Eksperthjælp: Rigtigt tidspunkt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

913 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. april

Gitte Sander

Hej Gitte
Jeg står i den situation, at jeg er super skruk. Det samme er min kæreste, men vi kan alligevel ikke finde ud af hvornår det er det rigtige tidspunkt at få børn.
Jeg er 21 år gammel og studere på 2. semester og min kæreste er 23 år. Han er ved at uddanne sig som ambulanceredder og har derfor sikret job når han er færdig.
Jeg føler, at det er et godt tidspunkt at få børn i min uddannelse, da jeg kan tage orlov og kan komme tilbage på studiet efterfølgende.
Vi bor i en 2 værelset lejlighed og har plads til en lille ny i familien. Vi har også en okay økonomi og gode opsparinger.
Min kærestes forældre har sagt mange gange at de er klar til at blive bedsteforældre, mine forældre synes godt vi kan vente et par år.
Vi elsker børn og drømmer rigtig meget om at blive forældre, men vi tvivler alligvel da vi ikke kan finde ud af om det er for tidligt. Vi er trods alt ikke så gamle, men vi føler selv, at vi er modne og har vores fremtid på plads.

Er det for tidligt at få børn ? Vi har været sammen i over 4 år, og har et super godt forhold med rigtig god kommunikation. Hvornår kan vi stole på, at vores mavefornemmelse omkring at få børn er rigtig?

håber de giver mening. :-)

Hilsen den skrukke

Gittes svar

Hej skrukke,

I mine ører lyder det som om at I har alle forudsætninger på plads for at kunne blive forældre umiddelbart.

Så hvornår er det rigtige tidspunkt at få børn? Er det for tidligt?

Min holdning er præget af, at man mister fertilitet jo ældre man bliver, det vil sige at man har en svagere chance for at blive gravid, jo ældre man er. Derfor synes jeg per definition ikke at man bør vente til man er sidst i 30'erne, da man så risikerer ikke at kunne få de børn, man egentlig ønskede sig. Og det synes jeg er et brandærgerligt problem.

Børn er jo ikke noget, man bare kan bestille og så kommer de. Mange par døjer også med årevis af fertilitetsproblemer, når de endelig beslutter sig for gerne at ville være gravide. Det er hårdt. Jeg mener at et barn er en stor gave, uanset hvilken alder man har, når barnet kommer.

Men I har jo mange år at løbe på. I kan også sagtens vente til I er færdig med uddannelse. 

Der har jeg så lyst til at indskyde, at jeg synes unge i dag er for optagede af hvad der er "rigtigt" og "forkert". Vi vil så gerne gøre det "rigtige". Men problemet er, at hvis vi bliver alt for optaget af, hvad der er "rigtigt" risikerer andre måder at blive "forkerte", hvilket nemt kan føles som om at man selv er "forkert", eller der bliver ikke levnet plads nok til at man også har lov at fejle. Det jeg gerne vil sige er, at alting behøver ikke være så perfekt hele tiden.

Man behøver ikke tage den perfekt uddannelse på det perfekte tidspunkt, blive gravid og få perfekte børn på det rigtige tidspunkt, holde det rigtige bryllup og se rigtig perfekte ud på billedet. Man har også lov til bare at karte lidt rundt i livet, gøre nogle fejltagelser og lære af dem. Åbne op for ikke at være så optaget af "rigtigt" og "forkert". 

Hvis det føles rigtigt for jer at begynde at arbejde i børn, så synes jeg, at I skal gøre det. Det kan ikke siges at være for tidligt, hvis I begge er enige om det. Hvis en af jer synes I skal vente lidt, synes jeg I skal vente lidt.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.