Bryllup på kontanthjælp og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.082 visninger
6 svar
1 synes godt om
17. maj 2021

Anonym trådstarter

Vi står og skal have vores datter døbt til juli og snakkede i samme omgang om at blive gift. Den oprindelige plan er at vi skal giftes til næste år, men vi tænkte det kunne være romantisk i samme omgang. Problemet er at jeg er på kontanthjælp men på barsel. Skal dog begynde på arbejde 16 august. Min mand er fleks jobber. Vil det mon have betydning for vores udbetaling hvis vi bliver gift nu her inden jeg har arbejde? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2021

Kontrast

Jeg er selv fleksjobber, men nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor meget din mand tjener, men jeg tror ikke, at man som fleksjobber tjener nok til, at I vil blive ramt af gensidig forsørgelsespligt. Men det klogeste er nok at spørge din sagsbehandler og undersøge, hvor meget din mand tjener, for er det mere end to gange kontanthjælp træder gensidig forsørgelsespligt i kraft. 

Anmeld Citér

17. maj 2021

Anonym trådstarter

Kontrast skriver:

Jeg er selv fleksjobber, men nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor meget din mand tjener, men jeg tror ikke, at man som fleksjobber tjener nok til, at I vil blive ramt af gensidig forsørgelsespligt. Men det klogeste er nok at spørge din sagsbehandler og undersøge, hvor meget din mand tjener, for er det mere end to gange kontanthjælp træder gensidig forsørgelsespligt i kraft. 

Tror han har omkring 23.000 før skat og jeg har selv 15.000 før skat. Prøvede os at ringe til kommunen men ydelsen har lukket pga nyt it system så de åbner først i næste måned øv. Og hvis det kan lade sig gøre skal vi os nå at underskrive en ægteskabs erklæring senest 15 dage før brylluppet ��

Anmeld Citér

17. maj 2021

Kontrast

Hvis du starter i job allerede midt i august, er det jo kort tid det går ud over. Er det muligt, at du kan undvære kontanthjælp den ene måned in worst case? 

Anmeld Citér

17. maj 2021

Anonym trådstarter

Kontrast skriver:

Hvis du starter i job allerede midt i august, er det jo kort tid det går ud over. Er det muligt, at du kan undvære kontanthjælp den ene måned in worst case? 

Nej det er desværre ikke en mulighed da alt min kontanthjælp går til husleje 

Anmeld Citér

17. maj 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Jeg ville desværre ikke tage chancen.. Er selv på KH, og min kæreste tjente 26.000 kr. før skat dengang, jeg startede med at være på KH, og vi fik af vide af sagsbehandleren, at jeg ville blive ramt af forsørgerpligten, hvis vi giftede os

Anmeld Citér

17. maj 2021

Møghe

Anonym skriver:

Tror han har omkring 23.000 før skat og jeg har selv 15.000 før skat. Prøvede os at ringe til kommunen men ydelsen har lukket pga nyt it system så de åbner først i næste måned øv. Og hvis det kan lade sig gøre skal vi os nå at underskrive en ægteskabs erklæring senest 15 dage før brylluppet ��

Ved ægteskab vil I blive ramt af gensidig forsørgelsespligt. Dvs I skal se på, hvad I hver især kunne modtage i kontanthjælp. Det beløb der overstiger 2 x kontanthjælpen, vil blive modregnet i din ydelse. Dog er der et fradrag på ca 27 kr. pr. arbejdstimer din mand har (såkaldt timegodtgørelse). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.