Moep skriver:
Jeg gjorde det ikke selv i nogle af mine graviditeter, men jeg forstår godt lysten til det. Nu gik jeg ledig de sidste måneder, så kom ikke rigtig ud. 
Men en af mine nærmeste veninder brugte både neglelak og lidt parfume, og fik et sundt og raskt barn ud af det. Min “holdning” er, at man skal gøre som man lyster. Hvis det gør dig glad at tage lidt neglelak på - så gør det!
Kender ikke rigtig til nogle mærker som skulle være bedre, men Nilens Jords produkter er som udgangspunkt parfumefri.
Den er vel lidt svær, den der med "jeg/jeg kender en, der røg under hele graviditeten/farvede hår/tog slankepiller/drak 10 kopper kaffe/hvad-end under hele graviditeten, og der kom en rask baby ud af det" - det kan godt være, at babyen er rask, men man ved vel reelt set ikke, hvad eventuelle hormonforstyrrende stoffer har gjort ved fosteret før drengen som 25-årig opdager dårlig sædkvalitet/pigen får menstruation som 9-årig, eller "barnet" udvikler kræft?
Jeg siger ikke, at de ting nødvendigvis sker - men faktum er, at vi befinder os i en verden med massevis af hormonforstyrrende/kræftfremkaldende stoffer, som vi ikke kender påvirkningen af, før barnet vokser op. At man har fået en (tilsyneladende) rask baby er jo ingen garanti for, at man ikke har fyldt fosteret med stoffer, der påvirker dem senere i livet.
Personligt bruger jeg stadig lidt make-up - mascara og noget til at tegne mine bryn op med. En sjælden gang imellem bruger jeg parfume og lidt ekstra make-up, men det er en "risiko" jeg tager med åbne øjne. Jeg ville selv holde mig fra hårfarve og neglelak (selvom jeg er enormt fristet af sidstnævnte). Det kan godt være, at man kan få neglelak uden stoffer i, men neglelakfjerner er jo et ret skrapt opløsningsmiddel, så det hele er jo en afvejning af, hvor mange forskellige ting, man vil udsætte sit foster for 
Anmeld
Citér