Amning 1 og 2'et barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.481 visninger
9 svar
18 synes godt om
8. maj 2021

Anonym trådstarter

Hej alle  

Det spørgsmål jeg har ved jeg deler vandene og er ikke interesseret i at høre fra dem som er imod eller finder det frastødende - det håber jeg i vil acceptere. 

Vil høre om der er nogle der har noget erfaring med dette her; med mit første barn havde jeg et brændende ønske om at amme men da jeg ikke fik den rigtige vejledning gik det I vasken til stor sorg. Jeg venter nu nummer 2 og kom til at tænke på hvad hvis barn nummer 1 viser interesse for amningen af nummer 2 som forhåbentlig lykkedes denne gang - har gjort op med mig selv at hvis barn 1 gerne vil ammes må hun gerne det også selvom hun er 2 år. Så længe der er plads til dem begge. Er der nogle der har erfaring med dette ? Vil barn 1 kunne finde ud af det eller ? 

Det er slet ikke sikkert barn 1 vil eller viser interesse for amningen men jeg har alligevel brug for at tænke tanken og høre fra andre da jeg ikke vil udelukke barn 1 for den oplevelse og tæthed. 

Jeg håber der er nogle der har stået i denne situation og eller har et åbent sind som jeg med hensyn til amning.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2021

Babilooo

Anonym skriver:

Hej alle  

Det spørgsmål jeg har ved jeg deler vandene og er ikke interesseret i at høre fra dem som er imod eller finder det frastødende - det håber jeg i vil acceptere. 

Vil høre om der er nogle der har noget erfaring med dette her; med mit første barn havde jeg et brændende ønske om at amme men da jeg ikke fik den rigtige vejledning gik det I vasken til stor sorg. Jeg venter nu nummer 2 og kom til at tænke på hvad hvis barn nummer 1 viser interesse for amningen af nummer 2 som forhåbentlig lykkedes denne gang - har gjort op med mig selv at hvis barn 1 gerne vil ammes må hun gerne det også selvom hun er 2 år. Så længe der er plads til dem begge. Er der nogle der har erfaring med dette ? Vil barn 1 kunne finde ud af det eller ? 

Det er slet ikke sikkert barn 1 vil eller viser interesse for amningen men jeg har alligevel brug for at tænke tanken og høre fra andre da jeg ikke vil udelukke barn 1 for den oplevelse og tæthed. 

Jeg håber der er nogle der har stået i denne situation og eller har et åbent sind som jeg med hensyn til amning.

Tror du skal glemme alle overvejelser om dette. Det er ikke fordi jeg bliver forarget.. men jeg tror ikke, at der er en fjerneste sandsynlighed for at et barn (der vel og mærke ikke ikke engang har været ammebarn) finder amningen så interessant, at du vil ende med en baby på det ene bryst og en 2 årig på det andet. Det vil ikke ske.

Anmeld Citér

8. maj 2021

JC2014

Profilbillede for JC2014

Det kræver jo noget teknik at amme. Det er ikke sikkert at din ældste har den mere til den tid. Jeg kan godt forstå dig, men jeg tror måske at det ville skabe mere forvirring end så meget andet. Min ældste var også meget nysgerrig da lillebror blev ammet. Han fik lov til at se på, og se mælken. Det fungerede helt fint, og han fik stillet sin nysgerrighed.

Anmeld Citér

8. maj 2021

Carina:-)

Det er jo dit savn, og dermed dit behov.

Dit 1 barn kan hverken huske eller savne amning efter så lang tid.

Jeg ville acceptere at sådan  blev det, især fordi du måske ubevidst vil trække et behov dit barn ikke har nedover dets hovede. 

Plus den lille baby har brug for den fede sukkerholdige mælk- det har en 2 årig ikke.

Nyd den nye baby - og slut fred med at du gjorde det du kunne får at få amningen til at fungere -.

Anmeld Citér

8. maj 2021

Emiliaa92

Jeg tror desværre ikke at det bære noget godt med sig! Hvis først du også giver din 2 årige interesse for det nu, tror jeg du gør det mere frustreret og forvirret fordi det måske ville være lidt løst og det måske ikke altid er en mulighed at amme når barnet vil!

Derudover tror jeg hurtigt at der kunne opstå en jalousi/frustration hvis de ville amme samtidig. Her bliver du jo nødt til at give barn nr 2 første priotet, da det er det der har størst behov for det! Og det ville jo være ekstrem synd for nr 1 

Anmeld Citér

8. maj 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg bliver ikke spor forarget - amning kan være skønt og jo mere jo bedre, for de som ønsker og kan.

Men umiddelbart synes jeg, at det lyder som noget rod at begynde på for din 2-årige. Hun har jo intet behov længere - det er jo kun inde i dig det fylder noget - men hun risikerer at blive helt forvirret uden grund (hvis hun overhovedet vil, hvilket jeg tvivler på). Min ældste var nysgerrig på mælk og amning da den yngste kom, på samme måde som ved bleskift, putning og alt muligt andet. Så hun fik selvfølgelig lov at kigge med, og så også at jeg malkede ud på et tidspunkt - og spurgte i den sammenhæng om at smage. Hun fik derfor et lillebitte skvæt i en kop, og grinede meget fjoget og smagte lidt - og så snakkede vi lidt om at det jo var til baby, og så var det ligesom det

Anmeld Citér

8. maj 2021

Baby.mamma

Fuldstændig enig med de andre.

Anmeld Citér

9. maj 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella

Hej du

Børn glemmer teknikken med tiden (afhængig af alder og hvor lang tid siden det er der har være ammet), så det er ikke sikkert at nr 1 rent faktisk vil kunne komme til at amme sådan "rigtigt"

Men jeg synes det er super gode overvejelser du gør dig! Jeg havde selv en amning med nr 1, der af forskellige årsager sluttede før jeg var klar. Det var en kæmpe sorg for mig i virkelig lang tid! Også da baby 2 kom. Og jeg havde præcis samme overvejelser som dig. Nr 1 var i øvrigt lige omkring 2 år da nr 2 kom. Jeg havde besluttet som du, at nr 1 godt måtte amme hvis interessen var der. 

Der gik en måneds tid, så opstod den interesse og jeg lod nr 1 komme til brystet. Det var fint. Nr 1 kunne ikke die rigtigt, altså lave vacuum, men lagde ligesom bare åben mund ogver brystet og bevægede kæben op og ned.  Nr 1 havde rigtig meget sjov ved det. Og det betød meget for vedkommende at måtte være "med" på lige fod med baby. Det blev aldrig en fast ting, men mest når nr 1 var meget ked af det (rigtig meget) og havde brug for trøst/ nr 2 havde haft de der spring hvor de bare ammer konstant og græder, så jeg ikke havde haft tid kun med nr 1. Måske skete det en 5-6 gange over et par måneder

Det der så skete for mig var, at jeg begyndte at blive frastødt ved det. Det kaldes ammeaversioner og er så ubehageligt! (Havde det også den gang nr 1 ammede rigtigt og har haft det med nr 2)

Det var rigtig svært for MIG at være i det, så jeg sagde at brysterne var til for at DRIKKE mælken. Og så indførte jeg i stedet at putte tæt med en hånd ved brystet. Det fungerede godt.

Der var ikke noget med en masse forvirring fra nr 1, så den del ville jeg slet ikke bekymre mig om og ja, givet det er dit behov lige nu, men du har jo ikke ligefrem tænkt dig at forsøge at tvinge nr 1 til at amme (hvillet man i øvrigt ikke kan ) men du taler om at imødekomme et eventuelt behov -og det er super godt at have overvejet det på forhånd

Anmeld Citér

9. maj 2021

Barn3

Hej

Da jeg blev gravid med nr 4,nr 3 var kun 10 mdr. Jeg fortsat med at amme til hun var 13 mdr. Og så slut,da bryster var så ømme. Ja,det var en hård beslutning, da de 2 ældste fik lov til de var 24 mdr.

Da den lille kom til verden og så tænkte jeg-hvus hun vil,så får hun liv,MEN nej,slet ikke. Hun kom over til mig, nyssede ved brystet,tog i munden og det var det. Hun ville ikke have min bryst. Så det var vores erfaring!

Anmeld Citér

10. maj 2021

Hamse88

Hej 

Mine børn var 2 og 4 da de fik en lillebror. De syntes begge det var spændende at mor havde mælk i babserne. Jeg både ammede og malkede ud, og de smagte tit fra flasken, men var ikke interesseret i brysterne  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.