Gravid og Mrsa

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

391 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. april 2021

Anonym trådstarter

Hej Alle

Jeg er gravid uge 7. Og arbejde fast hver 2 weekend som afløser i hjemmeplejen. 

Det område jeg køre i har vi en borger der har MRSA

Før Corona, skulle vi have en masse beskyttelse på når vi gik ind i borgerens hjem, men efter Corona, er der åbenbart ikke længere nødvendigt, så i dag bruger vi kun mundbind og handsker. 

Låner tøj via arbejdet.

Men hvordan skal jeg forholde mig i forhold til jeg er tidligt gravid. Jeg ønsker ikke at fortælle det til min arbejdsgiver endnu. Men vil heller ikke udsætte mig barn for nogen risiko.

Skulle der sidde en der ude som kender til retningslinjerne for gravide og arbejde med borger som har MRSA? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Du bliver desværre nødt til at fortælle det til din chef.. For som gravid må du helst ikke komme hen til den borger.. Det var i hvert fald dét, jeg fik af vide i hjemmeplejen

Anmeld Citér

19. april 2021

Anonym

Mig bekendt udgør det ikke større risiko for gravide at varetage plejen ved sådanne borgere, sålænge man følger infektionshygiejniske retningslinjer. Ved tæt kontakt indebærer dette bl.a. overtrækskittel og handsker. 

Alt efter hvor borgeren har fået påvist smitte kan mindre tiltag være tilstrækkeligt. 

Har borgeren f.eks. påvist smitte i sår, som er pakket ind, er det ikke nødvendigt med overtrækskittel.

Hvis du nævner for din læge/jordemoder ved konsultationer, at du arbejder med MRSA positive, vælger de i nogle situationer at pode dig 4 uger før termin.

Anmeld Citér

19. april 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mig bekendt udgør det ikke større risiko for gravide at varetage plejen ved sådanne borgere, sålænge man følger infektionshygiejniske retningslinjer. Ved tæt kontakt indebærer dette bl.a. overtrækskittel og handsker. 

Alt efter hvor borgeren har fået påvist smitte kan mindre tiltag være tilstrækkeligt. 

Har borgeren f.eks. påvist smitte i sår, som er pakket ind, er det ikke nødvendigt med overtrækskittel.

Hvis du nævner for din læge/jordemoder ved konsultationer, at du arbejder med MRSA positive, vælger de i nogle situationer at pode dig 4 uger før termin.

Tak for svar, det var noget i den retning jeg høre fra en tidligere kollega som er på barsel pt. Men kunne ikke præcist huske hvordan det hang sammen.

Det besøg jeg har ved borgen er at give noget at drikke og støtte strømper på, eller give mad og medicin. Så man har som sådan ikke decideret kontakt med borgeren andet end når der gives strømper på. Borgeren klar derudover alt selv. 

Jeg holder mig til de retningslinjer der er sat op, og fortælle min chef det når jeg har været til nf

Tak for et brugbart svar 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.