Mad og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.101 visninger
5 svar
4 synes godt om
11. maj 2021

Maja hc

Hej med jer

hold nu op, denne graviditet er anderledes denne gang .
jeg er SULTEN hele tiden og har lyst til alt det forkerte og i kæmpe mængder.
jeg har for 4 år siden tabt mig 32kg og ønsker bestemt ikke at tage alt for meget på. Da jeg ventede min søn tog jeg 16kg på og tabte efterfølgende 10kg yderligere . 

det er vel kun en fase ikke ?:/ 

er bange for at spise for meget 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Maja hc skriver:

Hej med jer

jeg har for 4 år siden tabt mig 32kg og ønsker bestemt ikke at tage alt for meget på. Da jeg ventede min søn tog jeg 16kg på og tabte efterfølgende 10kg yderligere . 

Jeg var KÆMPE sulten i min sidste graviditet og havde kæmpe kvalme hvis ikke jeg spiste hele tiden. Hele graviditeten. 

Jeg klarede mig med at tage 10 kg på alt i alt, hovedsageligt ved at gøre de sunde valg nemmere. Så jeg skar en masse gulerødder ud og havde dem i vand i køleskabet så jeg nemt kunne tage en håndfuld og lidt dip (Enten holiday eller hummus). Jeg havde frosne vindruer i fryseren, og spiste en hel del af dem. Skulle det være ekstra syndigt spiste jeg dem med flødeost. Det var dog ikke så tit. 
Jeg havde små bøtter med nøddeblanding med lidt mørk chokolade og rosiner i. 
Og jeg fyldte fryseren med rigtig mad så jeg altid havde noget nemt at lave til frokost eller aftensmad. - Mit overskud var ikke særlig stort da jeg var meget smerteplaget.

Og så gjorde jeg det usunde sværere at vælge ved ikke at have det i huset. Så hvis jeg ville have en pose chips, eller noget chokolade eller whatever så SKULLE jeg ud og handle. På den måde valgte jeg det ofte fra fordi jeg ikke gad den ekstra gåtur. 

Anmeld Citér

11. maj 2021

Moep

Her i min anden graviditet har jeg også været SÅ sulten og haft en enorm appetit! Kunne inhalere mad i første trimester, og spiste konstant. Prøvede at være bevidst om hvilke fødevarer det egentlig var jeg indtog (sørgede fx for at fylde godt op fra salatbaren i frolostbuffeten). Men jeg tog også sulten som et tegn at kroppen trænger til mad, og så synes jeg det er vigtigt at lytte. Du er trods alt ved at gro et menneske. 

Generelt har vi heller ikke noget på lager herhjemme, så det er svært at synde. Gider virkelig ikke skulle starte bilen/cyklen for snacks, så tit er snacktrangen gået i sig selv igen.

Vægtøgningsmæssigt tog jeg overraskende lidt på i min meget sultne periode. Faktisk svingede vægten omkring det samme tal. Så kroppen havde vist bare brug for energien. Her i tredje trimester har jeg næsten ikke kunne indtage mad, så appetitten og sulten er forsvundet igen. Så det var bestemt en fase for mig. 

Anmeld Citér

13. maj 2021

Babilooo

Maja hc skriver:

Hej med jer

Æd løs .. det skal bare ikke være slik, kage og pizza. 
nødder, avokado, gulerødder, knækbrød, mandler, yoghurt, rugbrød med magert pålæg... det er ikke noget du kan spise for meget af

Anmeld Citér

14. maj 2021

Winni1986

Jeg er også konstant sulten her i min anden graviditet... Jeg spiser og spiser og lytter til min krop. Vil den have mad, så giv den det. 

Men find evt. alternativer, hvis du er nervøs for at tage for meget på...

KIWIER kan jeg slet ikke få nok af

Anmeld Citér

14. maj 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg brugte rigtig meget at have gulerodstænger liggende i vand i køleskabet, snackpeberfrugt, og agurk...

og så fik jeg trang til riskager igen så det var også i skabet...

men ja er du sulten så spis men bare ikke et helt måltid som lægen sagde..

min første graviditet tog jeg 32 kg fordi jeg spiste til jeg følte mig mæt hver gang jeg mærkede sult..

anden gang tog jeg 12 kg på da jeg sørgede for kun at spise f.eks. 2 gulerødder, lidt agurk og 2 stænger snackpeberfrugt og så sige til mig selv at nu var det nok for jeg havde spist..

tredje gang tog jeg 15 kg på men han var også lige 1.5 kg større end nr. 2 XD og han var ikke tyk ;)

man skal lytte og spise, man skal bare ikke overspise...

find de søde grøntsager frem så din hjerne får dækket sukkercraving.. og f.eks. gulerødder er godt med fibre så der går lidt længere imellem sulten kommer...

lav vand med minimalt saft i.. IKKE med sødestoffer da det får blodsukkeret til at hoppe hurtigt og dernæst crashe og gør man hurtigere får trang igen til noget mere.. jeg tog hvad der svarer til toppen af flasken i min vanddunk på 1.7 L, så der var en eftersmag af saften men stadig dækkede min tørst..

uhh mandler er fantastiske også... nøj jeg åd mange mandler da de også hjalp med mavesyren det første stykke tid...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.