Kort anbefaling: Langt liggemål, nem at klappe sammen, let. God kvalitet. Godt mærke, man kan stole på. Gode bremser. Faste hjul. Så kan man køre i terræn og på grus og kantstene uden det rumsterer alt for meget.
Min favorit er klart Stork.
Har lige købt en brugt til et barn inkl. lift og det hele for ca. 5.000kr. Nypris ca. 12.000kr. Den står seriøst som ny, selvom den har været brugt i ca. 3 år.
Hvis du køber brugt: husk at tjekke, at selve barnevognskassen sidder godt og rigtigt fast i stellet. Jeg var ude og se på en pæn Oddervogn, og fordi jeg er en kritisk anden gangs-mor opdagede jeg, at der manglede en skrue i bunden af kassen!!! Én skrue ud af fire manglede! Og jeg skal bruge den til terræn og i 3 år. Var meget glad for, at jeg ikke var kommet til at købe den.
Ved barn nr. 1 købte jeg en brugt Oddervogn. De skrev i annoncen, at de havde brugt den som ‘ekstra’. Den så pæn ud og var inden for vores budget. Men ‘ekstra’ var jeg så naiv, at jeg troede det betød, at de så ikke havde brugt den så meget... doh. Det betød selvfølgelig, at den var ret nedslidt og ikke værd at bruge til hverdag. Jeg levede dog med den i 3 år, og trods alle dens mangler og slidte grimme dele, kunne den det basale, som enhver Oddervogn er god til (med alu-stel). Let, kører godt, langt liggemål. Fylder ikke meget i en bil. Nem at klappe op og i.
Men Stork derimod... den kan alt det og så er den bare mega lækker. Alle de fede ting ved Odder, kan Stork så bare bedre. Og så fylder den, om muligt, endnu mindre i en bil.
Hvis du køber brugt, ville jeg anbefale dig at spørge sælgeren:
- Hvad var nyprisen? Hvor er den købt? Har du stadig kvitteringen?
- Har du selv købt den brugt?
- Hvornår har du købt den? Kender du historikken på den?
- Hvor mange børn har den været brugt til?
- Er der nogen ting ved den, som kan genere lidt?
- Har I været glade for den?
Hvis folk prøver at snyde en, så oplever jeg, at de her spørgsmål får det frem. De skifter vægten over på det andet ben, tøver, bliver røde i ansigterne, bliver lidt stakåndede, hvis tingene egentlig ikke er i orden til den pris, de prøver at få for den. Så ved man bedre, hvilket produkt man er ved at købe og kan gå igen eller byde den pris man føler, vognen faktisk er værd.
Tror nu også det er godt at købe nyt. Både spritnye sikkerhedsstandarder og det med service. Er overvældet over hvor god service både Ønskebørn og Babysam tilbyder. Det er jo ligesom familie... hvordan kan de have råd til det? Vi købte en klapvogn hos Ønskebørn for mange år siden, og de er SÅ søde, selv når der er det mindste galt med den eller vi har spørgsmål. Og garantien er da helst sikkert udløbet for længst. Det giver klart en tryghed.
Men jeg er for nærig her ved barn nr. to til at købe en spritny vogn.
Jeg kender slet ikke Emmaljunge, men synes de har været sløve at køre med i butikken. Svær at dreje og bare sådan træls. Men det er vel en smagssag.
Held og Lykke med købet