Overtænker = ikke gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.516 visninger
11 svar
12 synes godt om
23. maj 2021

Anonym trådstarter

Jeg er ny herinde og ser de mange tråde om “er den positiv!?” og kvinder, der tæller ned til næste testdag. 

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er med til at gøre det sværere at blive gravid, hvis man stresser og tænker over det hele tiden. 

Hvad er jeres erfaringer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2021

Tp18

Nej, der er lavet studier på netop dette emne. Man har ikke mindre sandsynlighed for at blive gravid, selvom man stresser over det og tænker på det. 

Anmeld Citér

23. maj 2021

babyxmange

Jeg tror personligt ikke at stress generelt gør noget godt for kroppen og hvis projekt baby trækker ud, kan det jo risikerer at blive en langvarig stressfaktor og det tror jeg kan betyde noget for om det lykkedes

Anmeld Citér

23. maj 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Nej. Du kan ikke tænke dig fra en graviditet. Det er ikke et holdningsmæssigt spørgsmål, men et empirisk. Og derfor er det smadder ærgerligt at myten er så sejlivet - gammel ammestuesnak der ikke vil dø - for det skubber ansvaret over på den kvinde som ikke kan blive gravid (du tænker også for meget over det). Hvis vi skal op på den helt store klinge, er det et skide nedværdigende kvindesyn som negligerer at ufrivillig barnløshed har rod i fysiske årsager (også selvom vi ikke altid kan finde dem), som skal tages alvorligt, identificeres og behandles - også selvom det er skide bøvlet og mere dyrere og mere besværligt end at bede patienten om at “slappe lidt af”. 

Anmeld Citér

23. maj 2021

AnoMor

Tp18 skriver:

Nej, der er lavet studier på netop dette emne. Man har ikke mindre sandsynlighed for at blive gravid, selvom man stresser over det og tænker på det. 

Har du evidens på de studier? Dem vil jeg da meget gerne læse om 

Anmeld Citér

23. maj 2021

qwerty91

AnoMor skriver:

Har du evidens på de studier? Dem vil jeg da meget gerne læse om 

Der står lidt i denne artikel som er nem at læse

https://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2020-02/v08190430_3.pdf

Hvis du vil læse de nævnte studier, er det referencerne 18, 19 og 20 du skal kigge på :-)

Anmeld Citér

23. maj 2021

Babilooo

Nej det er ikke af betydning. 
Men - for din egen skyld lad være med at lade pb fylde for meget. Det påvirker mange psykisk og sætter et stort pres på parforholdet. 

Anmeld Citér

23. maj 2021

AnoMor

qwerty91 skriver:

Hvis du vil læse de nævnte studier, er det referencerne 18, 19 og 20 du skal kigge på :-)

Tak.

Anmeld Citér

23. maj 2021

Kir

StortOgSmåt skriver:

Nej. Du kan ikke tænke dig fra en graviditet. Det er ikke et holdningsmæssigt spørgsmål, men et empirisk. Og derfor er det smadder ærgerligt at myten er så sejlivet - gammel ammestuesnak der ikke vil dø - for det skubber ansvaret over på den kvinde som ikke kan blive gravid (du tænker også for meget over det). Hvis vi skal op på den helt store klinge, er det et skide nedværdigende kvindesyn som negligerer at ufrivillig barnløshed har rod i fysiske årsager (også selvom vi ikke altid kan finde dem), som skal tages alvorligt, identificeres og behandles - også selvom det er skide bøvlet og mere dyrere og mere besværligt end at bede patienten om at “slappe lidt af”. 

Nu er der jo forskel på at være bekymret og så på at have stress. I første tilfælde er jeg enig med dig i at det ikke påvirker ens chancer for graviditet. Men hvis udvikler stress som følge af at man har problemer med at blive gravid, så er det da ikke utænkeligt at det kan påvirke fertiliteten. Stress kan fucke så meget med din krop, så hvorfor ikke også fertiliteten. 

Anmeld Citér

23. maj 2021

Kir

qwerty91 skriver:

Den artikel handler jo ikke om hvorvidt stress påvirker fertiliteten, men om hvorvidt fertilitetsbehandling kan føre til stress? Og de tre forskningsartikler du henviser til, den første konkluderer at der kan være en sammenhæng mellem stress og infertilitet, den anden konkluderer rigtig nok at de ikke finder en sammenhæng og den tredje handler igen om sammenhæng mellem fertilitetsbehandling og stress? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.