D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Hvordan har i gjort det?
Min pige er nu 12 mdr. og jeg har ammet hende fuldt ud i 4 mdr. og delvis de resterende 8 mdr. Vi elsker stadig begge to de her ammestunder og jeg kan mærke jeg har svært ved at give slip da det er det sidste barn, men jeg kan også mærke at tiden nærmer sig for at jeg bliver nødt til det. (Jeg ved godt at man kan amme i flere år, men det har jeg ikke lyst til).
Lige nu ammer jeg hende om morgenen, eftermiddag og aften.
om morgenen gider hun ikke spise morgenmad når hun ved at madtruget er der og med det samme vi kommer hjem fra institution skal jeg smide alt og finde dem frem og det kan kun gå for langsomt. Efter aftensmaden søger hun rimeligt hurtigt hen til mig efter mad og dette får hun. 1-1,5 timer senere bliver hun puttet i sin seng og sover til næste morgen.
Den store stoppede selv amningen da hun var 7 mdr. så jeg aner ikke hvordan man bedst muligt udfaser det eller holder helt?
Jeg tænker hun lige skal have et par måneder mere og så skal vi stoppe, men har i nogle gode råd til hvordan jeg gør det bedst muligt?
Jeg tænker på om du har gjort dig nogle tanker om hvorfor du vil stoppe amningen? Fordi det forventes? Af hvem? Fordi du ikke har lyst mere?
WHO anbefaler delvis amning indtil mindst 2 år, også i den vestlige verden, fordi der er rigtig mange fordele for både mor og barn ved amning. Også efter det første leveår.
Jeg har selv en pige på 16 mdr som stadig ammes. På en hverdag søger hun brystet efter morgenmad, et par gange om eftermiddagen inden aftensmad, igen efter aftensmad, en godnat tår og typisk 1-3 gange i løbet af natten. Hun spiser ofte ikke så meget morgenmad, men det tænker jeg egentlig ikke gør så meget. Hun er bare ikke så sulten om morgenen, og hun spiser godt til de andre måltider. Min ældste (som fik flaske indtil 12 mdr) var ikke fan af aftensmad, og det tog faktisk en del år før hun rigtig begyndte at spise et helt måltid til aften. Til gengæld har hun altid spist godt til de andre måltider.
Så hvis du og din pige begge trives i det så ville jeg da overveje at forsætte amningen indtil hun selv er klar til at stoppe. Eller hvis du ikke længere trives med det så stoppe der.
Derudover kan jeg anbefale fb gruppen "Ammebørn (Kun amning)" de har en meget blid og børnecenteret ammestops-guide
Anmeld
Citér