Eksperthjælp: Bekymret for at blive mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

954 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. april

Gitte Sander

Min kæreste og jeg planlægger at starte på projekt baby til sommer/efteråret. Jeg bekymrer mig dog allerede, hvilket irritere mig. Jeg er 25 år, men er lillesøsteren i familien og føler mig på det her punkt stadig som den “lille”. Jeg bliver ved med at få en akavet følelse, når jeg tænker på måske at skulle blive mor indenfor et års tid. Min storesøster har to børn og det virkede så naturligt, da hun blev gravid som 24 årlig. Måske fordi hun altid har været så god med børn og er udadvendt. Jeg, derimod, er ikke god til at håndtere fremmedes børn og er den mere indadvendt. Mine forældre har også tidligere sagt at jeg nok er en dem der først får børn når jeg er 30+, hvis overhovedet. Er det normalt at tænke sådan og være så akavet omkring det? Mvh Simone

Gittes svar

Hej Simone,

Det giver mening at du ikke har så meget selvtillid i forhold til at blive mor, sammenlignet med din søster, som har været mere udadvendt med andres børn. Og at du føler dig mere 'akavet', hvor hun har set ud som om at det hele kom så naturligt til hende.

Men din usikkerhed og bekymring behøver slet ikke bunde i noget, der realistisk set vil blive til et problem. Det er klart, at jo mere erfaring man har i at håndtere små børn, jo lettere forekommer det umiddelbart. Men den erfaring skal du nok få, når baby kommer, med lige netop jeres barn. Det er ikke en erfaring man behøver have på forhånd.

De allerfleste kan magte at blive en 'god nok mor', uanset hvilken baggrund de har før barnet kommer. Husk på, at vi forandrer os mange gange i løbet af livet. De roller man har haft i familien som barn og ung kan sagtens vendes på hovedet senere hen som voksen. Man kan sagtens udvikle sig til at være en god forældre fra at have været jævnt hen uinteresseret i børn. Ingen undersøgelser viser, at mere usikre eller indadvendte mødre nødvendigvis er dårligere mødre.

Du kan gå ud og finde mødre, der havde masser af erfaring i at passe børn og måske endda er uddannet i at passe, vurdere eller undervise børn, som af forskellige årsager syntes det var mega svært at få et barn selv. Og du kan gå ud og finde mødre, der fik børn ved et tilfælde, som aldrig egentlig havde drømt specielt meget om børn, som er blevet meget gode og omsorgsfulde mødre, der stortrives i rollen.

Min pointe er, at det hele handler jo ikke om på hvilket tidspunkt i livet, man bliver interesseret i børn, men om man af et ærligt hjerte kan hilse et barn velkommen og er indstillet på at gøre det, der skal til for at tage hånd om et barn.

Iøvrigt kan det måske være en fordel at din søster er gået vejen før dig, hvis du trænger til et kram eller et råd undervejs. Måske kunne du også låne børnene lidt og få lidt mere børneerfaring ad den vej?

Forsøg at 'blive ven' med din usikkerhed. Dine bekymringstanker tjener dig langt hen ad vejen godt, da de vil få dig til at handle fonuftigt. Hvis der kommer for mange ukonstruktive af dem, så forsøg at lave en mental 'boks' for bekymringstanker, hvor du kan putte dem ned og gå videre i livet i den retning du ønsker - for eksempel retningen af at arbejde på at blive mor, eller senere; arbejdet på at blive en god mor.

Husk: Det gør ikke noget at være usikker. Jeg ville nærmest være mere bekymret over den førstegangsfødende, der er totalt skråsikker og ubekymret, end jeg vil være over den, der er usikker. Det er naturligt at være usikker og små-bekymret når man får det første barn. Så handler det om at turde række ud efter hjælp fra nogle, der har mere erfaring eller viden, hente råd og vejledning. På den måde kan man selv opbygge sin egen erfaring.

Og det har du jo modet til, viser du ved at skrive her. Så du skal nok klarer den :-)

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.