Der sker så meget på fra ét skoleår til det næste, at man sjældent aner, hvad behovet vil være et år frem, men til gengæld har et akut behov for en lærer til det kommende skoleår. Et jobopslag nu betyder, at det er vigtigt at få (fx) en ny biologi- og fysiklærer til overbygningen med start fra august for overhovedet at kunne få skemaerne til at hænge sammen, og så hjælper det jo ikke spor at kunne regne med én et år senere.
Sidste år måtte vi på min skole tvangsforflytte en lærer, og i år søger vi tre til kommende skoleår. Der er så mange faktorer, der kan ændre behovene fra år til år, og så ansætter man ikke nogen, der kun på papiret er lærere på skolen langt det meste af skoleåret.
Derudover vil vi (ansættelsesudvalg) jo også være helt klar over, at en lærer på barsel uden anden tilknytning til skolen end en jobsamtale kan finde andre, måske mere attraktive stillinger at søge, når barslen er ved at være forbi, så det vil være meget usikkert at regne med, vedkommende overhovedet vil vende tilbage.
Så nej, jeg ville ikke spå dig til at have gode chancer. Én skriver, det kan være et godt signal at sende, men ærligt, så skal der virkelig være tale om en ansøger, der gør et helt uudsletteligt indtryk, for at vi vil notere os og huske vedkommende senere - og igen, så vil vi jo være helt klar over, at det næppe er liv eller død for vedkommende at få ansættelse på lige netop vores skole, og at det er yderst usikkert at satse på ham/hende på længere sigt.
For din egen skyld ville jeg derimod synes, det var klogt at få praksiserfaring med at ansøge og måske komme til jobsamtale - få et indtryk af, hvad der “virker”, hvad der bliver spurgt til, hvad man skal huske at sige til næste gang osv. Så søg endelig løs og vær bevidst om, at det primært er en øvelse.
Anmeld
Citér