Hej med dig. At amningen ikke fungerer for jer længere, er jo din (fornuftige, lyder det til) beslutning - og at børn bliver frustrerede når vi ændrer på vanerne, er en del af opgaven som forældre. Når man træffer en beslutning, må man stå ved den og gennemføre den - mit bud er at din nedtrapning ikke lykkes, netop fordi det er til forhandling og du jo ender med at give dig alligevel. Det skabet utryghed.
Fortæl dit barn at det er slut med bryst (patter er noget, som sidder på dyr). Det kan en 2-årig godt forstå, men vil selvfølgelig protestere. Rum frustrationen, men gentag beslutningen uden at ændre den. Der er ikke noget at forhandle om. Og man kradser or bider naturligvis ikke, selvom man er ked af det.
Min erfaringen er, at når jeg som rolig og beslutsom voksen fortæller mine børn hvordan tingene vil være, så damper protesterne som regel af indenfor et par dage, uanset om det har handlet om amning, putning, sut eller lignende.
Kunne far eller anden omsorgsperson ikke tage den næste uges tids natteroderi fx, og hjælpe dig med at få været vedholdende?
Anmeld
Citér