Lære barnet at sove videre om natten selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.708 visninger
7 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. april 2021

Anonym trådstarter

Har I nogle ideer til, hvordan man får et barn på 2,5 år til at sove videre af sig selv om natten? 

Vores datter kan pludselig vågne med chok eller lignende pga. mareridt, og så går vi selvfølgelig ind til hende og trøster.. Men så vil hun have, at vi skal sidde derinde indtil hun sover, og der kan nogle gange gå 2 timer, før hun sover tungt nok til, at vi kan gå ud.. 

Lillebror kommer om 2 måneder, og derfor vil vi gerne have, at hun lærer det inden, så vi begge får mere søvn og overskud til begge børn.. 

Hun kunne det på et tidspunkt, men så kom vi selvfølgelig til at vænne hende til, at vi skulle sidde derinde igen efter noget sygdom.. 

At tage hende med ind i sengen til os virker åbenbart ikke, da hun har svært ved at sove, når hun bliver forstyrret - også derfor hun har svært ved at falde i søvn, når vi sidder derinde.. Hvilket resulterer i en mega træt pige dagen efter..

Men kom med alle de ideer, I overhovedet har

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

Åh hvor surt  

men mon ikke, det er lidt en ‘kold tyrker’ i et par nætter? Hvor I forlader værelset, siger I sidder liiiige ude på den anden side og så kan gå ind hvert 3. Minut og fortælle I nok skal passe på hende, og at I sidder liiiige derude. 
mig gentager det, indtil det lykkedes... jeg tror det virker

Anmeld Citér

7. april 2021

Anonym

Hvad hvis i har en madras på gulvet og lægger jer til at sove der?

Jeg tror på, hun kalder fordi hun har et reelt behov for tryghed. Min som lige er blevet 3 snakker meget om at være alene/blive gået fra. Måske den bevidsthed gør det sværere for hende at i går i forhold til tidligere?

Anmeld Citér

7. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville ikke gide at sidde og og glo 2 timer på mit barn midt om natten. Så her trøster vi selvfølgelig hvis et barn vågner, nogle gange har de lige brug for en tår vand og så putter vi igen og går. (Det hele forgår selvfølgelig i deres seng med lyset slukket).

Så tænker det er noget med at gå frem og tilbage (hvis barnet er insisterende), og så finder barnet til sidst ud af  at der ikke er noget hygge og at det skal ligge sig ned og sove 

Anmeld Citér

8. april 2021

Babilooo

Anonym skriver:

Har I nogle ideer til, hvordan man får et barn på 2,5 år til at sove videre af sig selv om natten? 

Vores datter kan pludselig vågne med chok eller lignende pga. mareridt, og så går vi selvfølgelig ind til hende og trøster.. Men så vil hun have, at vi skal sidde derinde indtil hun sover, og der kan nogle gange gå 2 timer, før hun sover tungt nok til, at vi kan gå ud.. 

Lillebror kommer om 2 måneder, og derfor vil vi gerne have, at hun lærer det inden, så vi begge får mere søvn og overskud til begge børn.. 

Hun kunne det på et tidspunkt, men så kom vi selvfølgelig til at vænne hende til, at vi skulle sidde derinde igen efter noget sygdom.. 

At tage hende med ind i sengen til os virker åbenbart ikke, da hun har svært ved at sove, når hun bliver forstyrret - også derfor hun har svært ved at falde i søvn, når vi sidder derinde.. Hvilket resulterer i en mega træt pige dagen efter..

Men kom med alle de ideer, I overhovedet har

Måske night terror

https://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&type=ARTIKLER&id=517

Anmeld Citér

8. april 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Tjullehej skriver:

Måske night terror

https://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&type=ARTIKLER&id=517

Det er ikke natteterror hvis hun VÅGNER med et chok.

Natteterror kan du ikke få kontakt til barnet, og barnet kan skrige utrøsteligt i mange minutter /time, det beskriver TS jo slet ikke

Anmeld Citér

8. april 2021

Anonym trådstarter

Altså jeg aner virkelig ikke, om noget af det kan være night terror.. Nogle gange vågner hun ved almindeligt mareridt, hvor hun vågner helt op, kan snakke til os og forklare os, hvad der er galt (altså når den værste gråd er ovre).. Og det er så her, at det ofte tager 1-2 timer hos hende, fordi hun har svært ved at falde i søvn igen.. 

Andre gange skriger/græder hun, men sover stadig (lukkede øjne, reagerer ikke på vores spørgsmål osv.).. Der kan vi gå ind og tale beroligende til hende, og så sover hun videre efter få minutter, hvor vi så kan gå ud igen.. 

Sidst hun vågnede var natten til i går, fordi der måske/måske ikke kravlede en edderkop på hendes hånd.. Og så ville hun ikke sove videre i egen seng, så jeg tog hende med ind i vores.. Men hun lå bare og væltede rundt i en times tid, hvorefter vi så blev enige med hende om, at hun kom ind i egen seng igen (hun vil selv helst gerne sove i egen seng).. Men jeg måtte slet ikke gå fra hende.. Hun faldt hurtigt i søvn, men sover ret let, så jeg nåede hun lige ud af værelset, og så vågnede hun og kaldte igen.. Og jeg kan ikke blive ved med det, da jeg jo snart har en lille at tage mig af, og virkelig har brug for søvn.. Hendes far kan heller ikke blive ved, for han bliver også nogle gange nødt til at hjælpe med baby om natten, plus han jo skal passe sit arbejde tidligt dagen efter 

Anmeld Citér

8. april 2021

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Jeg ville lægge en madras på hendes værelse og så tage min egen dyne med ind og sove ved hende, hvis hun vågner. Jeg ville klart gå efter den løsning der giver mest sammenhængende søvn til alle og ikke spekulere så meget på om det gav dårlige vaner. Jeg tror at tryghed avler mere tryghed, og det lyder som om der bearbejdes mange indtryk i det lille hovede om natten lige nu. Jeg tænker at det er uundgåeligt at små børn svinger mellem stort tryghedsbehov og selvstændige perioder hvor de kan klare alting. Det skal nok ændre sig i takt med hendes udvikling ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.