for. Men vil gerne merer nu. 

Hvad skal jeg gør. 

Vi har noget der hedder kommunikationscenteret hvor jeg bor. De kom ud da vi startede på uddannelse, og der kom jeg ned til dem og fik taget en test...

Dem der er ordblinde i min klasse har hjælpeprogrammer til at skrive.

Så undersøg hvor du kan blive testet. 

Anmeld Citér

7. juni 2021

Anonym

Umiddelbart ser din stavning slet ikke ud til at bære præg af ordblindhed på nogen måde. Dine forståelse for ordopbygningen virker god. 

Jeg tror mere det handler om træning af de danske vokallyde og forståelse for sammensætningen af ord. Stavning handler om flere ting - men i høj grad din evne til at forstå vokal og konsonantlydene. Mange danskere staver virkelig dårligt, og det handler ikke om ordblind, men i stedet om, at udtale og forståelsen for ordopdeling og bogstav til lyd. 

Hilsen en lærer i dansk som andetsprog, som har haft en masse kursister med ordblindhed på eget sprog. 

Men vil du virkelig gerne testes samt blive bedre, så kan du måske tage noget FVU - men det kommer an på flere ting. 

Anmeld Citér

8. juni 2021

Anonym trådstarter

Ja det er også det her  okay det vil jeg prøve 

Anmeld Citér

8. juni 2021

ErDetSnartNU

Du kan eventuelt google "Elbros ordlister" og prøve dig frem der - de bruges blandt andet til at afdække sandsynlighed for ordblindhed. 

Ligesom en anden debattør nævner, synes jeg dog ikke, at din skrevne tekst bærer præg af ordblindhed - der er nogle mindre fejl, men det relaterer sig til "en/et" eller andre sproglige fejl, som ikke nødvendigvis hænger så meget sammen med stavevanskeligheder som generelt sprogforståelse =) 

Anmeld Citér

8. juni 2021

serinasmor

Det største problem jeg kan se, i den tekst du har skrevet herover, er ord endelser ... og det er der masser af mennesker (danskfødte og ikke danskfødte) som har svært ved. 

Det er typisk i de ord hvor man "sluger endelsen" i udtalen. 

Det jeg vil sige til dig er: Du kan sagtens være en god leder og få en leder uddannelse alligevel. 

Hvis du er usikker, så hyr en dansklærer - lav et opslag på facebook i dit lokalområde. Det er ikke pinligt at ville udvikle sig og blive bedre.

Hvis/når du føler dig klar, så tag den uddannelse du gerne vil have. Og få evt hjælp til at læse dine opgaver igennem. Der er mennesker som har skrevet speciale på universitetet som hyrer korrekturhjælp udefra - det er normalt og helt ok på de videregående uddannelser, når man afleverer en større opgave på højt niveau.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.