Penicillin

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

382 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. april 2021

Louii3

Hej herinde, 

Jeg står desværre i en meget træls situation. Sagen er den, at jeg skal have en rodbehandling hvor jeg også skal have penicillin grundet betændelse ved en tand. 
Jeg ved man som gravid, helst skal undgå medicin. 

Min tandlæge ville have, at jeg skulle høre min læge om jeg kan få penicillin. Min læge sagde blot, at det skulle min tandlæge selv tage stilling til. Så spurgte jeg min sygeplejerske om hjælp, og hun sagde bare - at hvis jeg nu havde haft blærebetændelse så havde jeg fået penicillin. 

Jeg er 12+0 og er jo nervøs for, at der sker noget med den lille inde i maven. Men samme tid føler jeg jo også, at jeg skal igennem den behandling. 

Nogle råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Tænker det kommer an på hvilken slags penicillin du skal have.

Det er jo hellere ikke alle slags penicillin de udskriver mod blærebetændelse, hvis du er gravid.

Så det er da en underlig rådgivning

Anmeld Citér

25. april 2021

BertaS

Profilbillede for BertaS
Louii3 skriver:

Hej herinde, 

Jeg står desværre i en meget træls situation. Sagen er den, at jeg skal have en rodbehandling hvor jeg også skal have penicillin grundet betændelse ved en tand. 
Jeg ved man som gravid, helst skal undgå medicin. 

Min tandlæge ville have, at jeg skulle høre min læge om jeg kan få penicillin. Min læge sagde blot, at det skulle min tandlæge selv tage stilling til. Så spurgte jeg min sygeplejerske om hjælp, og hun sagde bare - at hvis jeg nu havde haft blærebetændelse så havde jeg fået penicillin. 

Jeg er 12+0 og er jo nervøs for, at der sker noget med den lille inde i maven. Men samme tid føler jeg jo også, at jeg skal igennem den behandling. 

Nogle råd? 

Det er jo altså noget din tandlæge bør og skal have styr på. Vedkommende kan udskrive medicinen og derfor er det hans/hendes ansvar at det er noget der må gives til gravide. 

Er det helt almindelig penicillin er det altså ikke noget problem ihft graviditet. Og skal der bredere dækning til findes der et udvalg der kan gives også til gravide. Sig til tandlægen at det er dennes ansvar. 

Hvis vedkommende mener det er nødvendigt med penicillin er det jo fordi der er risiko for alvorligere infektion uden. Og en alvorlig infektion er heller ikke godt for baby - selvom den da sikkert også vil klare det skulle det komme dertil. 

Få din tand ordnet hvis det er nødvendigt. 

Pøj med det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.