Gravid efter 2 keglesnit

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.011 visninger
8 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. maj 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Er der nogle der har oplevet det og kan fortælle lidt om hvad man kan forvente? Skal jeg regne med at skulle være meget forsigtig og evt. sygemeldes?

Jeg har en fornemmelse af at min livmoderhals er meget kort. Keglesnit nr. 2 blev lavet i fuld narkose og tror de tog et godt stykke anden gang. Lige inden jeg blev lagt til at sove spørger lægen mig om jeg har nogle børn - dette har spøgt i mit hoved lige siden.

I min første graviditet, som dog er længe siden, blev jeg deltids sygemeldt pga. mange plukveer. Jeg ved ikke om jeg så også kan forvente mange plukveer næste gang?
Jeg forestiller mig at kombinationen med mange plukveer og kort livmoderhals ikke er så heldig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2021

2017morigen

Det er svært at sige når vi ikke har læst din journal da der kan være meget forskel på hvor stejle kegler er lavet og dermed hvor meget livmoderhals du har tilbage. Men mit bedste bud er nok at du kommer til at være forsigtig.

Men hvor forsigt der må du til læge og så bliver du nok henvist til sygehuset som vil give et bud, da din gravidtet vil blive betegnet som kompliceret pga keglesnitene.

Ps. Har du født efter keglesnitene eller?

Anmeld Citér

4. maj 2021

Mortil_2

2017morigen skriver:

Det er svært at sige når vi ikke har læst din journal da der kan være meget forskel på hvor stejle kegler er lavet og dermed hvor meget livmoderhals du har tilbage. Men mit bedste bud er nok at du kommer til at være forsigtig.

Men hvor forsigt der må du til læge og så bliver du nok henvist til sygehuset som vil give et bud, da din gravidtet vil blive betegnet som kompliceret pga keglesnitene.

Ps. Har du født efter keglesnitene eller?

Ja jeg er også spændt på hvor kompliceret det bliver. Når man læser om det skulle der ikke være nogen problemer med at blive gravid efter keglesnit, men man har vist alligevel måtte erkende indenfor de sidste par år at der er øget risiko for tidlig fødsel. Og når det så er to keglesnit så ved jeg ikke hvordan man står. Jeg ville gerne være lidt forberedt hvis jeg skal forvente at blive sygemeldt tidligt i forløbet.

Begge keglesnit er foretaget efter min første fødsel

Anmeld Citér

4. maj 2021

Morpåudebane

Jeg fik selv lavet et stort keglesnit 2x2 cm, efter første graviditet. Frygtede som dig sygemelding og for tidlig fødsel da jeg i første graviditet fødte for tidligt pga mange plukkeveer. MEN kroppen tog røven på mig. Ingen plukkeveer, gik på barsel 4 uger før termin og gik over tid �� 

både læge og kirurg sagde forresten også at næste graviditet godt kunne tage lang tid, men det lykkedes i første cyklus  

jeg blev dog fulgt nøje, livmoderhalsen blev scannet til MD og til hver JM samtale tjekkede de livmoderhalsen. Så det er ikke en “garanti” st keglesnit giver problemer i en graviditet  

Anmeld Citér

5. maj 2021

2017morigen

Mortil_en skriver:

Ja jeg er også spændt på hvor kompliceret det bliver. Når man læser om det skulle der ikke være nogen problemer med at blive gravid efter keglesnit, men man har vist alligevel måtte erkende indenfor de sidste par år at der er øget risiko for tidlig fødsel. Og når det så er to keglesnit så ved jeg ikke hvordan man står. Jeg ville gerne være lidt forberedt hvis jeg skal forvente at blive sygemeldt tidligt i forløbet.

Begge keglesnit er foretaget efter min første fødsel

Det jeg har hørt er at 1 keglesnit sjældent giver problemer men 2 stk er mere problematisk. Men igen kommer det an på hvor stejle de har været.

Få taget kontakt til din egen læge som henvise dig videre så du kan få et reelt svar på dine spørgsmål 

Anmeld Citér

5. maj 2021

Mortil_2

Morpåudebane skriver:

Jeg fik selv lavet et stort keglesnit 2x2 cm, efter første graviditet. Frygtede som dig sygemelding og for tidlig fødsel da jeg i første graviditet fødte for tidligt pga mange plukkeveer. MEN kroppen tog røven på mig. Ingen plukkeveer, gik på barsel 4 uger før termin og gik over tid �� 

både læge og kirurg sagde forresten også at næste graviditet godt kunne tage lang tid, men det lykkedes i første cyklus  

jeg blev dog fulgt nøje, livmoderhalsen blev scannet til MD og til hver JM samtale tjekkede de livmoderhalsen. Så det er ikke en “garanti” st keglesnit giver problemer i en graviditet  

Åh hvor dejligt at høre! Både at det ikke gav dig problemer og at de passede godt på dig med scanninger osv
Og skønt at du også slap for plukveer anden gang! Jeg håber at jeg er ligeså heldig når det bliver min tur, ellers tror jeg desværre at vejen til sygemelding bliver ret kort. 

Er overrasket over at du fik besked på at det ville blive sværere at blive gravid. Det står ellers alle steder at det ikke påvirker muligheden for at blive gravid og gennemføre en graviditet. Men godt at du selv modbeviste den tese.
Jeg er selv lidt nervøs for hvor lang tid det tager at blive gravid denne gang. Var ung mor med min første og er 36 nu, så forventer at vi får lov til at arbejde lidt mere for det - men bare det lykkes

Anmeld Citér

5. maj 2021

Mortil_2

2017morigen skriver:

Det jeg har hørt er at 1 keglesnit sjældent giver problemer men 2 stk er mere problematisk. Men igen kommer det an på hvor stejle de har været.

Få taget kontakt til din egen læge som henvise dig videre så du kan få et reelt svar på dine spørgsmål 

Ja - tror dog lige jeg skal være gravid først Jeg var ikke klar over at de registrerede størrelsen på keglen, men det må så stå et sted i min journal

Anmeld Citér

5. maj 2021

2017morigen

Jeg havde læst det som om du var gravid��

Men ja de skriver hvor stor keglen er. Om ikke andet så bliver den målt op ved psykologerne når de undersøger keglen. Måske kan du finde str på sine kegler på sundhed.dk under labotoriesvar. Jeg fik radikal fjernet en speciel type byld i mellem ballerne i 2014 og der står de har fjernet et stykke på 5x3x2cm.

Det kan også være at du kan læse noget mere omkring dine kegler under din journal på sundhed.dk der kan du finde lægenotatet.

Anmeld Citér

5. maj 2021

Mortil_2

2017morigen skriver:

Jeg havde læst det som om du var gravid��

Men ja de skriver hvor stor keglen er. Om ikke andet så bliver den målt op ved psykologerne når de undersøger keglen. Måske kan du finde str på sine kegler på sundhed.dk under labotoriesvar. Jeg fik radikal fjernet en speciel type byld i mellem ballerne i 2014 og der står de har fjernet et stykke på 5x3x2cm.

Det kan også være at du kan læse noget mere omkring dine kegler under din journal på sundhed.dk der kan du finde lægenotatet.

Nej, men det er jeg forhåbentligt snart

Nu har jeg lige tjekker hele min journal på sundhed.dk og der står desværre ikke hvor stor keglen er. Det histologiske svar er bare adenokarcinom cin2 med frie resektionsrande. Kan se at det betyder moderate celleforandringer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.