Barnevogn - ny eller brugt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.426 visninger
7 svar
0 synes godt om
10. april 2021

FrkSveske

Vi venter os vores første, og er begyndt at tænke lidt over barnevogn - men aner simpelthen ikke, hvad vi skal være opmærksomme på! Det er jo værre end at skulle købe ny bil.

Jeg har som sådan ikke et behov for, at den skal være ny, men vi regner med at få flere børn (hvor mange ved vi nok først, når vi har fået det sidste), og jeg aner ikke, hvor meget børn slider på sådan en? Hvis vi ender på tre, fx, er det så smartere at købe en ny nu? 

Og hvad skal man holde øje med, når man kigger på barnevogn? Udover at den skal kunne pakkes i bilen... 

Hvad har I gjort, og hvad kan I anbefale? Er der noget i fortryder I ikke har/som er lidt ligegyldigt, at I har fået? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2021

AnoMor

FrkSveske skriver:

Vi venter os vores første, og er begyndt at tænke lidt over barnevogn - men aner simpelthen ikke, hvad vi skal være opmærksomme på! Det er jo værre end at skulle købe ny bil.

Jeg har som sådan ikke et behov for, at den skal være ny, men vi regner med at få flere børn (hvor mange ved vi nok først, når vi har fået det sidste), og jeg aner ikke, hvor meget børn slider på sådan en? Hvis vi ender på tre, fx, er det så smartere at købe en ny nu? 

Og hvad skal man holde øje med, når man kigger på barnevogn? Udover at den skal kunne pakkes i bilen... 

Hvad har I gjort, og hvad kan I anbefale? Er der noget i fortryder I ikke har/som er lidt ligegyldigt, at I har fået? 

Den barnevogn jeg havde til min søn er brugt til 2 børn før ham. Han var altså den 3. Det var en emmaljunga Big star supreme  

ved faktisk ikk hvad man skal være opmærksom på. Jeg arvede min efter min brors to børn.

Anmeld Citér

10. april 2021

PP93

Vi købte en ny barnevogn, fordi vi har et ønske om 3 børn. Vi valgte ikke at købe brugt, da vi har flere bekendte som har dårlig erfaring med det, da de er blev "snydt" af sælger. Fordelen ved en ny vogn er at man kan få den til "service" hos forhandleren, så det har vi hvert år, hvor den bliver spændt efter, får smurt hjul osv. 

Men det går også an på hvad jeres behov er, for bor man i en lejlighed kan det være smart at have en brugt/billig barnevogn til at stå på altanen, mens den "dyrere/bedre" kan blive brugt til ture osv. Sådan var der i hvert fald en i min mødregruppe som gjorde. 

Man kan selvfølgelig ikke undgå slid på barnevognen uanset hvor mange børn som har brugt den. Men med jævnlig vedligeholdelse og rengøring kommer man langt

Men når I skal anskaffe jer en vogn, så tænkt på hvad jeres behov er - bor I i storbyen, hvor det er rart at den er nem at komme rundt med, eller bor i på landet med mange grusveje, hvor faste hjul vil være bedst. I skal også tænke over hvor lang tid den skal benyttes, er det vigtigt at baby kun sover der 1 år, eller skal den bruges i flere år, hvor et langt liggemål vil være at foretrække? Og selvfølgelig vil det være smart at den kan foldes sammen, så I kan have den i bilen, med mindre I bare benytter et stativ bagpå bilen. Mulighederne er mange, så det er svært at sige hvilken løsning som er den bedste for jer

Anmeld Citér

10. april 2021

FrkSveske

Åååh, det er godt nok mange ting at tage stilling til, haha.

Men det med service vidste jeg faktisk ikke, og er et meget godt argument for at få den fra ny. Vi kommer til at bruge en med faste hjul, for vi kommer nok til at gå mange ture - selvom vi bor tæt på byen. 

Jeg aner ikke, hvor længe baby skal sove i den - så længe, som det giver god mening?

Anmeld Citér

10. april 2021

FrkSveske

AnoMor skriver:

Den barnevogn jeg havde til min søn er brugt til 2 børn før ham. Han var altså den 3. Det var en emmaljunga Big star supreme  

ved faktisk ikk hvad man skal være opmærksom på. Jeg arvede min efter min brors to børn.

Og tror du stadig den vil være i fin stand hvis I får en 2'er?

Anmeld Citér

10. april 2021

AnoMor

FrkSveske skriver:

Og tror du stadig den vil være i fin stand hvis I får en 2'er?

Vi får så aldrig en 2’er  

men nej. Da jeg solgte den solgte jeg den til en ophugger som skilte den og tog dele fra den til renovering af andre barnevogne

Anmeld Citér

10. april 2021

Kir

Vi arvede en barnevogn fra min kærestes tante da vi ikke havde så mange penge. Ville ellers gerne have haft en ny. Men står lidt nu og må nok ud at købe en anden, for den er ved at være for lille. Det er en emmaljunga kombivogn, og barnevogns delen er kun 70 cm. Min søn på knap 6 mdr er 68 cm, så det begynder at knibe. Vi har ellers været glade for den. Det eneste jeg lidt har savnet har været en lift til når vi var på besøg hos folk og han skulle have en lur.

Jeg tænker risikoen ved at købe brugt er at der kan være skjulte fejl man først opdager når man bruger den. Selvom man tester den inden køb, så kan der være ting man ikke bemærker før den har været i brug et par gange. 

Anmeld Citér

14. april 2021

Ipsum

Kort anbefaling: Langt liggemål, nem at klappe sammen, let. God kvalitet. Godt mærke, man kan stole på. Gode bremser. Faste hjul. Så kan man køre i terræn og på grus og kantstene uden det rumsterer alt for meget. 

Min favorit er klart Stork. 
Har lige købt en brugt til et barn inkl. lift og det hele for ca. 5.000kr. Nypris ca. 12.000kr. Den står seriøst som ny, selvom den har været brugt i ca. 3 år. 

Hvis du køber brugt: husk at tjekke, at selve barnevognskassen sidder godt og rigtigt fast i stellet. Jeg var ude og se på en pæn Oddervogn, og fordi jeg er en kritisk anden gangs-mor opdagede jeg, at der manglede en skrue i bunden af kassen!!! Én skrue ud af fire manglede! Og jeg skal bruge den til terræn og i 3 år. Var meget glad for, at jeg ikke var kommet til at købe den. 

Ved barn nr. 1 købte jeg en brugt Oddervogn. De skrev i annoncen, at de havde brugt den som ‘ekstra’. Den så pæn ud og var inden for vores budget. Men ‘ekstra’ var jeg så naiv, at jeg troede det betød, at de så ikke havde brugt den så meget... �� doh. Det betød selvfølgelig, at den var ret nedslidt og ikke værd at bruge til hverdag. Jeg levede dog med den i 3 år, og trods alle dens mangler og slidte grimme dele, kunne den det basale, som enhver Oddervogn er god til (med alu-stel). Let, kører godt, langt liggemål. Fylder ikke meget i en bil. Nem at klappe op og i.

Men Stork derimod... den kan alt det og så er den bare mega lækker. Alle de fede ting ved Odder, kan Stork så bare bedre. Og så fylder den, om muligt, endnu mindre i en bil. 
Hvis du køber brugt, ville jeg anbefale dig at spørge sælgeren: 

- Hvad var nyprisen? Hvor er den købt? Har du stadig kvitteringen? 
- Har du selv købt den brugt? 
- Hvornår har du købt den? Kender du historikken på den? 
- Hvor mange børn har den været brugt til? 
- Er der nogen ting ved den, som kan genere lidt? 
- Har I været glade for den? 

Hvis folk prøver at snyde en, så oplever jeg, at de her spørgsmål får det frem. De skifter vægten over på det andet ben, tøver, bliver røde i ansigterne, bliver lidt stakåndede, hvis tingene egentlig ikke er i orden til den pris, de prøver at få for den. Så ved man bedre, hvilket produkt man er ved at købe og kan gå igen eller byde den pris man føler, vognen faktisk er værd. 
Tror nu også det er godt at købe nyt. Både spritnye sikkerhedsstandarder og det med service. Er overvældet over hvor god service både Ønskebørn og Babysam tilbyder. Det er jo ligesom familie... hvordan kan de have råd til det? Vi købte en klapvogn hos Ønskebørn for mange år siden, og de er SÅ søde, selv når der er det mindste galt med den eller vi har spørgsmål. Og garantien er da helst sikkert udløbet for længst. Det giver klart en tryghed. 
Men jeg er for nærig her ved barn nr. to til at købe en spritny vogn. 
Jeg kender slet ikke Emmaljunge, men synes de har været sløve at køre med i butikken. Svær at dreje og bare sådan træls. Men det er vel en smagssag.

Held og Lykke med købet ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.