Barsel- hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.102 visninger
13 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. maj 2021

Anonym trådstarter

Vi planlægger baby. 

Jeg er på su, og min mand vil til den tid enten arbejde, eller være på dagpenge. 

Jeg ønsker ingen barsel da jeg gerne vil forsætte med at være studie aktiv, og min mand vil gerne gå hjemme med baby. 

Hvordan fungere det? 

Kan jeg få su barsel klips, men hvad med ham?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja du kan få dine barselsklip oven i din SU, hvis du er stidieaktiv.

Og din mand kan holde 2 ugers fædreorlov (de 14 dage langt de fleste mænd holder lige efter fødsel) og derefter kan han bruge de 32 ugers forældreorlov. 

Anmeld Citér

20. maj 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Uden at lyde som om jeg kønsforskellen her....  men jeg ville genoverveje, det med at du ikke vil have barsel. Det lyder vildt, hvis du slet ikke skal være hjemme bare de første måneder. 
med fare for, at få hugger hovedet af, sådan en torsdag aften

Anmeld Citér

20. maj 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Barsel er opdelt i:

• Graviditetsorlov kun for mor 4-8 uge før termin + evt dage over tid (jeg er ikke sikkert for studerende)
  • Mødreorlov 14 uger efter fødslen, igen er det kun mor (de første 2 uger er tvunget)
  • Fædreorlov 2 uger for far (skal afholdes inden for de første 14 uger, tages typisk ligge efter fødsel)
  • Forældreorlov 32 uger, kan deles frit mellem mor og far. 

Barselsreglerne er desværre ikke så fleksible, når man gerne vil give faren meget barsel. Da en stor del er øremærket til moren.

Hvis din mand er dagpengeberettiget kan han få barselsdagpenge, når han er på barsel. Hvilket er samme sats. Faktisk må han gerne forlænge barslen, til fx det dobbelte men så får han også kun halv dagpengesats.

Anmeld Citér

20. maj 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
CKJ skriver:

Uden at lyde som om jeg kønsforskellen her....  men jeg ville genoverveje, det med at du ikke vil have barsel. Det lyder vildt, hvis du slet ikke skal være hjemme bare de første måneder. 

Jeg havde skrevet et svar,men slettede det igen, da jeg altid for hugget hovedet af, så jeg nøjes med at skrive helt enig i dit svar

Anmeld Citér

21. maj 2021

Kir

CKJ skriver:

Ja det er ikke noget man hører så tit om. Men hvis TS ikke har tænkt sig at amme, så er der vel ikke så stor forskel på om hun eller manden går hjemme

TS der kommer nye barselsregler i 2022 hvor manden får mere øremærket barsel, men det er jo ikke til at vide om I når at få en baby inden. 

Anmeld Citér

21. maj 2021

lineog4

CKJ skriver:

Jeg kan godt forstå dog og vil ikke bide hovedet af dig.

Men tænker lige lidt højt, da jeg blev gravid med min den første var jeg også studerende, manglede endda kun speciale. Jeg gik med drømme og stor mave, troede jeg skulle sidde under æbletræet i hvid kjole med mine bøger og computer, baby sov eller tumlede i græsset. Jeg skulle også fastholde mit sociale liv, havde operabillettet til 5 uger efter fødslen, skulle 6 uger efter fødslen holde konfirmation for min mands store dreng og alle alt maden selv osv.

Så blev jeg mor, den hvide kjole forsvandt som dug for solen, og blev erstattet med noget gråligt sæk agtigt, for kroppen fandt ikke sig selv og brystbenet skulle helst kunne trækkes frem en gang i timen, hver gsng jeg åbnede en bog faldt jeg i søvn på første side for min nattesøvn var præcis lig nul og operaen ja de søder stod tomme den aften. Eneste der holdt var konfirmationen og min hjemmelavede mad til 40 gæster, men det betød også tæt på skilsmisse, at jeg lærte at amme liggende.

Jeg håber for ts, at deres planer kan holde i virkeligheden- men vil også give som råd, lad drt være så løst så det er okay hvis de ikke holder, for de skønne børn er ikke altid som de ser ud i bøgerne. 

Og jo der kan sagtens være far og ikke mor der tager tjansen især hvis man på forhånd fravælger amning. Vi var begge to hjemme de første 7 uger ved første barn, men da jeg ammede så kunne den kære far ikke tage mad tjansen, og havde en meget forslugen datter som også nægtede sut for hun havde jo et bryst. 

Anmeld Citér

21. maj 2021

Anonym trådstarter

Jeg har allerede holdt 4x barsel, så fars tur. Derudover læser jeg hjemmefra (ingen mødepligt) så vil stadig kunne være der for baby

Anmeld Citér

21. maj 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg har allerede holdt 4x barsel, så fars tur. Derudover læser jeg hjemmefra (ingen mødepligt) så vil stadig kunne være der for baby

Jeg klarede fint de sidste to semestre på en af de hårdeste kandidat-uddannelser med baby på siden. Og det var uden manden på barsel. Gør du bare som du ønsker - du ved jo også med 4 børn i forvejen at man aldrig helt kan planlægge forud alligevel ;-)

Men de 14 ugers su-klip ved jeg ikke om de ryger, hvis du ikke aktivt holder barsel?

Anmeld Citér

21. maj 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Kir skriver:

Ja det er ikke noget man hører så tit om. Men hvis TS ikke har tænkt sig at amme, så er der vel ikke så stor forskel på om hun eller manden går hjemme

TS der kommer nye barselsregler i 2022 hvor manden får mere øremærket barsel, men det er jo ikke til at vide om I når at få en baby inden. 

Ved du om de nye regler er blevet helt vedtaget og isåfald er det så de børn der bliver født efter 1/1-22 eller de folk som fx føder i december og derved er på barsel i 2022?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.