Jeg er lidt undrende, og selvfølgelig skal jeg nok ringe til min læge i morgen, det er bare nu jeg sidder og spekulerer, så måske nogen har prøvet lignende.
Jeg har I en del år døjet med galdestensanfald i perioder. Det er konstateret ved UL undersøgelsen, og det har været umiskendeligt det samme hver gang. Smerter der starter under højre ribbensbruge, stiger i intensitet til jeg slet ikke kan være i mig selv for smerte og bevæger sig hen mellem ribbenene, altså cirka området hvor mavesækken er. De har typisk varet mindst en time, jeg har ikke kunne gøre noget for at stoppe dem, andet end stikpiller jeg har fået ordineret eller lægevagten har givet indsprøjtning med morfin. Eller det fjerner ikke anfaldet, men lindrer det. Jævnligt har jeg kastet op af smerte, anfaldet er fortsat alligevel. Grunden til jeg ikke har fået fjernet den er dels, at jeg er sygt bange for operation, men også fordi jeg kan have LANGE perioder uden anfald. Jeg kan have en del i en periode, og så går der 1.5 år uden.
Anyway de sidste 2-3 uger har jeg haft nogle anfald, jeg har troet var galdesten igen, men nu er jeg i tvivl. Jeg er i øvrigt gravid 25+. Jeg havde to i sidste uge, 1 i denne uge.
Disse anfald er startet ud af det blå. Det har ikke bygget sig op som det plejer, i stedet lige på og hårdt fra det ene øjeblik til det andet. Den anden måde det er anderledes på er, at smerterne sidder der hvor mavesækken er, altså mellem ribbenene/øvre del af maven, og ikke ude under højre ribbensbue. Smerten er lige så voldsom som ved galdesten, og jeg føler næsten ikke jeg kan trække vejret af smerte, lige som jeg plejer. Rokker frem og tilbage, koldsveder, det er rædsomt. Og underligt igen, alle de sidste tre gange er det endt med, at jeg har kastet op af smerte, og så er anfaldene stoppet med det samme efter jeg kastede op. De første to gange prøvede jeg at undgå at kaste op, i dag tænkte jeg, måske virker det, og så varede det a anfald kun fem minutter.
Jeg har den sidste tid haft ubehag og småsmerter øverst i maven generelt, men det kan jeg også godt have i perioder hvor jeg har mange galdestensanfald, så har tænkt det var derfor.
Jeg forstår det ikke helt.
Mit blodtryk er 123/86 puls 83 her til aften, så ikke forhøjet. Jeg har ikke påfaldende mængde væske i kroppen, min vægt er stabil. For en uge og nogle dage siden havde jeg protein i urin ifm uge 24 besøg, så det skulle vi følge hjemme, men senere samme dag var der ikke protein i urin prøven. Så jeg er ikke umiddelbart bekymret for SSF.